Wyścigowe podsumowanie lipca (2011)

Lipiec to miesiąc, w którym działo się bardzo dużo w świecie wyścigów. W serii WTCC rozegrano aż 3 eliminacje. BMW zaprezentowało nowy bolid DTM, a Jaguar i Lotus ujawniły plany startów w różnych seriach wyścigowych. Oto przegląd najważniejszych wydarzeń ze świata wyścigów.

Wyścigowe podsumowanie lipca (2011)
Olgierd Lachowski

07.08.2011 | aktual.: 18.04.2023 11:30

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Formuła 1

Wyścigi Formuły 1 szeroko relacjonuje Bartosz Pokrzywiński, zatem odsyłam do jego artykułów o GP Wielkiej Brytanii, GP Niemiec i GP Węgier.

FIA WTCC

Wyścig 1

W kwalifikacjach do pierwszego wyścigu na ulicznym torze w stolicy Portugalii najszybszy był Alain Menu w Chevrolecie. Kolejne dwa miejsca zajęli jego koledzy z zespołu – Yavn Muller i Robert Huff. Za nimi znalazło się dwóch kierowców Seatów – Gabriele Tarquini i Tiago Monteiro.

Startujący z pierwszego pola Alain Menu ani przez chwilę nie był zagrożony. Szybko zdobył odpowiednią przewagę i kontrolował sytuację. Za jego plecami o drugie miejsce bili się Muller i Huff, który na początku został uderzony przez Tarquiniego. Muller obronił swoje drugie miejsce, ale na mecie wyprzedził Huffa o zaledwie 0,25 s.

Po delikatnym zderzeniu z Robertem Huffem Gabriele Tarquini stracił swoje wysokie tempo i dał się wyprzedzić faworytowi gospodarzy – Tiago Monteiro.

Obraz

Wśród kierowców niezależnych najlepszy okazał się Norbert Michelisz w BMW.

FIA WTCC - Porto, Portugalia (Wyniki - wyścig 1)
Poz.KierowcaSamochódPunkty
1.Alain MenuChevrolet Cruze 1.6T25
2.Yvan MullerChevrolet Cruze 1.6T18
3.Robert HuffChevrolet Cruze 1.6T15
4.Tiago MonteiroSeat León 1.6T12
5.Gabriele TarquiniSeat León 1.6T10
6.Tom CoronelBMW 320 TC8
7.Robert DahlgrenVolvo C30 Drive6
8.Norbert MicheliszBMW 320 TC4
9.Michel NykjærSeat León 1.6T2
10.Stefano D'AsteBMW 320 TC1
11.Franz EngstlerBMW 320 TC
12.Darryl O'YoungChevrolet Cruze 1.6T
13.Pepe OriolaSeat León 1.6T
14.Kristian PoulsenBMW 320 TC
15.Yukinori TaniguchiChevrolet Cruze 1.6T
16.Mehdi BennaniBMW 320 TC
17.Javier VillaBMW 320 TCNie ukoń.
18.Fredy BarthSeat León 1.6TNie ukoń.
19.Alaksei DudukaloSeat León 2.0 TDINie ukoń.

Wyścig 2

Obraz

Na pole position do drugiego wyścigu stanął Stefano D’Aste powracający do serii WTCC. Po starcie, przez 3 okrążenia podążał za nim Yvan Muller. Wreszcie po 3 okrążeniach Francuzowi udało się wyjść na czoło i odjechać od reszty stawki. Nieco więcej czasu wyprzedzenie D’Aste zajęło Huffowi. Gdy mu się to udało, rzucił się w pogoń za kolegą z zespołu i dogonił go.

Zawodnicy walczyli ze sobą tak zaciekle, że doszło do małej kolizji, w wyniku której Huff ściął szykanę, a dzięki temu manewrowi wyprzedził Mullera i wygrał z przewagą niecałych 2 sekund. Brytyjczyk nie został ukarany za ścięcie szykany – najwyraźniej uznano, że to incydent wyścigowy.

Stefano D’Aste otrzymał karę za złe ustawienie na polu startowym. Przez to, że musiał przejechać przez boksy stracił 3. miejsce na rzecz Tiago Monteiro w Seacie. Zwycięzca poprzedniego wyścigu – Alain Menu – startował z 8. pola i przez długi czas nie mógł sobie poradzić z wolniejszymi od siebie kierowcami. Do mety dotarł dopiero na 6. miejscu.

Obraz

Po zawodach w Portugalii Robert Huff minimalnie, bo o 4 punkty, powiększył swoją przewagę nad Yvanem Mullerem.

FIA WTCC - Porto, Portugalia (Wyniki - wyścig 2)
Poz.KierowcaSamochódPunkty
1.Robert HuffChevrolet Cruze 1.6T25
2.Yvan MullerChevrolet Cruze 1.6T18
3.Tiago MonteiroSeat León 1.6T15
4.Norbert MicheliszBMW 320 TC12
5.Tom CoronelBMW 320 TC10
6.Alain MenuChevrolet Cruze 1.6T8
7.Gabriele TarquiniSeat León 1.6T6
8.Franz EngstlerBMW 320 TC4
9.Darryl O'YoungChevrolet Cruze 1.6T2
10.Frady BarthSeat León 1.6T1
11.Stefano D'AsteBMW 320 TC
12.Michel NykjærSeat León 1.6T
13.Alaksei DudukaloSeat León 2.0 TDI
14.Pepe OriolaSeat León 1.6T
15.Yukinori TaniguchiChevrolet Cruze 1.6T
16.Robert DahlgrenVolvo C30 Drive
17.Javier VillaBMW 320 TC
18.Mehdi BennaniBMW 320 TC
19.Kristian PoulsenBMW 320 TC

Donington

Wyścig 1

Obraz

Z Portugalii zawodnicy przenieśli się na Wyspy Brytyjskie, gdzie na torze Donington Park ścigali się w ramach 7. eliminacji serii WTCC.

Przed zawodami podjęto decyzję o zdjęciu balastu z Volvo C30 Dahlgrena i BMW 320si (jednak nikt nie zgłosił się do startu w takim BMW).

Kwalifikacje przebiegały pod dyktando kierowców Chevroleta i to oni w kolejności: Muller, Huff, Menu zajęli trzy pierwsze miejsca. Za nimi uplasował się Monteiro w Seacie.

Tuż po starcie Yvan Muller nieco oddalił się od konkurentów, a za nim Roberta Huffa ostro naciskał Alain Menu. Szwajcarowi udało się nawet objąć drugie miejsce, jednak Brytyjczyk odzyskał pozycję.

Startujący dopiero z 11. miejsca Gabriele Tarquini zaliczył wspaniałe pierwsze okrążenie, po którym awansował aż na 4. pozycję. Stracił jednak to miejsce przed metą na rzecz Toma Coronela kierującego BMW 320 TC.

Obraz

Słabo w kwalifikacjach wypadł Robert Dahlgren i musiał w czasie wyścigu przebijać się przez całą stawkę. Ostatecznie dojechał dopiero ósmy.

