Aktywne systemy bezpieczeństwa gorzej widzą osoby o ciemnej skórze. Mogą ich nie dostrzec
Od 2022 r. wszystkie nowe samochody sprzedawane w Europie będą musiały być wyposażone w aktywne systemy bezpieczeństwa. Kłopot w tym, że wciąż są one niedoskonałe. Teraz okazało się, że mają trudności z rozpoznaniem pieszych o ciemnej karnacji.
13.03.2019 | aktual.: 28.03.2023 11:35
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Badacze z amerykańskiego Georgia Institute of Technology odkryli, że samochodowe systemy odpowiedzialne za wykrywanie pieszych gorzej radzą sobie z postawionym przed nimi zadaniem w przypadku osób o ciemniejszej skórze. Naukowcy badali oprogramowanie ośmiu samochodowych systemów, posługując się różnymi zdjęciami pieszych. Zostały one podzielone na dwie grupy – osób o jaśniejszej i ciemniejszej skórze.
Okazało się, że oprogramowanie mające wykrywać pieszych było o pięć proc. mniej skuteczne w przypadku osób o ciemniejszej skórze. Wyniki nie były zależne od tego, czy fotografia przedstawiała sytuację w dzień czy w nocy. Jak twierdzą badacze, powodem takiego stanu rzeczy była zbyt mała liczba przykładów ciemnoskórych pieszych "zaprezentowanych" oprogramowaniu na etapie uczenia się systemu.
Niedomagania układów rozpoznających pieszych mogą zaskakiwać, a niektórych nawet oburzać. Należy jednak pamiętać, ze to wciąż świeża technologia, która wciąż się rozwija. Miną lata nim uzyska doskonałość. Jak pokazały przeprowadzone przez amerykański IIHS testy, nie każdy system wykrywania pieszych wywiązuje się ze swoich obowiązków. Podobnie jest z przetestowanymi w 2018 r. przez Euro NCAP układami mającymi uniknąć kolizji i aktywnymi tempomatami.