Z polskim udziałem – Brömmler GT‑R 850 (2012)

Brömmler to jeden z czołowych europejskich tunerów Nissana GT-R. Z tą niemiecką firmą współpracuje warszawskie Ecu Performance. Jednym z owoców współpracy jest 850-konny potwór „robiący” setkę w 2,80 s!

Z polskim udziałem – Brömmler GT-R 850 (2012)
Olgierd Lachowski

16.09.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:52

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Brömmler to jeden z czołowych europejskich tunerów Nissana GT-R. Z tą niemiecką firmą współpracuje warszawskie Ecu Performance. Jednym z owoców współpracy jest 850-konny potwór „robiący” setkę w 2,80 s!

Brömmler oferuje kilka różnych wariantów modyfikacji Nissana GT-R. Dwa lata temu pisałem o pakiecie wzmacniającym japońskie coupé z 485 do 585 KM. Tyle że były to jedne z pierwszych prób przerabiania tego samochodu. Po dwóch latach zarówno tunerzy jak i producenci komponentów wiedzą znacznie więcej o tym wozie, więc i tuning jest dużo bardziej zaawansowany niż był na początku. Jednym z najnowszych bolidów Brömmlera jest maszyna z silnikiem o mocy 850 KM.

Obraz

Pod maską znajduje się motor o 6 cylindrach w układzie widlastym rozwartych pod kątem 60 stopni. Objętość skokowa wynosi 3,8 l i w zależności od rocznika produkcyjnego z tego silnika Nissan uzyskuje od 485 do 550 KM. Pomocne są przy tym dwie turbosprężarki IHI oraz bezpośredni wtrysk paliwa.

Dzięki dwusprzęgłowej zautomatyzowanej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach oraz zaawansowanemu napędowi na wszystkie koła o nazwie ATTESA (Advanced Total Traction Engineering System for All-Terrain) prędkość 100 km/h na liczniku GT-R-a pojawia się po 3,90-2,80 s (w zależności od rocznika produkcji), a auto może rozpędzić się do 315 km/h. Nissany podkręcane przez Brömmlera potrafią jednak znacznie więcej, a to dlatego, że przechodzą dość zaawansowane modyfikacje.

Obraz

Prezentowany samochód otrzymał pakiet Alpha 9+, na który złożyła się spora ilość zmian mechanicznych. Tuner wymienił turbosprężarki na większe wyposażone w łożyska toczne, zastosował nowe zawory blow off, wstawił wydajniejszą, chłodnicę powietrza doładowującego i orurowaie układu turbo   o wiekszej srednicy.

Modyfikacje nie ominęły też układów doprowadzających paliwo i odprowadzających spaliny. W tym pierwszym zmieniono wtryskiwacze paliwa i pompy na wydajniejsze, z kolei drugi to konstrukcja HKS Legamax z tłumikami o zmniejszonych oporach wewnętrznych.

Obraz

Żeby wszystko zagrało pod maską, trzeba było odpowiednio skalibrować elektroniczne sterowniki. Tym zajęła się polska firma Ecu Performance, która właściwie na stałe współpracuje z Niemcami. Specjaliści z Warszawy zadbali o to, by zaistniała możliwość odpowiedniego regulowania ciśnienia doładowania (z kierownicy) i zmiany procedury startowej. Tuner wykorzystał moduły Ecutek.

Koniec końców jednostka silnikowa generuje 850 KM (!) mocy maksymalnej przy 6900 obr./min oraz 950 Nm momentu obrotowego przy 5400 obr./min. Aby można było przenieść cały moment obrotowy na asfalt bez większego uszczerbku na zdrowiu dla Nissana, mechanicy wzmocnili sprzęgła i koła zębate w skrzyni biegów GR6.

Obraz

A jak jeździ Nissan GT-R zbudowany przy współpracy Brömmlera i Ecu Performance? Od 0 do 100 km/h bolid przyspiesza w zaledwie 2,80 s. Jednak większe wrażenie robi sprint od 100 do 200 km/h, który trwa tylko 5,40 s! Prędkość maksymalna nie jest dokładnie znana, ale Brömmler skromnie określa ją na ponad 315 km/h.

Świetne osiągi wymagają dobrego układu hamulcowego. Nie to, żeby oryginalne hamulce były złe, ale 400-milimetrowe wentylowane tarcze z przodu i 385-milimetrowe z tyłu produkcji Alcona są jednak wydajniejsze.

Obraz

Ile to wszystko kosztuje? Tego nie wiadomo.

Podziękowania dla firmy Ecu Performance za udzielenie wszelkich informacji o samochodzie i udostępnienie zdjęć.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ:V6, 60supo/sup, VR38DETT
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3799 cmsup3/sup
  • Doładowanie: 2 turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 850 KM przy 6900 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 223,74 KM/l (seryjny – 127,67 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 950 Nm przy 5400 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa GR6
  • Typ napędu: na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane Alcon, średnica 400 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane Alcon, średnica 385 mm

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1785 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,10 kg/KM (seryjny – 3,24 kg/KM)
  • Długość: 4650 mm
  • Szerokość: 1895 mm
  • Rozstaw osi: 2780 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,80 s
  • Przyspieszenie 100-200 km/h: 5,40 s
  • Prędkość maksymalna: ponad 315 km/h
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/21]

Źródło: Ecu-Performance

Komentarze (0)