180 KM razy dwa – EDS Astra 1.6 Turbo (2011)
W porównaniu z najmocniejszymi wersjami Forda Focusa i Volkswagena Golfa 180-konny Opel Astra pozostaje nieco z tyłu. Ten niedostatek mocy potrafi zniwelować niemiecka firma EDS Motorsport. W jaki sposób?
15.03.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:29
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Obecna generacja Astry ma silniki o mocach od 87 do 180 KM. W najmocniejszej odmianie niemiecki kompakt ma pod maską 1,6-litrowy, 4-cylindrowy silnik z turbosprężarką. Szczyt mocy przypada na 5500 obr./min, a momentu obrotowego wynoszącego 230 Nm na zakres od 2200 do 5400 obr./min. Napęd przenoszony jest na przednie koła, a transmisją mocy zarządza 6-biegowy „automat” lub także 6-biegowa, manualna skrzynia biegów.
Seryjny samochód do 100 km/h rozpędza się w 8,50 s (ze skrzynią automatyczną w 9,00 s) i osiąga prędkość 221 km/h (210 km/h). Są to słabsze parametry niż w przypadku Golfa R, Focusa RS czy Seata Leona Cupry R.
Firma EDS postawiła sobie za zadanie zmniejszenie różnicy w mocy między Oplem a resztą ważnych graczy na rynku kompaktów. W tym celu zmieniono korbowody w silniku, zainstalowano lepsze wtryskiwacze paliwa i nowy kolektor wylotowy HG Motorsport. Poza tym zamontowano sportowe sprzęgło i sportowy układ wydechowy oraz turbosprężarkę Garrett GT28 w miejsce seryjnego urządzenia. Kontrolę nad jednostką napędową przejęło nowe oprogramowanie.
Zaawansowane modyfikacje wokół motoru zaowocowały podwojeniem mocy! Teraz Astra ma 360 KM mocy i aż 480 Nm . Nie wiadomo jak przedni napęd poradzi sobie z taką mocą. Zagadką pozostaje też trwałość jednostki silnikowej.
Żeby poprawić prowadzenie samochodu tuner dodał mechanizm różnicowy Quaife z blokadą (chyba zapomniano o sportowym zawieszeniu). Większe, 365-milimetrowe tarcze hamulcowe z 8-tłoczkowymi zaciskami z przodu zapewnią skuteczniejsze hamowanie Astry.
Prezencję Opla zmieniły nieco 20-calowe felgi Schmidt Revolution z oponami Pirelli 235/35 z przodu i 275/30 z tyłu. Do tego dochodzi zestaw skromnych spojlerów.
EDS wysoko ceni sobie swoje usługi. Kompletny tuning (w tym montaż) kosztuje w tej firmie 16 430 euro.
Dzięki EDS Opel Astra może jest lepszy od seryjnych Golfów R i Focusów RS, jednak te dwa ostatnie wozy po tuningu są nadal sporo mocniejsze od Astry. Niestety EDS Motorsport nie pisze nic w notce prasowej o osiągach swojego produktu. Można byłoby wtedy przynajmniej z grubsza ocenić opłacalność tuningu tego samochodu.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: R4
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1598 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka Garrett GT28
- Moc maksymalna: 360 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 225,28 KM/l (seryjny – 112,64 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 480 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 365 mm, 8-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: Tarczowe, średnica 292 mm
- Koła przednie: 8,5 x 20” Schmidt
- Koła tylne: 9,5 x 20” Schmidt
- Opony przednie: 235/35 R 20 Pirelli
- Opony tylne: 275/30 R 20 Pirelli
Masy i wymiary:
- Długość: 4419 mm
- Szerokość: 1814 mm
- Rozstaw osi: 2685 mmblock position=\inside8158/block
Źródło: carscoop