Sytuacja w chińskich fabrykach wraca do normy. To dobra wiadomość dla Europy
Podczas gdy Europa stoi przed widmem spowolnienia gospodarczego, rozwój sytuacji w Chinach daje nadzieję, że obecna sytuacja jest tylko przejściowa i krótkotrwała. Kolejne fabryki w najbardziej poszkodowanym przez pandemię koronawirusa regionie Chin wracają już do pełnej operacyjności, odbudowywany jest łańcuch dostaw.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W poniedziałek 16 marca w Europie zawieszona została działalność większości fabryk branży motoryzacyjnej. Tego samego dnia do pełnej wydajności powróciło wiele zakładów w Chinach. Po miesięcznej przerwie placówka Toyoty w Kantonie, gdzie wytwarzane są modele Yaris i Camry, znów działa w pełnym wymiarze. Częściowo produkcję przywrócono już w zeszłym tygodniu. Swoją kantońską fabrykę ponownie otworzyło też Renault.
Jest to o tyle istotne, że licząca dziesiątki milionów mieszkańców aglomeracja w południowo-wschodniej części kraju była jednym z pierwszych ognisk koronawirusa SARS-Cov-2. Dziś w regionie tym notowane jest już mniej niż 100 nowych zachorowań dziennie, co skłania miejscowe władze i przedsiębiorców do powrotu do normalnego życia. Chiński rząd kontynuuje nawet przygotowania do organizowanych tam dwa razy do roku Chińskich Targów Importowo-Eksportowych, jednego z największych wydarzeń branży handlowej na świecie.
Zobacz także
Kanton nie jest jedynym regionem, gdzie fabryki Toyoty znowu pracują pełną parą. Normalnie funkcjonują już także zakłady marki w innych częściach kraju: w Changchun na północy i w Chengdu w centrum kraju. Praca na jedną zmianę stosowana jest jeszcze tylko w fabryce w Tiencin koło Pekinu.
Niektóre z tych działań spotykają się z krytyką, czy wręcz protestami lokalnej ludności. Podnoszą się głosy mówiące, że decyzje takie podejmowane są za szybko i zbyt pochopnie. Jak najszybsze przywrócenie operacyjności chińskich zakładów jest jednak kluczowe z perspektywy globalnej gospodarki, ponieważ to właśnie stamtąd pochodzi wiele materiałów i podzespołów, które są stosowane w pozostałych fabrykach na całym świecie. Zaburzenie tego łańcucha dostaw miałoby destabilizujący wpływ na gospodarkę zarówno Chin, jak i Europy.
Wiceminister gospodarki Xin Guobin zaświadczył, że rząd prowadzi działania mające na celu jak najszybsze przywrócenie funkcjonowania wszystkich fabryk poddostawców w najbardziej dotkniętej epidemią koronawirusa prowinicji Hubei, tak by zapobiec negatywnym skutkom ekonomicznym dla regionu i reszty świata.