FIA WTCC - Donington, Wielka Brytania (Wyniki - wyścig 1)
Poz.KierowcaSamochódPunkty
1.Yvan MullerChevrolet Cruze 1.6T25
2.Robert HuffChevrolet Cruze 1.6T18
3.Alain MenuChevrolet Cruze 1.6T15
4.Tom CoronelBMW 320 TC12
5.Gabriele TarquiniSeat León 1.6T10
6.Franz EngstlerBMW 320 TC8
7.Michel NykjærSeat León 1.6T6
8.Robert DahlgrenVolvo C30 Drive4
9.Kristian PoulsenBMW 320 TC2
10.Colin TurkingtonBMW 320 TC1
11.Darryl O'YoungChevrolet Cruze 1.6T
12.Pepe OriolaSeat León 1.6T
13.Fredy BarthSeat León 1.6T
14.Mehdi BennaniBMW 320 TC
15.Aleksei DudukaloSeat León 2.0 TDI
16.Yukinori TaniguchiChevrolet Cruze 1.6T
17.Javier VillaBMW 320 TC
18.Norbert MicheliszBMW 320 TCNie ukoń.
19.Tiago MonteiroSeat León 1.6TNie ukoń.

Wyścig 2

Obraz

W drugim wyścigu po starcie cztery pierwsze miejsca objęli kierowcy BMW. Pierwszy był Coronel, drugi Villa, a za nimi Engstler i Turkington. Ponieważ w pierwszym wyścigu zawodnicy Chevroleta zajęli czołowe pozycje, to teraz startowali z odległych miejsc.

Najlepszy po starcie, Menu, przebijał się coraz wyżej korzystając m.in. z przepychanek kierowców BMW i Seatów. Z tyłu atakowali Muller i Huff przy okazji walcząc ze sobą. Na jednym z zakrętów Muller na chwilę wypchnął Huffa i zajął jego miejsce, a niedługo potem wyprzedził prowadzącego wtedy Engstlera.

Franz Engstler stracił też miejsce na rzecz Huffa, ale udało mu się dowieźć do mety 3. pozycję, co jest jego życiowym sukcesem w tej serii.

Obraz

Dłuższy czas z Alainem Menu o piąte miejsce walczył Robert Dahlgren, ale ostatecznie Szwajcar nie dał się pokonać.

FIA WTCC - Donington, Wielka Brytania (Wyniki - wyścig 2)
Poz.KierowcaSamochódPunkty
1.Yvan MullerChevrolet Cruze 1.6T25
2.Robert HuffChevrolet Cruze 1.6T18
3.Franz EngstlerBMW 320 TC15
4.Tom CoronelBMW 320 TC12
5.Alain MenuChevrolet Cruze 1.6T10
6.Robert DahlgrenVolvo C30 Drive8
7.Gabriele TarquiniSeat León 1.6T6
8.Darryl O'YoungChevrolet Cruze 1.6T4
9.Mehdi BennaniBMW 320 TC2
10.Colin TurkingtonBMW 320 TC1
11.Fredy BarthSeat León 1.6T
12.Norbert MicheliszBMW 320 TC
13.Yukinori TaniguchiChevrolet Cruze 1.6T
14.Aleksei DuduakoSeat León 2.0 TDI
15.Pepe OriolaSeat León 1.6T
16.Javier VillaBMW 320 TC
17.Kristian PoulsenBMW 320 TC
18.Tiago MonteiroSeat León 1.6TNie ukoń.
19.Michel NykjærSeat León 1.6TNie ukoń.

Oschersleben

Wyścig 1

Obraz

Yvan Muller okazał się najszybszym zawodnikiem w kwalifikacjach przed zawodami na niemieckim torze Oschersleben. Drugi niespodziewanie był Robert Dahlgren w Volvo C30. Na trzecim miejscu uplasował się lider serii – Robert Huff. Najlepszy zawodnik Seata – Gabriele Tarquini – był czwarty, a najszybsze BMW za sprawą Toma Coronela piąte.

Start dwukrotnie był przekładany, bo kierowcy nie potrafili utrzymać szyku startowego. Gdy wreszcie udało się rozpocząć zmagania, szybko swoje miejsce stracił Dahlgren. Wyprzedzili go Huff, Coronel i Tarquini.

Chwilę później Menu potrącił Szweda i ten spadł na 8. miejsce. Trzeci po starcie Coronel miał ogromne problemy w tylnonapędowym BMW, które na mokrym torze mocno się ślizgało i tracił kolejne pozycje, aż dojechał wreszcie dziesiąty.

Kierowcy Volvo udało się awansować z ósmego na czwarte miejsce, m.in. dzięki temu, że wyprzedził Alaina Menu.

Obraz

Ostatecznie do mety pierwszy dojechał Yavn Muller, za nim był Robert Huff, a trzeci najlepszy tego dnia kierowca Seata – Gabriele Tarquini.

FIA WTCC - Oschersleben, Niemcy (Wyniki - wyścig 1)
Poz.KierowcaSamochódPunkty
1.Yvan MullerChevrolet Cruze 1.6T25
2.Robert HuffChevrolet Cruze 1.6T18
3.Gabriele TarquiniSeat León 1.6T15
4.Robert DahlgrenVolvo C30 Drive12
5.Alain MenuChevrolet Cruze 1.6T10
6.Stefano D'AsteBMW 320 TC8
7.Michel NykjærSeat León 1.6T6
8.Pepe OriolaSeat León 1.6T4
9.Aleksei DudukaloSeat León 2.0 TDI2
10.Tom CoronelBMW 320 TC1
11.Mehdi BennaniBMW 320 TC
12.Javier VillaBMW 320 TC
13.Kristian PoulsenBMW 320 TC
14.Darryl O'YoungChevrolet Cruze 1.6T
15.Norbert MicheliszBMW 320 TC
16.Franz EngstlerBMW 320 TC
17.Yukinori TaniguchiChevrolet Cruze 1.6T
18.Ibrahim OkyayBMW 320si
19.Fabio FabianiBMW 320si
20.Tiago MonteiroSeat León 1.6TNie ukoń.
21.Fredy BarthSeat León 1.6TNie ukoń.

Wyścig 2

Obraz

W drugim wyścigu z pierwszego pola ruszył Franz Engstler w BMW, ale wystartował tak słabo, że bez problemu wyprzedził go Norbert Michelisz. Za nimi podążał Tiago Monteiro.

Jeszcze na starcie doszło do wypadku międzi Bennanim a Poulsenem i na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa. Po restarcie dwie pozycje stracił Monteiro (na rzecz Menu i Tarquiniego). Potem Monteiro wyprzedził jeszcze Coronel, a potem próbował Huff, a z zamieszania skorzystał Muller i pokonał obu kierowców.

Tymczasem z przodu Engstler odzyskał pierwszą pozycję, a za nim jak cień podążał Menu. Dalej był Tarquini. Właśnie w takiej kolejności pierwsza trójka zakończyła zawody.

To dla Engstlera pierwszy triumf w serii WTCC i jednocześnie pierwsze zwycięstwo BMW w tym roku. Dzięki temu, że Muller znowu był przed Huffem, różnica w punktacji między tymi zawodnikami to tylko 6 punktów.

Obraz

Następny wyścig odbędzie się dopiero na początku września w hiszpańskiej Valencji.

