10 najlepszych silników na rok 2012 według Ward's Auto
Portal Ward's Auto tradycyjnie przygotował zestawienie 10 najlepszych silników roku. Wśród zwycięzców najnowszej edycji królują jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wyboru dokonano wśród wszystkich motorów nowych i zmodyfikowanych na rok 2012. Jak głosowało jury Ward's Auto?
13.12.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:43
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Portal Ward's Auto tradycyjnie przygotował zestawienie 10 najlepszych silników roku. Wśród zwycięzców najnowszej edycji królują jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wyboru dokonano wśród wszystkich motorów nowych i zmodyfikowanych na rok 2012. Jak głosowało jury Ward's Auto?
Wszystkie jednostki zostały przetestowane przez redaktorów portalu. Ich oceny zostały zsumowane w celu wyłonienia najlepszych silników. Dziennikarze jeździli w październiku i listopadzie tego roku 36 autami z 34 różnymi silnikami i wybrali te, które najbardziej przypadły im do gustu pod różnymi względami. Mamy tu więc do czynienia z rozwiązaniami zastosowanymi w konkretnych modelach. Nie są to suche porównania liczb podanych przez producenta, ale prawdziwe testy przeprowadzone w rzeczywistych warunkach.
Każda sprawdzana jednostka została oceniona pod względem mocy, zastosowanych rozwiązań technicznych, rzeczywistego spalania, generowanego hałasu oraz wibracji. Pod uwagę brano również charakterystyki silników. By móc wziąć udział w walce o miejsce w najlepszej dziesiątce, motory musiały spełnić dwa podstawowe warunki.
Pierwszy z nich to dostępność na rynku amerykańskim nie później niż od pierwszego kwartału 2012 roku. Drugim była cena podstawowa auta nieprzekraczająca 55 000 dolarów. Automatycznie do porównania z nowymi rozwiązaniami zestawiane były jednostki, które trafiły do najlepszej dziesiątki rok temu.
Aż 7 spośród 10 zwycięskich jednostek to silniki z bezpośrednim wtryskiem. Jedynymi motorami, które nie są wyposażone w tego typu rozwiązanie, są jednostki Infiniti, Chryslera oraz V8 Forda. Łatwo zauważyć, że największą popularnością w tym roku cieszą się motory o rzędowym układzie. Wśród nich najwięcej jest silników czterocylindrowych.
Ze względu na dużą popularność oszczędnych i jednocześnie mocnych jednostek na liście nie zabrakło pozycji z układami doładowania. Ward chce nas przekonać, że downsizing wcale nie oznacza mniejszej frajdy z jazdy. Poniżej prezentujemy laureatów tegorocznej, osiemnastej już edycji plebiscytu Warda, wraz z krótkimi opisami.
3-litrowy niemiecki motor V6 jest wyposażony w sprężarkę. Trafił na listę 10 najlepszych silników Ward's Auto już po raz trzeci. Wcześniej dwa lata z rzędu figurował na niej jako jednostka używana w Audi S4. 314 KM i 441 Nm momentu obrotowego czynią go jedną z bardziej dynamicznych jednostek oferowanych z modelem A6. Znajduje się też pod maską Audi A7 i Q7. Jest stosowany w napędach hybrydowych Volkswagena oraz Porsche.
BMW powraca na listę po raz drugi ze swoim motorem N55. 3-litrowy, turbodoładowany silnik legitymuje się mocą 304 KM i momentem obrotowym wynoszącym 407 Nm. Podczas testów prowadzonych przez redaktorów Ward's Auto spalił on 9,4 l/100 km. To bardzo dobry wynik jak na jednostkę o tej mocy, szczególnie że to rzeczywista wartość, a nie dane producenta.
Nowością jest natomiast motor bawarskiego producenta oznaczony symbolem N20. Turbodoładowany, 2-litrowy silnik z czterech cylindrów generuje 350 Nm w sportowym modelu Z4 i 353 Nm w sedanie serii 5. Osiąga on znakomity wynik stosunku mocy do pojemności skokowej, wynoszący 121 KM/l. Mimo że nie jest to duży silnik, zapewnia dobrą dynamikę jazdy kojarzoną z tą niemiecką marką.
Kolejny raz na liście zwycięzców zagościła wolnossąca widlasta szóstka Chryslera. Jednostka Pentastar, mimo że nie jest wyposażona w układ bezpośredniego wtrysku paliwa, charakteryzuje się dobrym spalaniem. 3,6-litrowe V6 zużywa około 9,4 l/100 km. Znajduje się pod maską nie tylko testowanych aut, ale również minivanów i SUV-ów Chryslera i Dodge’a. W modelu 300S rozwija moc 296 KM.
Fordowi udało się zdobyć aż dwa miejsca w tegorocznym zestawieniu. Mniejszą z jednostek, które przypadły do gustu redaktorom, jest 2-litrowy motor EcoBoost. Mimo że duży model Edge, według standardów amerykańskich, powinien być zasilany przynajmniej 6-cylindrwoym silnikiem, ta rzędowa czwórka jest zdaniem jurorów wystarczająca. Zapewnia ona odpowiednią dynamikę przy rzeczywistym, średnim spalaniu wynoszącym 9,8 l/100 km.
Drugą jednostką Forda, która spodobała się redaktorom, jest potężna V8, znana z modelu Mustang Boss 302. Trafiła ona na listę już po raz drugi. 450-konna bestia wyposażona jest w niezależny, podwójny system zmiennych faz rozrządu. Silnik wykonano z lekkich stopów aluminium, aby poprawić jego masę. Czyni go to idealnym, nowoczesnym rozwiązaniem dla muscle cara. Tym samym łączy tzw. starą szkołę z nowymi technikami.
2-litrowy motor z turbodoładowaniem dostępny jest w Stanach Zjednoczonych w modelu Regal GS marki Buick. Stanowi on odpowiednik dostępnego w Europie modelu Opel Insignia OPC. Amerykanom ten silnik przypadł do gustu ze względu na rozwijaną moc wynoszącą 273 KM i moment obrotowy rzędu 400 Nm oraz dlatego, że jest ekonomiczny.
Hyundai przez trzy lata trafiał na listę najlepszych silników Ward's Auto ze swoim V8 o pojemności 5 l. Nowy motor jest dowodem na to, że koreański producent radzi sobie równie dobrze z motorami o małych rozmiarach. W Stanach Zjednoczonych ten silnik trafia między innymi do testowanych aut oraz Kii Rio i Hyundaia Velostera. Największą zaletę tej jednostki stanowi jej cena. W USA Accent z tym silnikiem kosztuje tylko 14 000 dolarów.
2-litrowy motor Skyactiv z bezpośrednim wtryskiem paliwa znany jest z kompaktu Mazdy. Redaktorów najbardziej ujęło spalanie podczas testów. Niektórym z testujących udało się spalić 6,9 l/100 km przejechanej trasy.
3,5 l V6 DOHC w napędzie hybrydowym - Infiniti M35h
Luksusowa marka Nissana trafiła w tym roku na listę najlepszych jednostek dzięki 3,5-litrowemu motorowi V6. Dostępny jest on w sedanie M35h jako część napędu hybrydowego. Nawet przy prędkościach znacznie przekraczających 100 km/h to auto osiąga spalanie 7,8 l/100 km. Co najważniejsze – jest to hybryda znacznie tańsza od niemieckiej konkurencji.
Źródło: Ward's Auto