Obowiązkowe systemy bezpieczeństwa od 2022 roku przegłosowane przez PE

Przepisy unijne dotyczące standardowych systemów bezpieczeństwa w samochodach przeszły bez najmniejszego problemu przez głosowanie w Parlamencie Europejskim.

Asystent martwego pola to rewelacyjny system, który będzie obowiązkowy od 2022 roku.
Asystent martwego pola to rewelacyjny system, który będzie obowiązkowy od 2022 roku.
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Marcin Łobodziński

16.04.2019 | aktual.: 28.03.2023 11:17

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Systemy wspomagania jazdy, które mają być obowiązkowe w nowych autach od 2022 roku, zostały zatwierdzone przez Parlament Europejski przy 578 głosach za, 30 przeciw i 25 wstrzymujących się.

Kolejny etap legislacji to przedłożenie ich krajom członkowskim w Radzie UE.

Przepisy zakładają wprowadzenie w nowych modelach od maja 2022 roku:

  • inteligentne dostosowanie prędkości do ograniczeń,
  • system automatycznego awaryjnego hamowania,
  • system monitorowania uwagi kierowcy,
  • ostrzeżenie przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu,
  • wykrywanie innych uczestników ruchu, pieszych czy rowerzystów przed pojazdem.

Modele pozostające w ofercie miałyby dłuższy okres na dostosowanie do tych wymogów – do maja 2024 roku. Producent musiałby zdecydować przez te dwa lata wynikające z różnicy, czy chce dostosować istniejący samochód czy zbudować nowy.

Co więcej, nowe przepisy dotyczą także aut ciężarowych i autobusów, które miałyby być wyposażone w system zmniejszający tzw. martwe pole w lusterkach i monitorowania koncentracji kierowcy. Na wzór samolotów również auta mają mieć rejestrator danych w razie wypadku, czyli tzw. czarną skrzynkę.

Nie wiadomo, jak dokładnie nowe obowiązkowe systemy wpłynę na ceny samochodów, ale dziś w większości modeli wymagają one dopłaty nawet kilku tysięcy złotych.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (24)