FIA WTCC - Oschersleben, Niemcy (Wyniki - wyścig 1)
Poz.KierowcaSamochódPunkty
1.Franz EngstlerBMW 320 TC25
2.Alain MenuChevrolet Cruze 1.6T18
3.Gabriele TarquiniSeat León 1.6T15
4.Tom CoronelBMW 320 TC12
5.Yvan MullerChevrolet Cruze 1.6T10
6.Robert HuffChevrolet Cruze 1.6T8
7.Robert DahlgrenVolvo C30 Drive6
8.Tiago MonteiroSeat León 1.6T4
9.Stefano D'AsteBMW 320 TC2
10.Javier VillaBMW 320 TC1
11.Darryl O'YoungChevrolet Cruze 1.6T
12.Pepe OriolaSeat León 1.6T
13.Ibrahim OkyayBMW 320si
14.Yukinori TaniguchiChevrolet Cruze 1.6T
15.Aleksei DudukaloSeat León 2.0 TDI
16.Fabio FabianiBMW 320si
17.Michel NykjærSeat León 1.6T
18.Norbert MicheliszBMW 320 TCNie ukoń.
19.Fredy BarthSeat León 1.6TNie ukoń.
20.Mehdi BennaniBMW 320 TCNie ukoń.
21.Kristian PoulsenBMW 320 TCNie ukoń.
FIA WTCC - Klasyfikacja kierowców
Poz.KierowcaSamochódPunkty
1.Robert HuffChevrolet Cruze 1.6T289
2.Yvan MullerChevrolet Cruze 1.6T283
3.Alain MenuChevrolet Cruze 1.6T220
4.Gabriele TarquiniSeat León 1.6T145
5.Tom CoronelBMW 320 TC137
6.Tiago MonteiroSeat León 1.6T105
7.Franz EngstlerBMW 320 TC68
8.Norbert MicheliszBMW 320 TC66
9.Kristian PoulsenSeat León 1.6T59
10.Robert DahlgrenVolvo C30 Drive54
11.Javier VillaBMW 320 TC45
12.Darryl O'YoungChevrolet Cruze 1.6T43
13.Michel NykjærSeat León 1.6T43
14.Carlos BuenoChevrolet Cruze 1.6T25
15.Stefano D'AsteBMW 320 TC11
16.Fredy BarthSeat León 1.6T7
17.Pepe OriolaSeat León 1.6T6
18.Aleksei DudukaloSeat León 2.0 TDI4
19.Mehdi BennaniBMW 320 TC4
20.Colin TurkingtonBMW 320 TC2

DTM

Obraz

Kwalifikacje do wyścigu przebiegały pod dyktando Mercedesa. Bolidy tej firmy zajęły 3 pierwsze miejsca. Pierwszy był wicelider klasyfikacji Bruno Spengler, obok niego ustawił się Gary Paffett, a za Spenglerem stanął Jamie Green. Dopiero czwarte było najszybsze Audi prowadzone przez Mattiasa Ekströma.

Rozczarował lider mistrzostw Martin Tomczyk, który uzyskał dopiero 10. czas. Powracający do ścigania po strasznym wypadku w tegorocznym Le Mans Mike Rockenfeller był lepszy tylko od Rachel Frey.

Niedzielny wyścig rozpoczął się w strugach ulewnego deszczu. Przez pierwsze pięć okrążeń zawodnicy jechali za samochodem bezpieczeństwa.

Gdy Safety Car zjechał z toru od razu David Coulthard wyprzedził Vietorisa. Na nawrocie toru Molina popełnił błąd i spadł na ostatnie miejsce.

Obraz

Po ośmiu okrążeniach Tomczyk awansował już na 8. miejsce. Tor jest dość prosty i ma zaledwie 2,3 km długości, zatem widać jak szybko Martin Tomczyk przebijał się do przodu.

Już 3 okrążenia dalej Tomczyk poradził sobie z Maro Engelem. Przed okrążeniem 13. Davidowi Coulthardowi udało się dopchać do pierwszej dziesiątki. Nadal lało jak z cebra, a mimo to 124 tysiące widzów obserwowały zmagania kierowców.

Na 16. okrążeniu prowadzący Mercedesa Gary Paffett stracił panowanie nad autem i walnął bokiem w ścianę okalającą tor. Kierowcy nic się nie stało, ale samochód nie nadawał się do jazdy.

Po pierwszej serii zjazdów do boksów wiele się nie zmieniło, a w czołówce cały czas Ekström naciskał Greena próbując odebrać mu drugą lokatę.

Obraz

Tomczyk opóźnił jak tylko mógł pierwszą wizytę w boksach i u swoich mechaników pojawił się dopiero na 50. okrążeniu. Dwie rundy później po raz drugi zawitał do boksów zaliczając w ten sposób dwa regulaminowe postoje. Dzięki takiej taktyce Niemiec przesunął się z 7. na 3. miejsce.

Opady nasilały się i gdy kierowcy byli na 58. okrążeniu, ze względu na ich bezpieczeństwo wyjechał Safety Car. Zawodnicy przejechali jeszcze 7 rund i na 65. okrążeniu czerwoną flagą sędziowie zatrzymali wyścig.

Te przedziwne zmagania wygrał Bruno Spengler w Mercedesie, drugi był Jamie Green (też Mercedes), a trzeci Martin Tomczyk (Audi). Ralf Schumacher dojechał jako 6., a David Counlthard jako 8. Mike Rockenfeller do mety dotarł dopiero 14.

Obraz

Następna runda odbędzie się na słynnym Nürburgringu 7 sierpnia.

DTM - Norisring, Niemcy (Wyniki wyścigu)
Poz.KierowcaSamochódPunkty
1.Bruno SpenglerMercedes-Benz C DTM10
2.Jamie GreenMercedes-Benz C DTM8
3.Martin TomczykAudi A4 DTM6
4.Timo ScheiderAudi A4 DTM5
5.Eduardo MortaraAudi A4 DTM4
6.Ralf SchumacherMercedes-Benz C DTM3
7.Mattias EkströmAudi A4 DTM2
8.David CoulthardMercedes-Benz C DTM1
9.Maro EngelMercedes-Benz C DTM
10.Renger van der ZandeMercedes-Benz C DTM
11.Christian VietorisMercedes-Benz C DTM
12.Miguel MolinaAudi A4 DTM
13.Susie StoddartMercedes-Benz C DTM
14.Mike RockenfellerAudi A4 DTM
15.Oliver JarvisAudi A4 DTM
16.Filipe AlbuquerqueAudi A4 DTM
17.Rachel FreyAudi A4 DTM
18.Gary PaffettMercedes-Benz C DTMNie ukoń.
DTM - Klasyfikacja kierowców
Poz.KierowcaZespółPunkty
1.Bruno SpenglerMercedes-Benz Bank AMG39
2.Martin TomczykAudi Sport Team Phoenix36
3.Timo ScheiderAudi Sport Team Abt24
4.Jamie GreenAMG Mercedes 21
5.Ralf SchumacherSalzgitter AMG Mercedes17
6.Mike RockenfellerAudi Sport Team Abt Sportsline 14
7.Mattias EkströmAudi Sport Team Abt Sportsline11
8.Oliver JarvisAudi Sport Team Abt 10
9.Gary PaffettThomas Sabo AMG Mercedes9
10.Eduardo MortaraAudi Sport Team Roasberg 7
11.Maro EngelGQ AMG Mercedes 3
12.Tom KristensenAudi Sport Team Abt Sportsline 2
13.Filipe AlbuquerqueAudi Sport Team Rosberg 1
14.David CoulthardDeutsche Post AMG Mercedes 1

FIA GT World Championship


Sobota

Na samym początku lipca zespoły stawiły się na hiszpańskim torze Navarra, by tam walczyć z sobą o prymat w 6. eliminacji serii GT1.

