W 6,5 sekundy do setki – B&B Multivan 2.0 TSI Edition 25 Stufe 4 (2011)

Przyspieszenie do 100 km/h w 6,50 sekundy w samochodach sportowych nie jest czymś wyjątkowym, ale taki czas sprintu do setki w wykonaniu dużego vana, to zupełnie inna bajka. Auto o takich możliwościach przygotowała niemiecka firma B&B.

W 6,5 sekundy do setki – B&B Multivan 2.0 TSI Edition 25 Stufe 4 (2011)
Olgierd Lachowski

03.07.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:58

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Na 25-lecie produkcji Transportera Volkswagen wypuścił krótką serię Multivana z oznaczeniem Edition 25. Poza zewnętrznymi zmianami w porównaniu ze zwykłym Multivanem, auto ma bardziej luksusowe wnętrze.

Obraz

Również jeśli chodzi o napęd, producent nie żałował lepszych rozwiązań. Auto jest napędzane 2-litrowym, 4-cylindrowym silnikiem z turbosprężarką BorgWarner K03, który ma moc 204 KM i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm przy już 1500 obr./min.

W aucie montowana jest dwusprzęgłowa, 7-biegowa zautomatyzowana skrzynia biegów, za pomocą której napęd przekazywany jest na wszystkie koła.

Seryjny samochód waży 2350 kg, ale dzięki mocnemu silnikowi i 4Motion (napęd na 4 koła) ten wielki van do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 8,70 s. Prędkość maksymalna wynosi równe 200 km/h.

Mające swoją siedzibę w Siegen-Birlenbach przedsiębiorstwo zatroszczyło się o to, żeby nawet tę specjalną edycję Volkswagena wyróżnić. Tuner proponuje przeróbki samochodu na 4 różnych poziomach.

W najniższym z zestawów (Stufe 1) inżynierowie podnoszą ciśnienie doładowania o ok. 0,2 bara. Dzięki temu moc jednostki napędowej wzrasta do 245 KM, a moment obrotowy do 400 Nm (przy 1800 obr./min). To sprawia, że prędkość wozu rośnie do 212 km/h. Taka przeróbka kosztuje 1198 euro.

Obraz

Dołożenie kolejnych 600 euro przełoży się na podniesienie ciśnienia doładowania o 0,25 bara, optymalizację elektroniki i przepływu powietrza. Moc maksymalna rośnie o kolejne 20 KM, a z kolei maksymalny moment obrotowy o 25 Nm. Szczytowa wartość momentu dostępna jest przy 1950 obr./min. Dzięki temu tuningowi auto jest o następne 4 km/h szybsze niż wóz przerobiony pakietem Stufe 1.

Żeby Multivan miał 295 KM mocy, klient musi zapłacić 7950 euro. Aby uzyskać tę moc, mechanicy dokonują wymiany turbosprężarki, a także regulacji układu wtryskowego i dolotowego. Do tego zmieniają seryjny „wydech” na sportowy układ wylotowy.

Po tych ulepszeniach moment obrotowy wynosi 460 Nm przy 2300 obr./min, a prędkość maksymalna 223 km/h.

Najwyższy zestaw (Stufe 4), w który właśnie „uzbrojono” prezentowany samochód sprawia, że Multivan Edtion 25 od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 6,50 s. W Stufe 4, poza wszystkimi zmianami wspomnianymi przy okazji pakietu trzeciego, tuner dokonuje montażu wydajnej międzystopniowej chłodnicy powietrza doładowującego oraz modyfikacji układu chłodzenia silnika.

W ten sposób moc maksymalna jest windowana do 320 KM, zaś moment obrotowy do 495 Nm przy 2500 obr./min.

Multivan w najmocniejszej wersji rozpędza się do 228 km/h. Tuning jednostki napędowej nie jest tani, bo kosztuje 12 950 euro.

Na podkręcaniu silnika Niemcy jednak nie poprzestali. Zamiast seryjnego zawieszenia w podwoziu znajdują się sportowe elementy, wśród których są sztywniejsze sprężyny i amortyzatory z regulacją charakterystyki pracy. Cena tego zestawu to 1598 euro.

Osoby, które nie chcą wydawać takiej sumy, mogą nabyć same sprężyny w cenie 348 euro. Dzięki nim van będzie niższy o 40 mm.

Z kolei zwolennicy zaawansowanego tuningu podwozia mogą dokupić również sztywniejsze stabilizatory (za 498 euro).

Bezpieczne zatrzymywanie się z dużych prędkości zagwarantują hamulce z 6-tłoczkowymi zaciskami warte 3795 euro.

Obraz

Jedynym dostępnym ulepszeniem stylistycznym są felgi w rozmiarach od 18” do 20” (nie podano, jakie koła ma ten samochód). To na razie niewiele, ale B&B znane jest z tego, że skupia się na przeróbkach mechanicznych. Tym razem jednak tuner pracuje też nad pakietem spojlerów, których głównym zadaniem nie będzie poprawianie wyglądu wozu, a optymalizacja własności aerodynamicznych.

Dane techniczne


  • Typ: R4
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 245 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 123,49 KM/l (seryjny – 102,82 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm przy 1800 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Silnik i napęd (Stufe 2):


  • Typ: R4
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 265 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 133,57 KM/l (seryjny – 102,82 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 425 Nm przy 1950 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Silnik i napęd (Stufe 3):


  • Typ: R4
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 295 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 148,69 KM/l (seryjny – 102,82 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 460 Nm przy 2300 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Silnik i napęd (Stufe 4):


  • Typ: R4
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 320 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 161,29 KM/l (seryjny – 102,82 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 495 Nm przy 2500 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:


  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 18-20″
  • Koła tylne: 18-20″

Masy i wymiary:


  • Masa własna: 2350 kg
  • Stosunek masy do mocy: 9,59 kg/KM (Stufe 1), 8,87 kg/KM (Stufe 2), 7,97 kg/KM (Stufe 3), 7,34 kg/KM (Stufe 4) (seryjny – 11,52 kg/KM)
  • Długość: 4892 mm
  • Szerokość: 1904 mm
  • Rozstaw osi: 3000 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,50 s (Stufe 4)
  • Prędkość maksymalna: 212 km/h (Stufe 1)
  • Prędkość maksymalna: 216 km/h (Stufe 2)
  • Prędkość maksymalna: 223 km/h (Stufe 3)
  • Prędkość maksymalna: 228 km/h (Stufe 4)

Koszty:


  • Tuning silnika (Stufe 1): 1198 euro
  • Tuning silnika (Stufe 2): 1798 euro
  • Tuning silnika (Stufe 3): 7950 euro
  • Tuning silnika (Stufe 4): 12 950 euro
  • Komplet sprężyn: 348 euro
  • Stabilizator: 498 euro
  • Zawieszenie gwintowane: 1598 euro
  • Układ hamulcowy: 3795 euroblock position=\inside7707/block

Źródło: premiumautoshow

Komentarze (0)