Volkswagen rządził w Chinach od lat. W 2023 roku wszystko się zmieniło

2023 nie był najlepszym rokiem dla niemieckiego giganta. Coraz większym oszczędnościom w Europie towarzyszyły spadki sprzedaży w Chinach. Na tyle duże, że po blisko dwóch dekadach dominacji, Volkswagen utracił tam pierwszą pozycję.

Fabryka Volkswagena w Chinach
Fabryka Volkswagena w Chinach
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen
Aleksander Ruciński

24.01.2024 | aktual.: 24.01.2024 17:26

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W XXI wieku Chiny stały się kluczowym rynkiem zbytu Volkswagena. Niemiecki koncern sukcesywnie zwiększał swoje udziały w tamtejszym rynku i szybko wskoczył na pozycję lidera.

W 2008 roku miał już około 14-procentowy udział w tamtejszym rynku. Dla porównania, druga w zestawieniu Toyota notowała niespełna 8 proc. Przez kolejne kilkanaście lat sytuacja wydawała się stabilna. Do 2020 roku, gdy do gry na dobre wkroczył chiński BYD.

Wykres procentowego udziału koncernów w chińskim rynku motoryzacyjnym
Wykres procentowego udziału koncernów w chińskim rynku motoryzacyjnym© Bloomberg

Sprzedaż rodzimego koncernu dosłownie eksplodowała. Wystarczyły zaledwie 3 lata, by Chińczycy przeskoczyli Changana, Hondę, Toyotę i Volkswagena. 2023 rok zakończył się ich oficjalnym zwycięstwem z wynikiem 2,4 mln zarejestrowanych egzemplarzy i 11-procentowym udziałem w rynku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Tym samym Volkswagen, który w 2019 roku zaczął notować gorsze wyniki, oficjalnie spadł na drugą pozycję. To historyczny moment i dowód na to, że Chińczycy odgrywają kluczową rolę we współczesnej motoryzacji. Czy nam się to podoba, czy nie, rok 2024 zakończą pewnie z jeszcze lepszym wynikiem.

Komentarze (19)