1969 Toyota EX‑1 [zapomniane koncepty]
Na salonie samochodowym w Tokio w 1969 roku Toyota zademonstrowała koncept EX-1, który ze swoją sportową sylwetką śmiało mógłby konkurować z ówczesnymi europejskimi samochodami sportowymi.
19.07.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:03
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na salonie samochodowym w Tokio w 1969 roku Toyota zademonstrowała koncept EX-1, który ze swoją sportową sylwetką śmiało mógłby konkurować z ówczesnymi europejskimi samochodami sportowymi.
Według japońskich stylistów, pojazd miał nadawać się idealnie do długich podróży z dużymi prędkościami. Z tego też powodu dużą wagę przywiązano tutaj do aerodynamiki. Długa linia maski przechodziła pod łagodnym kątem w przednią szybę, przez którą można dojrzeć dwuosobową kabinę. Nisko opadający kontur dachu z panoramicznym oknem wieńczył lekko zgarbioną sylwetkę, którą zakończono obłym tyłem z dużą szybą i dwiema końcówkami wydechu. Aby poprawić stabilność samochodu przy dużych prędkościach, na górze zainstalowano spoiler, który automatycznie wysuwał się przy większych prędkościach.
Niestety Toyota nie ujawniła informacji jaką jednostkę napędową planowano do tego modelu, jednak jeżeli pojazd miał spisywać się bardzo dobrze w długich podróżach z dużymi prędkościami, to silnik musiał mieć odpowiednią moc.
Wnętrze konceptu EX-1 zaaranżowano w taki sposób, aby kierowca bez najmniejszego problemu miał dostęp do wszystkich przełączników. W długich podróżach miały także pomagać wygodne fotele, w których zarówno kierowca, jak i pasażer mieli nie odczuwać zbytniego zmęczenia.
Koncept niestety nie wszedł do produkcji, jednak rok później Toyota zaprezentowała pierwszą odsłonę modelu Celica, w której można dostrzec kilka nawiązań do prezentowanego prototypu.
Źródło: Motor Trend • Car Styling