1980 Lancia Medusa [zapomniane koncepty]

Na salonie samochodowym w Turynie w 1980 roku zaprezentowano koncepcyjną Lancię o nazwie Medusa. Pojazd miał być ekskluzywnym środkiem transportu o sportowej stylistyce.

1980 Lancia Medusa
1980 Lancia Medusa
Arkadiusz Gabrysiak

07.11.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:33

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Na salonie samochodowym w Turynie w 1980 roku zaprezentowano koncepcyjną Lancię o nazwie Medusa. Pojazd miał być ekskluzywnym środkiem transportu o sportowej stylistyce.

Segment 4- lub 5-drzwiowych samochodów udających coupé rozwinął się stosunkowo niedawno, jednak w naszym cyklu "Zapomniane koncepty" już nie raz mogliście przeczytać o tego typu projektach powstałych znacznie wcześniej. Jednym z nich jest bohaterka dzisiejszego artykułu - Lancia Medusa, której linie nakreślili projektanci popularnego studia ItalDesign.

1980 Lancia Medusa
1980 Lancia Medusa

Jak na samochód z początku lat 80. przystało, Włosi zdecydowali się w nim zaaranżować charakterystyczne elementy stylistyki ówczesnych samochodów sportowych. Bez trudu można dostrzec więc ostre linie, kanciaste kształty i aerodynamiczny przód w kształcie klina z otwieranymi do góry światłami. Dzięki tym zabiegom współczynnik oporu powietrza Medusy wynosił jedynie Cd=0,263.

Jasne wnętrze sprawia wrażenie bardzo komfortowego i ekskluzywnego jak na lata 80. Przednie siedzenia wyglądają jak komfortowe fotele, w których bez problemu można by było zasiąść wygodnie przed telewizorem. Projektanci ItalDesign zdecydowali się na niecodzienny zabieg i wszystkie przełączniki umieścili w kole kierownicy. W założeniach dzięki temu rozwiązaniu kierowca nie musiał odrywać rąk od kierownicy, jednak nagromadzenie przycisków w jednym miejscu nie wygląda estetycznie.

1980 Lancia Medusa
1980 Lancia Medusa

Poza stylistyką nawiązującą do supersamochodów z tamtego okresu także konstrukcja Lancii Medusy aspirowała do tego miana. Otóż konstruktorzy zdecydowali się tutaj na jednostkę napędową umiejscowioną centralnie. Niestety, jej moc nie szła w parze z wyglądem Medusy. Był to bowiem rzędowy, 4-cylindrowy silnik o pojemności 2,0 l, który generował 120 KM. Napęd był przekazywany na tylną oś.

Koncept ten z pewnością wpasowałby się w gamę Lancii w latach 80. Ekskluzywny samochód o komfortowym wnętrzu dla 4 osób i sportowej stylistyce mógł wtedy narobić sporo szumu, jednak włoska marka nie zdecydowała się skorzystać z projektu ItalDesign.

  • 1980 Lancia Medusa
  • 1980 Lancia Medusa
  • 1980 Lancia Medusa
  • 1980 Lancia Medusa
  • 1980 Lancia Medusa
  • 1980 Lancia Medusa
  • 1980 Lancia Medusa
  • 1980 Lancia Medusa
  • 1980 Lancia Medusa
  • 1980 Lancia Medusa
  • 1980 Lancia Medusa
[1/11] 1980 Lancia Medusa

Źródło: CarstylingLancia Klub

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)