Używany Volkswagen Golf MKII - klasyka gatunku
Kiedy młody kierowca odbiera prawo jazdy, rozpoczynają się poszukiwania pierwszego auta, w których najczęściej uczestniczą także rodzice. Na ogół ma to być samochód, który posłuży do zdobycia doświadczenia za kółkiem, a więc tani w zakupie, utrzymaniu i stosunkowo wytrzymały. Volkswagen Golf MKII wydaje się jedną z wielu atrakcyjnych propozycji.
09.11.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:08
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nie wszyscy początkujący kierowcy mogą sobie od razu pozwolić na auta swoich marzeń. Nie zawsze budżet pozwala na kupno nowego lub kilkuletniego pojazdu, a często jego wygląd i osiągi rozczarowują ambitnego młodego człowieka. Niestety, w zetknięciu z rzeczywistością, parkowaniem równoległym, dziurawymi drogami i ciasnymi wjazdami na parkingi centrów handlowych takie auta wygrywają ze swoją młodszą konkurencją.
W 1974 roku na rynku motoryzacyjnym zadebiutował Volkswagen Golf, a więc model, którego misją było zastąpienie auta dla ludu, czyli najbardziej charakterystycznej ikony motoryzacji, Garbusa. Golf szybko stał się hitem sprzedażowym, a niemiecki koncern doskonale wiedział, że jego następca musi sprostać jeszcze trudniejszemu zadaniu - podtrzymać tę tendencję i przekonać do siebie nową grupę kierowców.
Volkswagen mierzył więc bardzo wysoko. Postanowiono, że nowy model musi być pod każdym względem lepszy od poprzednika, a więc pojemniejszy, szybszy, bardziej ekonomiczny oraz bezpieczniejszy. Prace rozpoczęto więc od wydłużenia rozstawu osi o 75 mm, dzięki czemu auto urosło o 250 mm, co mogli zauważyć pasażerowie tylnej kanapy oraz osoby często korzystające z bagażnika.
Kufer był w stanie pomieścić 336 l. Golf nieco przytył, stał się bardziej obły, ale i nabrał powagi. Przód nadwozia wydawał się bardziej spójny za sprawą atrapy chłodnicy, która okalała reflektory, dumnie prezentując umieszczone na środku logo VW. Tylne lampy nabrały charakterystycznego kształtu trójkątów prostokątnych, co w nieco zmienionej formie przetrwało aż do 4 generacji Golfa.
Auto trafiło do produkcji we wrześniu 1983 roku i od razu stało się wzorem do naśladowania. Pod maskę seryjnych wersji Golfa MKII trafiały jednostki benzynowe o pojemnościach: 1,0 l 45 KM, 1,3 l 54 KM, 1,6 l 70/72/75 KM, 1,8 l 86/90 KM, diesle 1,6 D 54 KM, 1,6 TD 60/70 KM oraz motor 1,6 TDic w wersji GTD, który produkował 80 KM.
Do najbardziej popularnych jednostek benzynowych należą silniki 1,3 l, 1,6 l oraz 1,8 l, jednak nawet po tych najmocniejszych nie można spodziewać się cudów. Mimo to 90 KM wystarczy, by auto rozpędzało się od 0 o 100 km/h w 11,5 s oraz osiągało prędkość maksymalną 175 km/h. Odbija się to na spalaniu, które może przekroczyć nawet 10 l/100 km.
Godne polecenia są silniki wysokoprężne. Najsłabszy diesel o mocy 54 KM w ogóle nie nadaje się do wyprzedzania, jednak jest bardzo trwały i ekonomiczny, gdyż wystarcza mu 4-5 l oleju napędowego na 100 km. Miłośnicy lepszych osiągów mogą zainteresować się odmianą GTI, która dostępna była z 4-cylindrowymi silnikami o pojemności 1,8 l.
W zależności od lat produkcji, liczby zaworów oraz obecności katalizatora GTI miało moc 107/112/129/139 KM, dzięki czemu w najmocniejszej z tych odmian Golf rozpędzał się od 0 do 100 km/h w 8,5 s. To jednak wcale nie najszybsza wersja Golfa MK2, ponieważ w 1989 roku pojawiły się specjalne wersje Golf Rallye oraz Golf G60 Limited.
Rallye było wersją wyróżniającą się nieco zmienionym nadwoziem i przednimi reflektorami, z wyglądu przypominającymi te z Jetty. G60 to natomiast oznaczenie jednostki benzynowej o pojemności 1,8 l wspomaganej kompresorem. Silniki te osiągały nawet 210 KM oraz 247 Nm momentu obrotowego. W topowej wersji Limited, czyli tej o mocy 210 KM, liczba wyprodukowanych egzemplarzy została ograniczona do 71 sztuk, a każdy z tych Golfów rozpędzał się do pierwszej setki w 7,4 s oraz osiągał prędkość maksymalną 231 km/h.
Spośród wielu wersji specjalnych warto zwrócić uwagę na Golfa Country wyposażonego w nieco wyższe zawieszenie, zmienione zderzaki oraz napęd na cztery koła. Volkswagen chciał zrobić auto, które jako tako poradzi sobie nawet po zjechaniu z utwardzonej drogi. Powstało zaledwie 6697 egzemplarzy Golfa Country.
Podczas ewentualnych poszukiwań takiego auta dobrze by było znaleźć Golfa w wersji wyposażenia GL. Poza wspomaganiem kierownicy hatchback Volkswagena miał także w centralny zamek czy welurową tapicerkę. W niektórych egzemplarzach są nawet elektrycznie sterowane szyby oraz układ ABS.
W Internecie łatwo można trafić na mnóstwo ogłoszeń sprzedaży Volkswagena Golfa MKII, który na rynku używanym dostępny jest już od kilkuset złotych. Warto jednak zainteresować się trochę bardziej zadbanymi egzemplarzami, które będą naprawdę tanie w zakupie, a koszty utrzymania takiego pojazdu, nawet w przypadku drobnych napraw, nie są wygórowane. Volkswagen to także jedna z największych, o ile nie największa społeczność, a na forach w Sieci łatwo zdobyć szczegółowe informacje na temat każdego elementu Golfa MKII.
Ceny wybranych części zamiennych:
- Amortyzator tył - 115 zł
- Amortyzator przód - 131 zł
- Filtr oleju - 11 zł
- Klocki hamulcowe przód - 44 zł
- Łącznik stabilizatora - 20 zł
- Pasek rozrządu - 23 zł
- Sprzęgło - 516 zł
- Szczęki hamulcowe - 34 zł