Czekają do 30 tys. km, potem panika. Koszty napraw są ogromne

Kwestia częstotliwości wymiany oleju w samochodzie jest tematem, który nurtuje wielu kierowców. Czy powinniśmy robić to co 30 tys. km, czy może częściej? Odpowiedź na to pytanie zależy od wielu czynników.

Oprócz wymiany trzeba pamiętać o sprawdzaniu poziomu oleju
Oprócz wymiany trzeba pamiętać o sprawdzaniu poziomu oleju
Źródło zdjęć: © WP | autokult.pl
Aleksander Ruciński

26.01.2024 | aktual.: 26.01.2024 18:24

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Wielu kierowców zastanawia się, jak często powinni wymieniać olej w swoim samochodzie. Na pierwszy rzut oka, odpowiedź wydaje się prosta: "Zgodnie z zaleceniami producenta". Jednakże, nie zawsze jest to najlepsze rozwiązanie dla naszego pojazdu.

Obecnie producenci samochodów zalecają dłuższe interwały między wymianami oleju, niż było to kilkanaście lat temu. Teoretycznie ma to sens, ponieważ zarówno podzespoły samochodów, jak i środki smarne, które są dla nich projektowane, różnią się od tych, które były stosowane dawniej. Czy zatem możemy sobie pozwolić na rzadszą wymianę oleju, oszczędzając tym samym czas i pieniądze?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Warto zauważyć, że zalecenia producenta dotyczące przebiegu, po jakim należy wymieniać olej, zawarte w instrukcji obsługi naszego pojazdu, są jedynie wskazówką dotyczącą maksymalnej wartości, której nie powinniśmy przekraczać, jeśli chcemy zachować gwarancję na nasz samochód. Ta maksymalna wartość jest wyliczona dla optymalnych, laboratoryjnych warunków pracy. Niestety, rzeczywiste warunki, w jakich pracuje nasz samochód, zazwyczaj mocno od nich odbiegają.

Aby to lepiej zilustrować, porównajmy 15 tys. km przejechanych w miejskich korkach i taki sam przebieg z przejazdów na długich trasach. W pierwszym przypadku silnik naszego samochodu będzie pracował znacznie dłużej niż w drugim, co z pewnością wpłynie na zużycie oleju. Dlatego, aby zapewnić optymalne smarowanie podzespołów naszego samochodu, powinniśmy założyć różne scenariusze wymiany oleju dla obu tych przypadków.

Ewelina Wołoszyn z firmy Ravenol Polska zauważa, że "wielu producentów wyraźnie podaje, że w przypadku trudnych warunków użytkowania, takich jak szybka jazda po autostradzie, jazda w korkach czy ciągnięcie przyczepy, należy przyspieszyć wymianę oleju".

W wielu nowoczesnych samochodach znajdziemy systemy monitorujące sposób eksploatacji pojazdu i wpływ na stan oleju. Komputer na podstawie warunków pracy jest w stanie ocenić, czy olej nadaje się już do wymiany i poinformować nas o konieczności odwiedzenia warsztatu. Jeśli warunki eksploatacji były trudne, taki komunikat może pojawić się na ekranie komputera pokładowego na długo przed interwałem zalecanym przez producenta. Co powinniśmy zrobić w takim przypadku? Oczywiście, powinniśmy udać się na wymianę oleju.

Niestety, systemy monitorowania jakości oleju i informowania kierowcy o konieczności odwiedzenia warsztatu nie są standardem na rynku. W przeciwieństwie do długich interwałów wymiany zalecanych przez producentów. W praktyce, wielu nieświadomych użytkowników odwiedza serwis zgodnie z zaleceniami zawartymi w instrukcji, mając za sobą 30 tys. km przejechanych w trudnych warunkach na jednym oleju. Takie postępowanie może w długim okresie czasu negatywnie wpłynąć na kondycję podzespołów naszego samochodu, które wymagają odpowiedniego smarowania.

Dlaczego producenci samochodów zalecają tak długie interwały między wymianami oleju? Skąd tak duże wartości, skoro 30 tys. km bez wymiany oleju w większości przypadków nie będzie korzystne dla naszego silnika? Odpowiedź jest prosta – chodzi o ekologię i ekonomię. Rzadsza wymiana oleju oznacza mniejsze zanieczyszczenie środowiska i zadowolenie unijnych władz, ale także niższy koszt eksploatacji pojazdu.

Wydłużenie interwału między wymianami oleju z 15 na 30 tys. km oznacza, że będziemy musieli odwiedzać serwis dwa razy rzadziej. Z perspektywy indywidualnego użytkownika, może to nie mieć dużego znaczenia, ale w przypadku flot samochodowych, które traktują koszt pojazdu całościowo, może to nawet wpłynąć na decyzję o wyborze konkretnego modelu samochodu.

Czy możemy wymieniać olej częściej, jeśli chcemy? Oczywiście, że tak. Jeśli zależy nam na dobrej kondycji naszego samochodu i chcemy nim jeździć jak najdłużej, warto skrócić interwały między wymianami oleju zalecane przez producenta. Nie spotkałem się jeszcze z autoryzowanym serwisem, który byłby przeciwny takiemu podejściu. Po pierwsze, dla wielu warsztatów oznacza to częstszy zarobek. Po drugie, zdecydowana większość mechaników przyznaje, że wymiana oleju co 10-15 tys. km, zamiast zalecanych 20-30 tys. km, jest korzystna dla silnika i może pozwolić uniknąć większych wydatków w przyszłości.

Komentarze (38)