1989 Colani Utah 8 [zapomniane koncepty]
Dzisiaj kolejny ekstrawagancki projekt Colaniego, który zasłynął z dość nietypowych konceptów. Przed Wami Utah 8, który znany jest także w niektórych kręgach pod nazwą Colani BMW 007.
19.05.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:47
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dzisiaj kolejny ekstrawagancki projekt Colaniego, który zasłynął z dość nietypowych konceptów. Przed Wami Utah 8, który znany jest także w niektórych kręgach pod nazwą Colani BMW 007.
Ekipa Colaniego potrzebowała niecałych 6 miesięcy, żeby zbudować prototypowy model Utah 8 od podstaw. Oryginalna stylistyka i aerodynamiczna sylwetka to główne cechy tego pojazdu. W oczy rzucają się masywne przednie nadkola, które przechodzą w lusterka boczne - jest to z całą pewnością niespotykane rozwiązanie. Z przodu umiejscowiono także wlot powietrza, ale na próżno szukać reflektorów.
Kabina pasażerska została skonstruowana w taki sposób, aby kierowca dokładnie wiedział, co się wokół niego dzieje. Tył pojazdu ma opływowe wykończenie, które w oryginalny sposób wieńczy nietypową linię Utah 8. Ze zdjęć da się także wywnioskować, że biały dach pojazdu można było usunąć, dzięki czemu samochód w łatwy sposób przekształcał się w niecodziennego roadstera.
Ekipa Colaniego zainstalowała w tym pojeździe niewielki, 4-cylindrowy silnik o pojemności 1000 cm[sup]3[/sup], który zapożyczono z motocykla BMW. Został on przygotowany przez szwajcarską firmę Zoller i generował 160 KM. Nie jest to porażająca wartość, jednak cały samochód ważył jedynie 550 kilogramów. Napęd na tylną oś, którą z kolei zapożyczono z Lotusa Super Seven, był przekazywany za pomocą 4-stopniowej skrzyni biegów produkcji BMW.
Trzeba przyznać, że te dane brzmią zachęcająco, jednak niestety nie wiemy, jak ta niewielka masa i moc 160 KM przekładały się na osiągi Utah 8. Przypuszczam, że jazda tak ekstrawagancko wyglądającym i lekkim pojazdem z napędem na tył musiała przynosić wiele frajdy.
Źródło: Car Styling