Zmiany w egzaminie na prawo jazdy. O błędach dowiesz się po fakcie
Od 1 stycznia 2024 roku kursantów podchodzących do egzaminu na prawo jazdy obejmą nowe zasady jego przeprowadzania. Powrót samochodem do ośrodka nie będzie oznaczał, że zdaliśmy egzamin.
13.12.2023 | aktual.: 13.12.2023 12:35
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Rok 2023 dla kandydatów na kierowców stał pod znakiem zmian. Najpierw miały miejsce podwyżki cen za egzamin (stawki różnią się w zależności od ośrodka), potem nastąpiło wprowadzenie prawa jazdy w aplikacji mObywatel, co pozwala im zasiąść "za kółko" od razu po zaliczeniu egzaminu. Jednak od początku 2024 roku nie będzie to takie łatwe.
Przerwanie egzaminu? Niekoniecznie i nie od razu
Dotychczas przerwanie egzaminu na prawo jazdy było możliwe w przypadku spowodowania zagrożenia na drodze. Zapis w ustawie o kierujących pojazdami był jasny.
Od 1 stycznia 2024 roku wejdzie w życie nowelizacja, która stwierdza, że egzamin może zostać przerwany w przypadku pewnych wykroczeń,
Co ciekawe, jeszcze w połowie roku Ministerstwo Infrastruktury chciało stworzyć listę wykroczeń, których popełnienie miało obligatoryjnie kończyć egzamin. Ostatecznie skończyło się na poszerzeniu listy przewinień, które stanowią jedynie podstawę do wydania negatywnego wyniku egzaminu na prawo jazdy.
Wspomniane wykroczenia to:
Spowodowanie kolizji lub wypadku drogowego lub zachowanie osoby egzaminowanej mogące skutkować kolizją lub wypadkiem drogowym. |
Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym. |
Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim. |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu lub będącemu na oznakowanym przejściu dla pieszych. |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża osoba egzaminowana. |
Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego oznaczenia, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności poruszania się w celu umożliwienia jej przejścia. |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania lub włączania się do ruchu albo w strefie zamieszkania. |
Niezastosowanie się do: sygnałów świetlnych, sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym, sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kontroli ruchu drogowego. |
Niezastosowanie się do znaków: "stop", "zakaz wjazdu …", "zakaz skręcania w lewo", "zakaz skręcania w prawo", "nakaz jazdy...", "wskazujących dozwolone kierunki jazdy z pasa ruchu", "linia podwójna ciągła", "zakaz ruchu". |
Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu: na skrzyżowaniu, pojazdom szynowym, rowerzystom, podczas zmiany pasa ruchu, w razie przecinania się poza skrzyżowaniem kierunków ruchu lub torów jazdy pojazdów poruszających się po tej samej drodze, podczas włączania się do ruchu, podczas cofania. |
Naruszenie zakazu zawracania. |
Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 20 km/h. |
Nieupewnienie się o możliwości wyprzedzania. |
Naruszenie zakazu wyprzedzania: na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi, przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia, na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi, na skrzyżowaniach, na przejazdach kolejowych i bezpośrednio przed nimi, na przejazdach tramwajowych i bezpośrednio przed nimi. |
Niezastosowanie się do znaku "zakaz wyprzedzania". |
Wyprzedzanie z niewłaściwej strony. |
Spowodowanie znacznego utrudnienia ruchu drogowego z powodu utraty panowania nad pojazdem. |
Nieupewnienie się przed wjazdem na przejazd kolejowy lub tramwajowy czy nie zbliża się pojazd szynowy. |
Zmiany elektroniczne
Rozporządzenie powiększyło również bazę dokumentów, według których weryfikowana jest tożsamość kandydatów na kierowców. Z WORD-em będzie też można będzie komunikować się przez Internet, nawet w takich sprawach jak otrzymanie arkusza przebiegu egzaminu praktycznego.
To jednak nie koniec zmian
Najważniejsze jednak dopiero przed nami. Nowe przepisy – nad którymi trwają dopiero prace – będą bardziej skupiać się na zagrożeniach związanych z pieszymi, rowerzystami czy użytkownikami hulajnóg. Unia Europejska chce również, by szkolenia poszerzono o zagadnienia takie jak martwe pole, ograniczona widoczność z miejsca kierowcy, jazda po śliskiej nawierzchni czy współdziałanie z aktywnymi systemami wspomagającymi.