Na dwóch pierwszych polach startowych stanęły dwa Lamborghini Murciélago należące do ekipy All-Inkl.com. Za nimi znalazła się czerwona Corvette kierowana przez Verdoncka, który zastąpił Catsburga, który z kolei zasiadł za sterami Nissana zespołu Sumo Power, a dalej Nissan Michaela Krumma – lidera mistrzostw.

Bez żadnych problemów kierowcy przejechali dwa zakręty, na trzecim pirueta wykręcił Matech-Ford Vaniny Ickx. Ta kilka okrążeń później zjechała do boksów, gdy te były zamknięte i za karę otrzymała kolejny przejazd przez boksy.

Szybko pierwsze 7 wozów oddaliło się od reszty stawki, a ton nadawały im dwa Lamborghini.

Niezłe zawody jechał Martin, który w Fordzie GT z numerem 41 przeciskał się do przodu z 7. pozycji. Gdy auto dotarło do 4. miejsca, kierowca przez dłuższy czas nie mógł sobie poradzić z Corvette #11, która jechała dość defensywnie. Dzięki powolnej jeździe Verdoncka oba Lamborghini znacznie się oddaliły. Wreszcie po 22 minutach walki kierowca Forda uporał się z Chevroletem.

Po wizytach w boksach w zasadzie nie nastąpiły poważniejsze zmiany. Jedyna większa różnica była taka, że zajmujący miejsce Martina Baguette z pit stopu wyjechał na pozycji 4. za Astonem Martinem numer 4 zespołu Hexis. Z kolei za Fordem znalazł się Chevrolet #11, a za nim drugi Aston ekipy Hexis.

Baguette szybko uporał się z Hohenadelem i próbował gonić Lamborghini, a tymczasem w Corvette team Exim Bank (#11) uderzył Piccione (Aston #3).

W wyniku tego w Chevrolecie po chwili pękła opona i Mike Hezemans prowadzący czerwony wóz musiał zjechać do boksów.

Obraz

Za uderzenie w Hezemansa Piccione dostał karę Drive Trough przez co stracił sporo czasu i do mety dojechał dopiero 10.

Pod koniec wyścigu awarii uległ Nissan GT-R GT1 prowadzony przez Bernoldiego i zawodnik odpadł z gry. Drugi Nissan zespołu Sumo Power z Campbellem-Walterem za sterami na 5 minut przed metą wyprzedził Astona numer 4 i dojechał czwarty do mety.

Wyścig wygrał duet Basseng/Winkelhock z 5-sekundową przewagą nad Pastorellim i Schwagerem w drugim Lambo. Trzeci z aż 20-sekundową stratą do zwycięzcy był Baguette w Fordzie.

Trzeba dodać, że zawody rozgrywane były w niesamowitym upale. Temperatura powietrza wynosiła 36[sup]o[/sup]C, a toru – 44[sup]o[/sup]C.

FIA GT1 - Navarra, Hiszpania (Wyniki - wyścig kwalifikacyjny)
Poz.KierowcySamochódZespółPunkty
1.Winkelhock/BassengLamborghini Murciélago 670 R-SVAll-Inkl.com Münnich Motorsport8
2.Schwager/PastorelliLamborghini Murciélago 670 R-SVAll-Inkl.com Münnich Motorsport6
3.Baguette/MartinMatech-Ford GT1Marc VDS Racing Team4
4.Campbell-Walter/ BrabhamNissan GT-R GT1Sumo Power GT3
5.Hohenadel/PicciniAston Martin DB9 GT1Hexis AMR2
6.Turner/MückeAston Martin DB9 GT1Young Driver AMR1
7.Dumbreck/WestbrookNissan GT-R GT1JR Motorsport
8.Enjalbert/RossiChevrolet Corvette Z06 GT1DKR Engineering
9.Luhr/KrummNissan GT-R GT1JR Motorsport
10.Piccione/DusseldorpAston Martin DB9 GT1Hexis AMR
11.Nygaard/IckxMatech-Ford GT1Belgian Racing
12.Leinders/HennericiMatech-Ford GT1Marc VDS Racing TeamNie ukoń.
13.Bernoldi/CatsburgNissan GT-R GT1Sumo Power GTNie ukoń.
14.Enge/MüllerAston Martin DB9 GT1Young Driver AMRNie ukoń.
15.Hezemans/VerdonckChevrolet Corvette Z06 GT1Exim Bank Team ChinaNe ukoń.
16.Clairay/LeclercMatech-Ford GT1Belgian RacingNie ukoń.

Niedziela

Obraz

W związku z zastosowaniem przed weekendem w Navarze nowego silnika Lamborghini z numerem 37 (Schwager/Pastorelli) zostało karnie przesunięte o 5 pozycji do tyłu, zatem Schwager ruszał z 7. pola startowego.

Po raz kolejny po starcie zakręt numer 3 okazał się dla kogoś pechowy. Tym razem padło na Lucasa Luhra w Nissanie, który został potrącony przez Thomasa Enge w Astonie zespołu Young Driver AMR. Czech dostał potem karę przejazdu przez boksy za ten incydent.

Zaraz po starcie swoją pozycję stracił Baguette w Fordzie GT1 (startował z 2. pozycji). Młody Belg znalazł się dopiero na 6. miejscu i musiał mozolnie odrabiać straty.

Na pierwszym kółku do boksów trafił Clairay w innym Fordzie GT (przyczyna nie jest mi nieznana), a dwa okrążenia później z wyścigiem pożegnał się startujący z 3. od końca pola Hezemans. Przyczyną była awaria układu przeniesienia napędu w jego Corvette.

Z przodu szybko odjeżdżał Winkelhock w Lamborghini, a próbował gonić go świetnie dysponowany tego dnia Campbell-Walter w Nissanie drużyny Sumo Power. Z 6. pozycji do przodu przebijał się Schwager. Już po kilku okrążeniach Niemiec był czwarty i dobierał się ostro do skóry Dumbreckowi (Nissan).

20 minut od startu w Astonie Thomasa Enge pękła opona i był zmuszony zjechać do boksów. Było już wtedy pewne, że nie zdobędzie on choćby jednego punktu. Po zmianie koła wyjechał jako ostatni, a za chwilę został zdublowany przez Winkelhocka.

Obraz

Zaledwie jedną sekundę po otworzeniu boksów na obowiązkową zmianę kierowców zjechał Luhr. Okrążenie później w pit stopie zrobiło się tłoczno, bo pojawiła się grupka samochodów. W ferworze walki Westbrook w Nissanie JR Motorsport wyjeżdżając ze swojego stanowiska zajechał drogę Martinowi, który zmienił Baguette. Anglik dostał za to karę przejazdu przez pit stop.

Również lider nie ustrzegł się błędu. Lamborghini Bassenga ruszyło ze stanowiska zanim ostatni z dwóch mechaników przekroczył linię, za którą powinien się znaleźć nim pojazd ruszy ze swojego miejsca w boksach.

Za swoją nadgorliwość Basseng zapłacił karą Drive Trough, miał jednak tak dużą przewagę, że wyjechał na drugim miejscu za kolegą z zespołu Pastorellim.

