1997 Honda J‑VX [zapomniane koncepty]
W 1997 roku na salonie samochodowym w Tokio Honda po raz pierwszy zaprezentowała technologię hybrydową IMA, czyli niewielki motor benzynowy połączony z silnikiem elektrycznym, która do dzisiaj używana jest w samochodach tego japońskiego producenta. A jej początkiem był koncepcyjny model o nazwie kodowej J-VX.
10.06.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:52
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W 1997 roku na salonie samochodowym w Tokio Honda po raz pierwszy zaprezentowała technologię hybrydową IMA, czyli niewielki motor benzynowy połączony z silnikiem elektrycznym, która do dzisiaj używana jest w samochodach tego japońskiego producenta. A jej początkiem był koncepcyjny model o nazwie kodowej J-VX.
Prezentowany prototyp prezentuje się bardzo dobrze. Sportowe, trzydrzwiowe i bardzo lekkie nadwozie mogło pomieścić 4 osoby w układzie 2+2. Niestety na bagaż nie zostawało już wtedy zbyt wiele miejsca. Pod względem stylistycznym uwagę zwraca agresywny pas przedni z trójkątnymi reflektorami, szklany dach oraz masywny tył uwieńczony ciekawie wkomponowanymi światłami i centralnie umieszczonymi końcówkami wydechu.
Wnętrze pojazdu pasowało do jaskrawo-zielonego lakieru, jednak zdecydowano się tutaj także na kontrastujące, fioletowe barwy. Niewielka deska rozdzielcza posiadała wszystkie potrzebne wskaźniki, a w przednim rzędzie siedzeń zainstalowane fotele kubełkowe. Ponadto Honda zastosowała tutaj specjalne pasy bezpieczeństwa, które pełniły rolę specyficznych poduszek powietrznych.
Agresywna sylwetka nie współgrała jednak z jednostką napędową. Jak już wspomniałem we wstępie, prototyp J-VX wyposażono w hybrydowe źródło napędu składające się z 1,0-litrowego, 3-cylindrowego silnika benzynowego VTEC i motoru elektrycznego. Dzięki temu samochód potrzebował jedynie około 3,3 litra benzyny na 100 km i charakteryzował się bardzo niską emisją dwutlenku węgla.
Koncept J-VX był bazą do stworzenia kolejnego prototypu o nazwie VV, który po paru modyfikacjach, pod koniec 1999 roku, przekształcono w produkcyjną odsłonę Hondy Insight pierwszej generacji. Jednak sądzę, że wielu z Was dostrzeże tutaj także wiele podobieństw do modelu CR-Z, którego zarówno sylwetka, jak i zastosowana technologia zdaje się potwierdzać fakt, że to właśnie konceptem J-VX inspirowali się projektanci tworzący Hondę CR-Z.
Źródło: Car Styling • Best Honda • Insight central