100 koni z litra – SKN Q5 3.0 TDI quattro Stufe 2 (2013)

Cały czas rośnie grupa zmodyfikowanych przez SKN aut. Jednym z nowszych jest Audi Q5 z 3-litrowym silnikiem o zapłonie samoczynnym. Dzięki optymalizacji elektroniki motor SUV-a z Ingolstadt ma ponad 100 KM/l.

100 koni z litra – SKN Q5 3.0 TDI quattro Stufe 2 (2013)
Olgierd Lachowski

04.03.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:16

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Pod koniec lat 90. ubiegłego wieku Volkswagen zaprezentował wyścigowego Golfa z 2,5-litrowym turbodoładowanym silnikiem Diesla o mocy 245 KM. Wtedy moc prawie 100 KM z jednego litra objętości skokowej, nawet w samochodzie wyścigowym, wyciśnięta z „klekota”, to było coś.

Obraz

A dziś? A dziś nawet seryjne auta z jednostkami o zapłonie samoczynnym mogą pochwalić się takim objętościowym wskaźnikiem mocy. Przykładem może być widoczne na zdjęciach Audi Q5 z 3-litrowym motorem V6 z turbodoładowaniem. Co prawda normalne, seryjne Q5 z tym silnikiem ma moc 245 KM przy 4000-4500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 580 Nm przy 1750-2750 obr./min, ale niemiecki tuner SKN postarał się o nieco więcej mocy.

Obraz

W białym Audi zainstalowany jest pakiet Stufe 2, na który składa się tylko nowy moduł sterujący silnikiem. W porównaniu ze Stufe 1 dwójka cechuje się agresywniejszymi mapami. Taka prosta modyfikacja wystarczyła, żeby z 3 l uzyskać moc 298 KM i maksymalny moment obrotowy 610 Nm.

Wóz z tym silnikiem jest wyposażony w napęd na wszystkie koła i dwusprzęgłową skrzynię S-tronic. Większa moc silnika gwarantuje rozwinięcie prędkości 236 km/h i przyspieszenie do 100 km/h w 6,60 s.

Obraz

Co ciekawe, Audi podaje, że seryjne Q5 setkę osiąga w 6,50 s, a tuner informuje, że jego auto przyspiesza w 5,50 s. Pomiary AutoBildu wykazały jednak, że fabryczny SUV 100 km/h na liczniku miał po 7,20 s, a stuningowany po wspomnianych 6,60 s. Co więcej, SKN obiecuje prędkość maksymalną 241 km/h, a dziennikarzom udało się osiągnąć o 5 km/h mniej.

Zawieszenie z przodu i z tyłu zostało obniżone o 40 mm.

Obraz

Wizualnie auto zmieniło się w bardzo małym stopniu. Tuner wymienił przedni zderzakospojler na agresywniejszy, wstawił nowe końcówki rur wydechowych (elementy pochodzą z firmy Caractere), a także zamontował nowe koła. Na zdjęciach widać Audi z różnymi zestawami obręczy. Mają one średnicę od 20” do 22”.

Dane techniczne

  • Typ: V6, 90supo/sup, ZS
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Objętość skokowa: 2967 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 298 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 100,44 KM/l (seryjny – 82,58 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 610 Nm
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa S-tronic
  • Typ napędu: na wszystkie koła quattro

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe
  • Koła przednie: 20-22”
  • Koła tylne: 20-22”

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1955 kg
  • Stosunek masy do mocy: 6,56 kg/KM (seryjny – 7,98 kg/KM)
  • Długość: 4629 mm
  • Szerokość: 1880 mm
  • Wysokość: 1613 mm (- 40 mm)
  • Rozstaw osi: 2807 mm

Osiągi (zmierzone):

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,60 s
  • Prędkość maksymalna: 236 km/h
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/10]

Źródło: SKN

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)