Pod koniec wyścigu trzeci w stawce David Brabham (Nissan) zaczął zbliżać się do obu Lamborghini, ponieważ włoskie wozy miały problemy z przegrzewającymi się hamulcami i musiały nieco zwolnić. Nie udało mu się jednak wyprzedzić żadnego z włoskich aut i Lamborghini ustrzeliło po raz kolejny dublet.

FIA GT1 - Navarra, Hiszpania (Wyniki - wyścig mistrzowski)
Poz.KierowcySamochódZespółPunkty
1.Schwager/PastorelliLamborghini Murciélago 670 R-SVAll-Inkl.com Münnich Motorsport25
2.Winkelhock/BassengLamborghini Murciélago 670 R-SVAll-Inkl.com Münnich Motorsport18
3.Campbell-Walter/BrabhamNissan GT-R GT1Sumo Power GT15
4.Baguette/MartinMatech-Ford GT1Marc VDS Racing Team12
5.Hohenadel/PicciniAston Martin DB9 GT1Hexis AMR10
6.Luhr/KrummNissan GT-R GT1JR Motorsport8
7.Enjalbert/RossiChevrolet Corvette Z06 GT1DKR Engineering6
8.Piccione/DusseldorpAston Martin DB9 GT1Hexis AMR4
9.Dumbreck/WestbrookNissan GT-R GT1JR Motorsport2
10.Leinders/HennericiMatech-Ford GT1Marc VDS Racing Team1
11.Nygaard/IckxMatech-Ford GT1Belgian Racing
12.Bernoldi/CatsburgNissan GT-R GT1Sumo Power GT
13.Enge/MüllerAston Martin DB9 GT1Young Driver AMR
14.Clairay/LeclercMatech-Ford GT1Belgian RacingNie ukoń.
15.Turner/MückeAston Martin DB9 GT1Young Driver AMRNie ukoń.
16.Hezemans/VerdonckChevrolet Corvette Z06 GT1Exim Bank Team ChinaNie ukoń.

Paul Ricard

Sobota

Obraz

Z Hiszpanii seria GT1 przeniosła się do Francji na tor Paul Ricard. Kwalifikacje zdominowali kierowcy Nissanów należących do JR Motorsport. Z pierwszego pola do wyścigu kwalifikacyjnego ruszał Peter Dumbreck.

Tradycyjnie na pierwszym okrążeniu ktoś musiał ponieść straty. I poniósł. Na wjeździe w szykanę Nissnana Bernoldiego potrącił Hennerici w Fordzie z numerem 40. W zdarzeniu ucierpiał też Clairay w innym Fordzie – zespół Belgian Racing – i musiał zjechać do boksów. To samo zrobił Hennerici. Po chwili sprawca kraksy wycofał się z wyścigu.

Nim jednak to się stało Dusseldorp zdążył doszczętnie rozbić swojego Astona Martina. Wyjeżdżając z zakrętu kierowca wpadł w poślizg i z impetem uderzył w bandę okalającą tor. Na szczęście zawodnikowi nic się nie stało.

Wypadek ten spowodował wyjazd na tor samochodu bezpieczeństwa, za którym bolidy jechały w ślimaczym tempie przez kolejne 13 minut. Po wznowieniu wyścigu dwa Nissany ekipy JRM (Dumbreck i Luhr) zaczęły oddalać się od reszty stawki.

Na normalny pit stop pierwszy zjechał Bernoldi w Nissanie. Również jednym z pierwszych w boksach był lider wyścigu. Z kolei Luhr zjechał dość późno, ale szybka obsługa sprawiła, że jego zmiennik – Michael Krumm – wyjechał na tor jako pierwszy i nie oddał prowadzenia już do mety.

Na 25 minut przed końcem z wyścigu zrezygnował Pastorelli w Lamborghini. Powodem była utrata mocy w bolidzie. Także Hezemans w Corvette zatrzymywał się kilka razy na nieplanowane postoje. Wyścig skończył jako jedenasty.

Obraz

Mający pewne problemy ze swoim Lambo Winkelhock zdołał jednak wyprzedzić w końcówce zawodów Enjalberta w Corvette i zajął 7. miejsce. Na kilkanaście minut przed końcem karę przejazdu przez boksy dostał Campbell-Walter. Prawdopodobnie była ona nałożona na niego za ścięcie szykany.

Na ostatnim okrążeniu naciskający od dłuższego czasu Westbrooka w Nissanie prowadzący Astona Martina Enge brawurowym manewrem wyprzedził Brytyjczyka, który stracił jeszcze jedną pozycję – na rzecz drugiego kierowcy zespołu Young Driver AMR.

Ociągający się z odbyciem kary Drive Trough Campbell-Walter do boksów udał się tuż przed metą na ostatnim okrążeniu wykonując ten sam manewr, który zrobił dobrych kilka lat temu Michael Schumacher w Formule 1. W F1 zabroniono potem zjeżdżać na kary na ostatnim okrążeniu, jednak w GT1 można nadal.

FIA GT1 - Paul Ricard, Francja (Wyniki - wyścig kwalifikacyjny)
Poz.KierowcySamochódZespółPunkty
1.Krumm/LuhrNissan GT-R GT1JR Motorsport8
2.Enge/MüllerAston Martin DB9 GT1Young Driver AMR6
3.Mücke/TurnerAston Martin DB9 GT1Young Driver AMR4
4.Westbrook/DumbreckNissan GT-R GT1JR Motorsport3
5.Makowiecki/MartinMatech-Ford GT1Marc VDS Racing Team2
6.Hohenadel/PicciniAston Martin DB9 GT1Hexis AMR1
7.Winkelhock/BassengLamborghini Murciélago 670 R-SVAll-Inkl.com Münnich Motorsport
8.Enjalbert/RossiChevrolet Corvette Z06 GT1DKR Engineering
9.Catsburg/BernoldiNissan GT-R GT1Sumo Power GT
10.Campbell-Walter/BrabhamNissan GT-R GT1Sumo Power GT
11.Hezemans/ZuberChevrolet Corvette Z06 GT1Exim Bank Team ChinaNie ukoń.
12.Pastorelli/SchwagerLamborghini Murciélago 670 R-SVAll-Inkl.com Münnich MotorsportNie ukoń.
13.Leclerc/ClairayMatech-Ford GT1Belgian RacingNie ukoń.
14.Leinders/HennericiMatech-Ford GT1Marc VDS Racing TeamNie ukoń.
15.Ickx/NygaardMatech-Ford GT1Belgian RacingNie ukoń.
16.Piccione/DusseldorpAston Martin DB9 GT1Hexis AMRNie ukoń.

Niedziela


Obraz

W niedzielę zrobiło się pochmurno i zapowiadało się na deszcz, jednak ten nie spadł. W przeciwieństwie do większości wyścigów serii GT1 w tym obyło się na starcie bez incydentów. Straty miał tylko zespół Exim, bo Mike Hezemans przebił oponę i już na samym początku odpadł z walki, oraz Vanina Ickx w Fordzie, która również miała uszkodzoną oponę, ale po wizycie w boksach kontynuowała jazdę.

Szybsze na prostych o kilka kilometrów na godzinę Nissany właśnie na tych odcinkach toru wyprzedzały konkurentów. Właśnie dzięki dużym prędkościom rozwijanym przez swój bolid duet Campbell-Walter/Brabham przebił się z 12. na 4. pozycję. Jedynymi samochodami, które dotrzymywały Nissanom jako tako kroku były Astony DB9 ekipy Young Driver.

