180 KM razy dwa – EDS Astra 1.6 Turbo (2011)

W porównaniu z najmocniejszymi wersjami Forda Focusa i Volkswagena Golfa 180-konny Opel Astra pozostaje nieco z tyłu. Ten niedostatek mocy potrafi zniwelować niemiecka firma EDS Motorsport. W jaki sposób?

180 KM razy dwa – EDS Astra 1.6 Turbo (2011)
Olgierd Lachowski

15.03.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:29

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

EDS Astra 1.6 Turbo fot.3
EDS Astra 1.6 Turbo fot.3

Obecna generacja Astry ma silniki o mocach od 87 do 180 KM. W najmocniejszej odmianie niemiecki kompakt ma pod maską 1,6-litrowy, 4-cylindrowy silnik z turbosprężarką. Szczyt mocy przypada na 5500 obr./min, a momentu obrotowego wynoszącego 230 Nm na zakres od 2200 do 5400 obr./min. Napęd przenoszony jest na przednie koła, a transmisją mocy zarządza 6-biegowy „automat” lub także 6-biegowa, manualna skrzynia biegów.

Seryjny samochód do 100 km/h rozpędza się w 8,50 s (ze skrzynią automatyczną w 9,00 s) i osiąga prędkość 221 km/h (210 km/h). Są to słabsze parametry niż w przypadku Golfa R, Focusa RS czy Seata Leona Cupry R.

Firma EDS postawiła sobie za zadanie zmniejszenie różnicy w mocy między Oplem a resztą ważnych graczy na rynku kompaktów. W tym celu zmieniono korbowody w silniku, zainstalowano lepsze wtryskiwacze paliwa i nowy kolektor wylotowy HG Motorsport. Poza tym zamontowano sportowe sprzęgło i sportowy układ wydechowy oraz turbosprężarkę Garrett GT28 w miejsce seryjnego urządzenia. Kontrolę nad jednostką napędową przejęło nowe oprogramowanie.

EDS Astra 1.6 Turbo fot.4
EDS Astra 1.6 Turbo fot.4

Zaawansowane modyfikacje wokół motoru zaowocowały podwojeniem mocy! Teraz Astra ma 360 KM mocy i aż 480 Nm . Nie wiadomo jak przedni napęd poradzi sobie z taką mocą. Zagadką pozostaje też trwałość jednostki silnikowej.

Żeby poprawić prowadzenie samochodu tuner dodał mechanizm różnicowy Quaife z blokadą (chyba zapomniano o sportowym zawieszeniu). Większe, 365-milimetrowe tarcze hamulcowe z 8-tłoczkowymi zaciskami z przodu zapewnią skuteczniejsze hamowanie Astry.

Prezencję Opla zmieniły nieco 20-calowe felgi Schmidt Revolution z oponami Pirelli 235/35 z przodu i 275/30 z tyłu. Do tego dochodzi zestaw skromnych spojlerów.

EDS wysoko ceni sobie swoje usługi. Kompletny tuning (w tym montaż) kosztuje w tej firmie 16 430 euro.

Dzięki EDS Opel Astra może jest lepszy od seryjnych Golfów R i Focusów RS, jednak te dwa ostatnie wozy po tuningu są nadal sporo mocniejsze od Astry. Niestety EDS Motorsport nie pisze nic w notce prasowej o osiągach swojego produktu. Można byłoby wtedy przynajmniej z grubsza ocenić opłacalność tuningu tego samochodu.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: R4
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1598 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka Garrett GT28
  • Moc maksymalna: 360 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 225,28 KM/l (seryjny – 112,64 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 480 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na przednie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 365 mm, 8-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: Tarczowe, średnica 292 mm
  • Koła przednie: 8,5 x 20” Schmidt
  • Koła tylne: 9,5 x 20” Schmidt
  • Opony przednie: 235/35 R 20 Pirelli
  • Opony tylne: 275/30 R 20 Pirelli

Masy i wymiary:

  • Długość: 4419 mm
  • Szerokość: 1814 mm
  • Rozstaw osi: 2685 mmblock position=\inside8158/block

Źródło: carscoop

Komentarze (0)