1985 MG EX‑E [zapomniane koncepty]

Obecnie marka MG pod chińskim przewodnictwem próbuje odzyskać swoją świetność, jednak my dziś przyjrzymy się konceptowi z przeszłości. Konkretnie z 1985 roku, kiedy to grupa Austin Rover na salonie samochodowym we Frankfurcie zaprezentowała koncepcyjny pojazd MG EX-E.

1985 MG EX-E
1985 MG EX-E
Arkadiusz Gabrysiak

04.06.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:51

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Obecnie marka MG pod chińskim przewodnictwem próbuje odzyskać swoją świetność, jednak my dziś przyjrzymy się konceptowi z przeszłości. Konkretnie z 1985 roku, kiedy to grupa Austin Rover na salonie samochodowym we Frankfurcie zaprezentowała koncepcyjny pojazd MG EX-E.

Projekt nadzorował szef designu Rovera - Roy Axe, który zlecił pracę swoim podwładnym - Gordonowi Skedowi i Gerry'emu McGovernowi. Główną inspiracją było tutaj Ferrari 308. Stylistycznie sportowe MG prezentuje się bardzo dobrze, a w 1985 roku musiało robić jeszcze większe wrażenie.

1985 MG EX-E
1985 MG EX-E

MG EX-E charakteryzuje się smukłym i niskim nadwoziem, otwieranymi światłami oraz przeszklonym kokpitem - posiada więc wszystkie cechy rasowego samochodu sportowego tamtych czasów. Dzięki odpowiednio dobranym kształtom i proporcjom, pojazd posiadał niski współczynnik oporu powietrza - 0,24 Cd.

Jednak futurystyczne nadwozie to tylko preludium do tego konceptu. Najciekawiej prezentowała się mechanika tego pojazdu. MG EX-E zostało bowiem zbudowane na bazie prawdziwego potwora kultowej, rajdowej grupy B - MG Metro 6R4. Pod pięknym nadwoziem z tworzyw sztucznych, kryła się aluminiowa, zmodyfikowana konstrukcja samochodu rajdowego. Jej sercem był umiejscowiony centralnie 3,0-litrowy silnik V6, którego moc obniżono do około 250 KM. Prototyp MG EX-E posiadał także napęd na wszystkie 4 koła, wentylowane tarcze hamulcowe, niezależne zawieszenie i system ABS.

1985 MG EX-E
1985 MG EX-E

Niestety na potrzeby salonów motoryzacyjnych i wystaw samochodowych zbudowano jedynie model MG EX-E, który nie został wyposażony w jednostkę napędową. Jednak z przeprowadzonych symulacji wynika, iż MG EX-E powinno z łatwością osiągnąć pierwsze 100 km/h w niecałe 5 sekund, a prędkość maksymalną oszacowano na około 273 km/h.

Dwuosobowe wnętrze zaprojektowano z rozmachem. Siedzący w skórzanym siedzeniu kierowca widział przed sobą zestaw futurystycznych wskaźników cyfrowych, a na przedniej szybie miały być wyświetlane najważniejsze informacje potrzebne w danej chwili kierowcy. Na papierze samochód wyposażono także w czujnik deszczu oraz automatycznie przyciemniające się lusterko wsteczne. Koncept miał być także wyposażony w telefon, system nawigacji i odtwarzacz CD.

1985 MG EX-E
1985 MG EX-E

Niestety MG nigdy nie zdecydowało się na produkcję podobnego samochodu. Jednak niektóre elementy konceptu EX-E wykorzystano w modelu MG F. Niektórzy mówią, że brytyjski koncept wpłynął także na japońskich projektantów, czego wyrazem jest Honda NSX i jeżeli przyjrzymy się obu pojazdom, to faktycznie możemy znaleźć kilka podobieństw.

  • 1985 MG EX-E
  • 1985 MG EX-E
  • 1985 MG EX-E
  • 1985 MG EX-E
  • 1985 MG EX-E
  • 1985 MG EX-E
  • 1985 MG EX-E
  • 1985 MG EX-E
  • 1985 MG EX-E
  • 1985 MG EX-E
  • 1985 MG EX-E
  • 1985 MG EX-E
  • 1985 MG EX-E
  • 1985 MG EX-E
[1/14] 1985 MG EX-E
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)