1996 Fiat Vuscia [zapomniane koncepty]
W 1996 roku na salonie samochodowym w Turynie swoją premierę miał Fiat Vuscia zaprojektowany przez włoski instytut I.DE.A (Institute of Development in Automotive Engineering).
24.06.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:56
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W 1996 roku na salonie samochodowym w Turynie swoją premierę miał Fiat Vuscia zaprojektowany przez włoski instytut I.DE.A (Institute of Development in Automotive Engineering).
Pojazd z całą pewnością przykuwa wzrok. W założeniach Vuscia nie miał być masowo produkowanym samochodem - jego twórcy spodziewali się raczej niewielkiego wolumenu mającego zapełnić specyficzną niszę rynkową. Niestety specjaliści Fiata i studia I.DE.A nie sprecyzowali o jaką niszę rynkową im chodzi, jednak patrząc na wygląd pojazdu możemy przypuszczać, że chodziło o segment "usportowionych" pojazdów klasy MPV.
Słowo usportowionych tyczy się tutaj jedynie stylistyki samochodu. Uwagę zwracają agresywne linie, które mają swój początek w centralnym punkcie pasa przedniego i rozchodzą się symetrycznie tworząc przetłoczenia na całej bryle pojazdu. Na jednym z powstałych w ten sposób załamań, tuż pod przednią szybą, umieszczono w niecodzienny sposób reflektory pojazdu.
Przód samochodu jest najbardziej kontrowersyjnym elementem jego stylistyki - jednym może się podobać, innym nie. Jednak patrząc na sylwetkę konceptu Vuscia z profilu, wydłużony "dziób" wygląda trochę pokracznie. Z tyłu projektanci instytutu I.DE.A zdecydowali się na bardziej konwencjonalne podejście. Elementem dominującym jest tu elipsoidalna tylna szyba oraz światła, które przybrały formę dwóch pionowych słupków.
Mechanicznie koncept Vuscia bazuje na Fiacie Brava, którego płyta podłogowa została tutaj powiększona o 200 mm. Oczywiście w zmodyfikowanym nadwoziu było także o wiele więcej miejsca - nawet dla 6 pasażerów. Z futurystycznych akcentów warto wspomnieć o panelach słonecznych na dachu, których zadaniem było napędzanie wentylatorów, mających chłodzić wnętrze pojazdu podczas postoju.
Źródło: Diseno Art