1995 Mazda RX‑01 [zapomniane koncepty]

W 1995 roku na rynku już od 3 lat można było nabyć trzecią generację japońskiego samochodu sportowego - Mazdę RX-7. Jednak w tym czasie pojazd ten był nastawiony już w dużej mierze na osiągi, a tym samym jego cena była dość wysoka. Mazda konceptem RX-01 chciała powrócić do korzeni serii RX-7. Prototyp ten miał zwiastować sportowy samochód przysparzający sporo frajdy z jazdy w przystępnej cenie.

1995 Mazda RX-01
1995 Mazda RX-01
Arkadiusz Gabrysiak

10.09.2011 | aktual.: 12.10.2022 16:45

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W 1995 roku na rynku już od 3 lat można było nabyć trzecią generację japońskiego samochodu sportowego - Mazdę RX-7. Jednak w tym czasie pojazd ten był nastawiony już w dużej mierze na osiągi, a tym samym jego cena była dość wysoka. Mazda konceptem RX-01 chciała powrócić do korzeni serii RX-7. Prototyp ten miał zwiastować sportowy samochód przysparzający sporo frajdy z jazdy w przystępnej cenie.

Stylistycznie pojazd jest ewolucją trzeciej generacji modelu RX-7 (FD). Otwierane do góry światła zostały zastąpione niewielkimi reflektorami wykonanymi przy wykorzystaniu technologii LED, a trochę ociężały tył zdobiła przyciemniona listwa zawierająca światła. Z przodu zdecydowano się na ciekawy patent - odpowiednio wyprofilowana przednia część maski z otworem na wylot pełniła rolę spoilera, który dociskał samochód do podłoża. Projektanci zdecydowali się tutaj na połączenie dwóch kolorów - czerwonego i czarnego - co prezentuje się bardzo efektownie.

1995 Mazda RX-01
1995 Mazda RX-01

Koncept ten nie był jednak tylko stylistycznym eksperymentem, gdyż Mazda zastosowała tutaj po raz pierwszy nową generację silnika Wankla - motor o oznaczeniu kodowym 13B-MSP. Był to 1,3-litrowa jednostka z obrotowym tłokiem, która generowała 223 KM i 216 Nm momentu obrotowego, co przy masie samochodu wynoszącej 1100 kg i napędzie na tylną oś musiało zapewniać wiele emocji. W celu osiągnięcia optymalnego rozkładu masy, silnik przesunięto maksymalnie w kierunku kabiny pasażerskiej i umieszczono niżej niż konwencjonalne jednostki napędowe.

We wnętrzu teoretycznie mogły zmieścić się 4 osoby, jednak 2 tylne siedziska nie należały do najwygodniejszych. Z przodu natomiast kierowca mógł poczuć się bardzo dobrze. Sportowe, skórzane fotele miały zapewniać odpowiedni komfort, a przy okazji dobrze trzymać na zakrętach. We wnętrzu zdecydowano się kontynuować kolorystykę zewnętrzną, a więc czarny kokpit urozmaicono czerwonymi akcentami.

Samochód niestety nigdy nie wszedł do produkcji jako kolejna generacja modelu RX-7, a w 2002 roku zakończono produkcję tej serii. Jednak silnik z konceptu RX-01 po dalszych modyfikacjach wyewoluował i trafił ostatecznie do Mazdy RX-8 w postaci jednostki Renesis.

[block position="inside"]7338[/block]

Źródło: Diseno ArtWikipedia

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)