Po 25 minutach jazdy doszło do bratobójczej walki między dwoma Astonami Martinami zespołu Hexis. Co prawda auta nie zetknęły się z sobą, ale w ferworze zmagań Piccione (bolid numer 3) popełnił błąd i wpadł w poślizg. Kosztowało go to utratę wielu pozycji. Jego zmiennik dojechał do mety dopiero jedenasty.

Na zmianach w boksach najwięcej stracił duet Basseng/Winkelhock, który do tego czasu okupował 4. pozycję. Ostatecznie dotarli na 8. miejscu.

W drugiej części wyścigu na drugiej pozycji Astona numer 7 zmienił Aston Martin numer 8 (ten sam zespół Young Driver), za którego kierownicą Darren Turner to zbliżał się, to oddalał od prowadzącego Luhra.

Obraz

Na 6 minut przed metą w 4. w „peletonie” Nissanie (JR Motorsport) numer 22 prowadzonym przed Dumbrecka doszło do awarii zawieszenia i kierowca nie ukończył zawodów.

Dzięki drugiemu w ten weekend zwycięstwu i słabej pozycji Lamborghini #38 na mecie prowadzenie w klasyfikacji kierowców objęli Krumm i Luhr. Mają oni 14 punktów przewagi nad drugą parą – Bassengiem i Winkelhockiem – i 27 punktów nad Piccinim i Hohenadelem.

Wśród zespołów nadal pierwszy jest wystawiający Lamborghini All-Inkl.com.

Ósma i jednocześnie przedostatnia eliminacja mistrzostw odbędzie się 6 września na chińskim torze Ordos.

FIA GT1 - Paul Ricard, Francja (Wyniki - wyścig mistrzowski)
Poz.KierowcySamochódZespółPunkty
1.Krumm/LuhrNissan GT-R GT1JR Motorsport25
2.Mücke/TurnerAston Martin DB9 GT1Young Driver AMR18
3.Enge/MüllerAston Martin DB9 GT1Young Driver AMR15
4.Campbell-Walter/BrabhamNissan GT-R GT1Sumo Power GT12
5.Hohenadel/PicciniAston Martin DB9 GT1Hexis AMR10
6.Makowiecki/MartinMatech-Ford GT1Marc VDS Racing Team8
7.Catsburg/BernoldiNissan GT-R GT1Sumo Power GT6
8.Winkelhock/BassengLamborghini Murciélago 670 R-SVAll-Inkl.com Münnich Motorsport4
9.Pastorelli/SchwagerLamborghini Murciélago 670 R-SVAll-Inkl.com Münnich Motorsport 2
10.Enjalbert/RossiChevrolet Corvette Z06 GT1DKR Engineering1
11.Piccione/DusseldorpAston Martin DB9 GT1Hexis AMR
12.Leinders/HennericiMatech-Ford GT1Marc VDS Racing Team
13.Ickx/NygaardMatech-Ford GT1Belgian Racing
14.Westbrook/DumbreckNissan GT-R GT1JR MotorsportNie ukoń.
15.Leclerc/ClairayMatech-Ford GT1Belgian RacingNie ukoń.
16Hezemans/ZuberChevrolet Corvette Z06 GT1Exim Bank Team ChinaNie ukoń.
FIA GT1 - Klasyfikacja kierowców
Poz.KierowcySamochódPunkty
1.Luhr/KrummNissan111
2.Basseng/WinkelhockLamborghini97
3.Piccini/HohenadelAston Martin84
4.Turner/MückeAston Martin79
5.Enge/MüllerAston Martin74
6.Schwager/PastorelliLamborghini67
7.Brabham/Campbell-WalterNissan61
8.Dusseldorp/PiccioneAston Martin60
9.MartinMatech-Ford53
10.HezemansChevrolet46
11.Dumbreck/WestbrookNissan44
12.BernoldiNissan39
13.MakowieckiMatech-Ford36
14.CatsburgChevrolet/Nissan33
15.Wendlinger/KoxLamborghini31
16.HughesNissan24
17.ZuberChevrolet19
18.BaguetteMatech-Ford16
19.Leinders/HennericiMatech-Ford15
20.ZontaNissan9
21.Rossi/EnjalbertChevrolet7
22.LeclercMatech-Ford5
23.PaltallaMatech-Ford4
24.Clairay/Nygaard/IckxMatech-Ford2
FIA GT1 - Klasyfikacja zespołów
Poz.ZespółSamochódPunkty
1.All-Inkl.com Münnich MotorsportLamborghini169
2.JR MotorsportsNissan164
3.Young Driver AMRAston Martin157
4.Hexis AMRAston Martin155
5.Sumo Power GTNissan103
6.Marc VDS Racing TeamMatech-Ford78
7.Swiss Racing TeamLamborghini32
8.Belgian RacingMatech-Ford16

ILMC

Obraz

Audi nie było w stanie zrobić nic, by przeciwstawić się dominacji Peugeotów 908 na włoskim torze Imola w 4. eliminacji Międzykontynentalnego Pucharu Le Mans.

Nie dość, że w kwalifikacjach francuskie wozy były najszybsze, to jeszcze i w wyścigu kierowcy prowadzący 908 prowadzili od startu do mety.

Duet Burdais/Davidson okazał się niepokonany. Za nimi, ze stratą nieco ponad minuty, finiszowali zawodnicy drugiego Peugeota – Montagny i Sarrazin. Najszybsze Audi z Bernhardem i Fässlerem straciło do zwycięzcy jedno okrążenie, natomiast drugi z niemieckich bolidów (Kristensen/McNish) dotarł czwarty.

Obraz

Dwa kolejne miejsca ze stratą 7 i 8 okrążeń do zwycięskiego Peugeota zajęli kierowcy prowadzący Lole B10/60 Toyoty zespołu Rebellion. W klasie LMP2 triumfował Zytek Z11SN Nissan ekipy Greaves.

Wśród bolidów klasy GTE najlepsze były oba Ferrari 458 Italia drużyny AF Corse. Dopiero za nimi finiszowało BMW M3 GT.

Z kolei Porsche 911 GT3 RSR numer 63 należące do zespołu Proton zostało zdyskwalifikowane za to, że jeden z kierowców przekroczył limit czasu za kierownicą.

W tej chwili w klasie LMP1 wśród producentów zdecydowanie prowadzi Peugeot, natomiast w klasyfikacji zespołów Francuzi mają minimalną przewagę nad Niemcami.

Obraz

Następny wyścig odbędzie się 11 września na Silverstone. Tam Aston Martin planuje powrót do ścigania, ale nie z modelem AMR-One, a zeszłorocznym Lola B09/60 wyposażonym w 12-cylindrowy widlasty silnik. Dla AMR-One ten sezon jest już spisany na straty.

ILMC - Klasyfikacja producentów (klasa LMP1)
Poz.FirmaPunkty
1.Peugeot132
2.Audi89
ILMC - Klasyfikacja producentów (klasa GTE)
Poz.FirmaPunkty
1.Ferrari98
2.BMW87
3.Chevrolet73
4.Porsche64
5.Aston Martin11
6.Lotus9

Super GT

Obraz

W przeciwieństwie do sobotnich kwalifikacji, podczas których padał ulewny deszcz, niedzielny wyścig przebiegał na suchym torze. Cały czas jednak wszyscy mieli stracha, kiedy zacznie padać, bo nad obiektem wisiały ciężkie, sine chmury.

