Warsztat niezależny czy ASO – co wybierają Polacy?
W Polsce funkcjonuje około 19,5 tys. warsztatów niezależnych i około 1,5 tys. autoryzowanych serwisów. A jak Polacy serwisują auta?
19.12.2014 | aktual.: 02.10.2022 13:08
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych przedstawia doroczny raport, z którego wynika, że Polacy odwiedzili w tym roku prawie 41 mln razy warsztat samochodowy w celu dokonania przeglądu lub naprawy. Aż 80 procent polskich kierowców serwisuje auta w warsztatach niezależnych. Przyczyny tego stanu rzeczy to nie tylko wyższe o około 60 procent ceny części i o około 100 procent ceny usług. Jak się okazuje, wpływ na wybór warsztatu mają również ich lokalizacje. Nie każde ASO dostępne jest w każdym mieście.
Z raportu wynika również, że nie wszyscy kierowcy mają świadomość możliwość zgodnego z prawem serwisowania samochodu na gwarancji w warsztacie niezależnym. Od 1 czerwca 2010 roku na terenie całej Unii Europejskiej obowiązuje rozporządzenie Komisji Europejskiej 461/2010, popularnie zwane w Polsce GVO oraz sektorowe wytyczne do niego. Dzięki nim, zarówno przeglądy okresowe jak i naprawy można zlecać warsztatom niezależnym bez utraty gwarancji producenta. Ponadto można stosować części zamienne bez logo producenta, ale o takich samych standardach jak fabryczne. Zamienniki można przynieść również do serwisu autoryzowanego.
W praktyce wygląda to bardzo różnie, ponieważ fabryka musi zatwierdzić każdą część, którą użytkownik zleci w ASO do montażu. Problem pojawia się również wtedy, gdy samochód się zepsuje, a przegląd nie był wykonany w ASO. Producent auta zawsze może znaleźć „haczyk” w postaci niezgodnego z procedurami przeglądu wykonanego w warsztacie niezależnym.