Obowiązkowe systemy bezpieczeństwa od 2022 roku przegłosowane przez PE
Przepisy unijne dotyczące standardowych systemów bezpieczeństwa w samochodach przeszły bez najmniejszego problemu przez głosowanie w Parlamencie Europejskim.
16.04.2019 | aktual.: 28.03.2023 11:17
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Systemy wspomagania jazdy, które mają być obowiązkowe w nowych autach od 2022 roku, zostały zatwierdzone przez Parlament Europejski przy 578 głosach za, 30 przeciw i 25 wstrzymujących się.
Kolejny etap legislacji to przedłożenie ich krajom członkowskim w Radzie UE.
Przepisy zakładają wprowadzenie w nowych modelach od maja 2022 roku:
- inteligentne dostosowanie prędkości do ograniczeń,
- system automatycznego awaryjnego hamowania,
- system monitorowania uwagi kierowcy,
- ostrzeżenie przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu,
- wykrywanie innych uczestników ruchu, pieszych czy rowerzystów przed pojazdem.
Zobacz także
Modele pozostające w ofercie miałyby dłuższy okres na dostosowanie do tych wymogów – do maja 2024 roku. Producent musiałby zdecydować przez te dwa lata wynikające z różnicy, czy chce dostosować istniejący samochód czy zbudować nowy.
Co więcej, nowe przepisy dotyczą także aut ciężarowych i autobusów, które miałyby być wyposażone w system zmniejszający tzw. martwe pole w lusterkach i monitorowania koncentracji kierowcy. Na wzór samolotów również auta mają mieć rejestrator danych w razie wypadku, czyli tzw. czarną skrzynkę.
Nie wiadomo, jak dokładnie nowe obowiązkowe systemy wpłynę na ceny samochodów, ale dziś w większości modeli wymagają one dopłaty nawet kilku tysięcy złotych.