100 koni z litra – SKN Q5 3.0 TDI quattro Stufe 2 (2013)
Cały czas rośnie grupa zmodyfikowanych przez SKN aut. Jednym z nowszych jest Audi Q5 z 3-litrowym silnikiem o zapłonie samoczynnym. Dzięki optymalizacji elektroniki motor SUV-a z Ingolstadt ma ponad 100 KM/l.
04.03.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:16
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Pod koniec lat 90. ubiegłego wieku Volkswagen zaprezentował wyścigowego Golfa z 2,5-litrowym turbodoładowanym silnikiem Diesla o mocy 245 KM. Wtedy moc prawie 100 KM z jednego litra objętości skokowej, nawet w samochodzie wyścigowym, wyciśnięta z „klekota”, to było coś.
A dziś? A dziś nawet seryjne auta z jednostkami o zapłonie samoczynnym mogą pochwalić się takim objętościowym wskaźnikiem mocy. Przykładem może być widoczne na zdjęciach Audi Q5 z 3-litrowym motorem V6 z turbodoładowaniem. Co prawda normalne, seryjne Q5 z tym silnikiem ma moc 245 KM przy 4000-4500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 580 Nm przy 1750-2750 obr./min, ale niemiecki tuner SKN postarał się o nieco więcej mocy.
W białym Audi zainstalowany jest pakiet Stufe 2, na który składa się tylko nowy moduł sterujący silnikiem. W porównaniu ze Stufe 1 dwójka cechuje się agresywniejszymi mapami. Taka prosta modyfikacja wystarczyła, żeby z 3 l uzyskać moc 298 KM i maksymalny moment obrotowy 610 Nm.
Wóz z tym silnikiem jest wyposażony w napęd na wszystkie koła i dwusprzęgłową skrzynię S-tronic. Większa moc silnika gwarantuje rozwinięcie prędkości 236 km/h i przyspieszenie do 100 km/h w 6,60 s.
Co ciekawe, Audi podaje, że seryjne Q5 setkę osiąga w 6,50 s, a tuner informuje, że jego auto przyspiesza w 5,50 s. Pomiary AutoBildu wykazały jednak, że fabryczny SUV 100 km/h na liczniku miał po 7,20 s, a stuningowany po wspomnianych 6,60 s. Co więcej, SKN obiecuje prędkość maksymalną 241 km/h, a dziennikarzom udało się osiągnąć o 5 km/h mniej.
Zawieszenie z przodu i z tyłu zostało obniżone o 40 mm.
Wizualnie auto zmieniło się w bardzo małym stopniu. Tuner wymienił przedni zderzakospojler na agresywniejszy, wstawił nowe końcówki rur wydechowych (elementy pochodzą z firmy Caractere), a także zamontował nowe koła. Na zdjęciach widać Audi z różnymi zestawami obręczy. Mają one średnicę od 20” do 22”.
Dane techniczne
- Typ: V6, 90supo/sup, ZS
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Objętość skokowa: 2967 cmsup3/sup
- Doładowanie: turbosprężarka
- Moc maksymalna: 298 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 100,44 KM/l (seryjny – 82,58 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 610 Nm
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa S-tronic
- Typ napędu: na wszystkie koła quattro
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe
- Koła przednie: 20-22”
- Koła tylne: 20-22”
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1955 kg
- Stosunek masy do mocy: 6,56 kg/KM (seryjny – 7,98 kg/KM)
- Długość: 4629 mm
- Szerokość: 1880 mm
- Wysokość: 1613 mm (- 40 mm)
- Rozstaw osi: 2807 mm
Osiągi (zmierzone):
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,60 s
- Prędkość maksymalna: 236 km/h
Źródło: SKN