Z pierwszego pola ruszył Ronnie Quintarelli w Nissanie GT-R GT500 ekipy S Road MOLA i to on wraz z drugim kierowcą – Masataką Yanagidą – wygrali czwartą eliminację serii SuperGT.

Obraz

Po półtorej godziny jazdy z 20-sekundową stratą na drugim miejscu zameldował się duet Ishiura/Iguchi w Lexusie SC430 GT500 zespołu DENSO SARD, a trzecia była Honda HSV-010 GT drużyny Epson z Michigamim i Nakayamą za kółkiem.

Obraz

W słabszej kategorii GT300 nie dali nikomu szans startujący z 3. pola Orime z Imperatorim w Lexusie IS350 (zespół SG CHANGI). Za nimi dojechali z prawie 30-sekundową stratą Nitta i Kunimoto w Toyocie Corolli Axio, a na trzecim miejscu z ponad 30 sekundami straty przyjechała ARTA Garaiya (Takagi/Matsuura).

Po czterech wyścigach w klasie GT500 prowadzą zwycięzcy z Sugo, a w GT300 Tanaka/Hiranaka, którzy jeżdżą Ferrari 458 GTC.

Obraz

Zawody oglądało zaledwie 27 000 widzów. Następna runda odbędzie się na Suzuce 20 sierpnia.

Super GT - Sugo 250 km (Wyniki - klasa GT500)
Poz.KierowcyZespół i samochódPunkty
1.Yanagida/QuintarelliS Road MOLA / Nissan GT-R GT50020
2.Ishiura/IguchiDENSO SARD / Lexus SC430 GT50015
3.Michigami/NakayamaEPSON / Honda HSV-010 GT11
4.Yasuda/WirdheimADVAN KONDO / Nissan GT-R GT5008
5.Ito/OshimaENEOS SUSTINA / Lexus SC430 GT500 6
6.Kaneishi/TsukakoshiKEIHIN / Honda HSV-010 GT5
7.Izawa/YamamotoRAYBRIG / Honda HSV-010 GT4
8.Kataoka/AraWedsSport ADVAN / Lexus SC430 GT5003
9.Lotterer/NakajimaPETRONAS TOM’S / Lexus SC430 GT5002
10.Mutoh/KobayashiARTA / Honda HSV-010 GT1
11.Tachikawa/HirateZENT CERUMO / Lexus SC430 GT500
12.Motoyama/TreluyerMOTUL AUTECH / Nissan GT-R GT500
13.Matsuda/de OliveiraCALSONIC IMPUL / Nissan GT-R GT500
14.Wakisaka/CoutoD’STATION KeePer / Lexus SC430 GT500Nie ukoń.
15.Kogure/DuvalWeider / Honda HSV-010 GTNie ukoń.
Super GT - Sugo 250 km (Wyniki - klasa GT300)
Poz.KierowcyZespół i samochódPunkty
1.Orime/ImperatoriSG CHANGI / Lexus IS35020
2.Nitta/KunimotoCOROLLA Axio apr GT / Toyota Corolla Axio15
3.Takagi/MatsuuraARTA Garaiya / ARTA Garaiya11
4.Tsuzuki/TsuchiyaZENT / Porsche 911 GT3 RSR8
5.Kageyama/FujiiHANKOOK / Porsche 911 GT3 R6
6.Taniguchi/BambaHATSUNEMIKU GOODSMILE / BMW Z4 GT35
7.Tanaka/HiranakaJIMGAINER DIXCEL DUNLOP / Ferrari 458 GTC4
8.Yoshimoto/Hoshinotriple a speed / Aston Martin V8 Vantage GT23
9.Tsutsui/KurosawaMach GoGoGo Syaken / Vemac 320R2
10.Iiri/SekiguchiJLOC / Lamborghini Gallardo RG-31
11.Mineo/YamashitaVerity TAISAN / Porsche 911 GT3 RS
12.Yamaji/KoizumiNetMove TAISAN / Ferrari F430 GTC
13.Takahashi/KatohEVANGELION RT TEST TYPE-01 / Shiden MC/RT-16 Toyota
14.Van Dam/MizutaniEVANGELION RT PRODUCTION / Porsche 911GT3 R
15.Sakamoto/AokiJLOC / Lamborghini Gallardo RG-3
16.Yogo/OridoRIRE / Lamborghini Gallardo RG-3
17.Yamagishi/YamauchiPACIFIC NAC IKAMUSUME / Ferrari F430 GT
18.Saga/IwasakiHASEPRO MA IWASAKI apr / Toyota Corolla Axio
19.Yamano/SasakiR&D SPORT / Subaru Legacy B4
20.Wada/JyonaiR’Qs / Vemac 350R
21.Yokomizo/YoshidaThunderAsia / Mosler MT900M
Obraz
Super GT - Klasyfikacja kierowców (klasa GT500)
Poz.KierowcaZespółSamochódPunkty
1.Yanagida/QuintarelliS Road MOLANissan41
2.Kaneishi/TsukakoshiKEIHINHonda30
3.Motoyama/TreluyerMOTUL AUTECHNissan26
4.Kogure/DuvalWeiderHonda24
5.Ito/OshimaENEOS SUSTINALexus24
6.Izawa/YamamotoRAYBRIGHonda23
7.Lotterer/NakajimaPETRONAS TOM’SLexus23
8.Yasuda/WirdheimADVAN KONDONissan22
9.Matsuda/de OliveiraCALSONIC IMPULNissan20
10.Ishiura/IguchiDENSO SARDLexus20
11.Tachikawa/HirateZENT CERUMOLexus15
12.Kataoka/AraWedsSport ADVANLexus14
13.Michigami/NakayamaEPSONNissan12
14.Mutoh/KobayashiARTAHonda5
15.Wakisaka/CoutoD’STATION KeePerLexus1
Super GT - Klasyfikacja kierowców (klasa GT300)
Poz.KierowcyZespółSamochódPunkty
1.Tanaka/HiranakaJIMGAINER DIXCEL DUNLOPFerrari49
2.Taniguchi/BambaHATSUNEMIKU GOODSMILEBMW39
3.Nitta/KunimotoCOROLLA Axio apr GTToyota29
4.Kageyama/FujiiHANKOOKPorsche28
5.Yoshimoto/Hoshinotriple a speedAston Martin23
6.Takagi/MatsuuraARTA GaraiyaARTA22
7.OrimeSG CHANGILexus20
8.ImperatoriSG CHANGILexus20
9.Tsuzuki/TsuchiyaZENTPorsche19
10.Yamagishi/YamauchiPACIFIC NAC IKAMUSUMEFerrari17
11.Yogo/OridoRIRELamborghini15
12.Iiri/SekiguchiJLOCLamborghini12
13.Saga/IwasakiHASEPRO MA IWASAKI aprToyota8
14.Yamano/SasakiR&D SPORTSubaru6
15.Takahashi/KatohEVANGELION RT TEST TYPE-01Shiden5
16.Yamaji/KoizumiNetMove TAISANFerrari4
17.KurosawaMach GoGoGo SyakenVemac2
18TsutsuiMach GoGoGo SyakenVemac2
19.Sakamoto/AokiJLOCLamborghini1
20.Takamori/KimHARUHIRACING HANKOOK PORSCHEPorsche1
Obraz
Super GT - Klasyfikacja zespołów (klasa GT500)
Poz.ZespółSamochódPunkty
1.S Road MOLANissan52
2.KEIHIN REAL RACINGHonda41
3.MOTUL AUTECH NISMONissan37
4.LEXUS TEAM LeMans ENEOSLexus36
5.LEXUS TEAM PETRONAS TOM’SLexus34
6.TEAM KUNIMITSU RAYBRIGHonda34
7.ADVAN KONDO RACINGNissan33
8.Weider Honda RacingHonda31
9.LEXUS TEAM SARDLexus31
10.TEAM IMPULNissan27
11.LEXUS TEAM ZENT CERUMOLexus26
12.LEXUS TEAM WedsSport BANDOHLexus23
13.EPSON NAKAJIMA RACINGHonda22
14.AUTOBACS RACING TEAM AGURI (ARTA)Honda15
15.LEXUS TEAM KRAFTLexus8
Super GT - Klasyfikacja zespołów (klasa GT300)
Poz.ZespółSamochódPunkty
1.JIMGAINERFerrari61
2.GSR&Studie with TeamUKYOBMW51
3.apr (74)Toyota41
4.HANKOOK KTR (33)Porsche40
5.AUTOBACS RACING TEAM AGURI (ARTA)ARTA32
6.A speed (triple a)Aston Martin29
7.Team SG CHANGILexus27
8.LMP MOTORSPORTFerrari26
9.SAMURAI Team TSUCHIYA (ZENT)Porsche25
10.JLOC (87)Lamborghini23
11.JLOC (88)Lamborghini21
12.apr (31)Toyota17
13.R&D SPORTSubaru13
14.Team TAISAN CINECITTA (41)Ferrari13
15.Cars Tokai Dream28Shiden12
16.Team TAISAN CINECITTA (26)Ferrari10
17.TEAM MACHVemac9
18.JLOC (86)Lamborghini8
19.HANKOOK KTR (34)Porsche5
20.R’Qs MOTORSPORTSVemac5
21.ThunderAsia RacingMosler5
22.TOMEI SPORTSChevrolet2
23.DIRECTION RACINGPorsche1
Obraz

