1971 Matra Laser [zapomniane koncepty]
Jeśli jesteście stałymi czytelnikami Autokultu, to zapewne wiecie już co nieco o firmie Matra. Przypomnijmy, że ten niewielki, francuski producent z powodzeniem angażował się w sporty motorowe - szczególnie w Formule 1, w której w 1969 roku zdobył nawet tytuł mistrzowski w klasyfikacji konstruktorów, a Jackie Stewart za kierownicą samochodu Matry wywalczył w tym samym sezonie tytuł mistrzowski wśród kierowców F1. Producent ten tworzył także samochody drogowe i modele koncepcyjne. Dzisiaj przyjrzymy się bliżej konceptowi o nazwie Laser z 1971 roku.
01.09.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:15
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jeśli jesteście stałymi czytelnikami Autokultu, to zapewne wiecie już co nieco o firmie Matra. Przypomnijmy, że ten niewielki, francuski producent z powodzeniem angażował się w sporty motorowe - szczególnie w Formule 1, w której w 1969 roku zdobył nawet tytuł mistrzowski w klasyfikacji konstruktorów, a Jackie Stewart za kierownicą samochodu Matry wywalczył w tym samym sezonie tytuł mistrzowski wśród kierowców F1. Producent ten tworzył także samochody drogowe i modele koncepcyjne. Dzisiaj przyjrzymy się bliżej konceptowi o nazwie Laser z 1971 roku.
Model ten jest dziełem włoskiego projektanta - Giovanniego Michelottiego. Zdecydował on się tutaj na tradycyjne dla samochodów sportowych z tamtego okresu rysy pojazdu. Obowiązkowo więc z profilu możemy zaobserwować szpiczasty przód z otwieranymi do góry światłami, który tworzy zarys klina. Dalej mamy przeszklony kokpit ze sporymi drzwiami typu gullwing, których kształt w dużym stopniu przypomina te zastosowane w koncepcie Lamborghini Marzal z 1967 roku. Jak na samochód sportowy przystało, w kokpicie znalazło się miejsce jedynie dla 2 osób, a wysokość pojazdy wynosiła jedynie 1080 mm.
Laser powstał na bazie innego samochodu tego francuskiego producenta - Matry M530. Silnik umiejscowiono więc centralnie, a napęd przekazywany był na tylne koła. Nie znamy niestety szczegółów, jednak jeśli zastosowano tutaj tę samą jednostkę napędową co w modelu M530, to był to 1,7-litrowy silnik w układzie V4 o mocy około 75 KM, pochodzący z Forda Taunusa.
Źródło: Carstyling • Lotus Esprit Turbo