Poniżej klasyfikacja nieoficjalna, której w serii Super GT się nie prowadzi. Dla zabawy stworzyłem tabelę producentów w klasie GT500. Na wynik w każdym wyścigu składają się wyniki trzech najlepszych wozów danej firmy według punktacji zespołowej.

Super GT - Klasyfikacja producentów (klasa GT500 - nieoficjalna)
Poz.FirmaPunkty
1.Nissan122
2.Honda102
3.Lexus101

Spoza toru

WTCC

W przyszłym roku Ford pojawi się w WTCC

Mike Earle szef zespołu Arena Motorsport przyznał, że wraz z Mountune Racing Engine pracują nad zbudowaniem samochodu wyścigowego spełniającego wymogi serii WTCC na bazie Focusa. W tej chwili Arena Motorsport i FRD Motorsport wystawiają Fordy w brytyjskich oraz chińskich mistrzostwach samochodów turystycznych.

Start Focusa w WTCC planowany jest na przyszły rok.

Czy Łada wróci do WTCC?

Obraz

Vitaly Pietrov testował ostatnio Ładę Grantę przygotowaną do pucharu Łady. Wozy są zbudowane przez TMS Sport, które jest prowadzone przez Viktora Szapovalova startującego w latach 2008-2009 Ładą w serii WTCC.

Szapovalov ujawnił, że wóz spełnia wymogi regulaminu WTCC i mógłby w każdej chwili wystartować w tej serii. Stwierdził też, że nie jest wcale wykluczone, iż Łada pojawi się w przyszłym sezonie w WTCC.

DTM

BMW się pokazało

W połowie lipca na Olympiastadion w Monachium odbyła się pokazowa impreza serii DTM. Przy jej okazji zaprezentowano nowego gracza przyszłorocznych mistrzostw – BMW M3 DTM. Auto weszło już w fazę intensywnych testów. Więcej o tym bolidzie przeczytanie pod poniższymi linkami:

24 Heures du Mans/ILMC

Jaguar wróci do Le Mans?

Obraz

Według informacji przedstawionych przez magazyn Autosport możliwe jest, że Jaguar wróci do 24-godzinnego maratonu w Le Mans z bolidem odpowiadającym specyfikacji klasy LMP1. W tej chwili właściciel Jaguara, firma Tata, ocenia możliwość powrotu brytyjskiej marki na francuski tor. Niepotwierdzona informacja jest taka, że pozytywna decyzja już zapadła, jednak nie został wyznaczony termin jej realizacji.

Ostatni triumf Jaguara miał miejsce w 1990 roku za sprawą modelu XJR-12 napędzanego 7-litrowym motorem V12. Według firmy 730-konny silnik był w stanie rozpędzić wóz do 368 km/h. W Le Mans zanotowano prędkość 353 km/h.

Lotus w klasie LMP2 w Le Mans?

Firma Lotus ogłosiła, że w Stanach Zjednoczonych utworzyła podmiot odpowiedzialny za przygotowania do wyścigów w serii ALMS modelu Evora GTE oraz za projekt bolidu klasy LMP2.

Nazwany roboczo „Le Mans Prototype” spełniający wymagania kategorii LMP2 wóz zostanie zaprezentowany na wystawie samochodowej we Frankfurcie nad Menem. Pierwsze testy auto ma przejść pod koniec roku, a celem jest start w przyszłorocznym wyścigu w Le Mans.

FIA GT World

Tak roboczo nazywane są mistrzostwa, które mają zająć miejsce obecnej serii GT1. Przypomnę, że będą mogły w nich startować zarówno wozy GT1, jak i klasy GT3. Odpowiednie regulacje mają wyrównać osiągi wszystkich samochodów.

Stephane Ratel - szef organizacji SRO - poinformował, że zgłosiło się już 7 zespołów z różnymi samochodami. Są to: Young Driver AMR (z Astonem Martinem), Team WRT (Audi), Marc VDS (BMW), Vita4One Racing (Ferrari), Belgian Racing (Ford), All-Inkl.com Münnich Motorsport (Lamborghini) i JRM Motorsport (Nissan).

Oznacza to, że zobaczymy co najmniej 14 samochodów i wreszcie do najważniejszej serii GT wraca Ferrari. Co więcej, lista zgłoszeń nie jest jeszcze zamknięta, a rozmowy są prowadzone m.in. z Alpiną BMW, Chevroletem i Mercedesem-Benzem.

Gdyby wszystkie te firmy zgłosiły się do nowych mistrzostw, byłby to najmocniej obsadzony sezon od lat. Organizator w najlepszym przypadku spodziewa się 22 bolidów na torze. Pełna lista zostanie ogłoszona na początku września.

Kalendarz natomiast zostanie przedstawiony w październiku, jednak już teraz wiadomo, że na pewno znajdzie się w nim co najmniej jeden wyścig w Europie oraz zawody w Argentynie, Brazylii i ZEA. Trwają rozmowy na temat rozgrywania zawodów w Północnej Ameryce, Australii, Azji i w Rosji.

Zobacz też:

Źródło: FIA WTCCGT1DTMSuper GT

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)