Samochody używaneSeatUżywany Volkswagen Sharan w pigułce. Tani, pojemny, ale czy niezawodny?

Używany Volkswagen Sharan w pigułce. Tani, pojemny, ale czy niezawodny?

Produkowany przez 15 lat, w niemal każdym rankingu niezawodności na jednym z ostatnich miejsc, dziś do kupienia za mniej niż 5000 zł. Jeśli szukacie taniego, pojemnego minivana, to Volkswagen Sharan powinien znaleźć się na liście zainteresowań, choć z zakupem trzeba być dość ostrożnym.

VW Sharan I
VW Sharan I
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / VW
Marcin Łobodziński

28.08.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:26

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Roczniki: 1995-2010 (lifting 2000 r., drugi lifting 2004 r.) - od 1996 r. Seat Alhambra

Ceny rynkowe: od 4 tys. zł

Awaryjność: przeciętna

Koszty eksploatacji: niskie

Wersje nadwoziowe: minivan

Pojemność bagażnika: 700 l (konfiguracja 5-miejscowa)

Silniki benzynowe VW Sharana/Seata Alhambry:

  • 1.8 T (150 KM)
  • 2.0 8V (115 KM)
  • 2.8 VR6 (174 i 204 KM)

Silniki Diesla VW Sharana/Seata Alhambry:

  • 1.9 TDI (90 i 110 KM) - pompa wtryskowa
  • 1.9 TDI (90, 110, 130 i 150 KM) - pompowtryskiwacze
  • 2.0 TDI (140 KM) - pompowtryskiwacze
Seat Alhambra to dokładnie taki sam samochód, ale Ford Galaxy już nie do końca.
Seat Alhambra to dokładnie taki sam samochód, ale Ford Galaxy już nie do końca.© fot. mat. prasowe / VW

Volkswagen Sharan został zaprojektowany jako pierwszy osobowy (cywilny) minivan tej marki i jednocześnie jako model wielomarkowy. W efekcie zawiązania spółki pomiędzy Grupą VW a Fordem założono firmę Autoeuropa Automóveis z fabryką w Portugalii, gdzie wytwarzano obok Sharana, także Alhambrę (od 1996 r.) oraz Forda Galaxy. Model Forda różnił się większą liczbą elementów, w tym gamą silników, od produktów VW, które można traktować jak jeden model.

Auto mierzące 4,6 m długości pomieści w swoim nadwoziu od 5 do 7 osób, w zależności od konfiguracji samochodu. W wielu egzemplarzach w drugim rzędzie są tylko dwa fotele (tzw. kapitańskie), ale są też takie, które mają trzy. W trzecim rzędzie zawsze są dwa fotele.

Miejsca jest dużo, auto jest dość wygodne, choć siedzi się blisko podłogi, więc nogi trzeba trzymać dość wysoko. Komfort jazdy jest wysoki, samochód nie męczy podczas dłuższych wyjazdów, ale wiek konstrukcji zdradza choćby mała liczba schowków.

Wiele aut jest w tej konfiguracji, czyli 2+2+2 z wygodnymi fotelami w drugim rzędzie.
Wiele aut jest w tej konfiguracji, czyli 2+2+2 z wygodnymi fotelami w drugim rzędzie.© fot. mat. prasowe / VW

Sharan zapisał się w wielu rankingach niezawodności jako model zamykający stawkę wraz z Renaultem Espacem czy Chryslerem Voyagerem. Jednak wynika to ze specyfiki badań - liczą się drobne usterki wynikające z zaniedbań. Natomiast ogólnie samochód jest bardzo trwały, a jego niezawodność nie odbiega od średniej. Prawdą natomiast jest, że do liftingu (2000 r.) auta były słabo wykonane i podatne na korozję. Po liftingu sporo się poprawiło.

Kupując auto z początku produkcji za kilka tys. zł, nie ma co się spodziewać dobrego stanu. Zwykle są to samochody nie tyle zaniedbane, ile wręcz sponiewierane. Wozi się nimi ładunki jak furgonetką na przemian z rodziną. Służą często jako woły robocze, co też... świadczy pozytywnie o ich wytrzymałości.

Warto przy zaniedbanych autach zwrócić uwagę na korozję oraz na liczbę potencjalnych usterek, które trzeba będzie usunąć. W nowszych autach, zwłaszcza po liftingu i z niedużym przebiegiem, nie ma się czym przejmować, ponieważ naprawy auta są tanie, części bardzo dużo, a mechanicy doskonale je znają.

Bogatsze warianty wyposażano w fabryczne fotele umożliwiające przewożenie dzieci.
Bogatsze warianty wyposażano w fabryczne fotele umożliwiające przewożenie dzieci.© fot. mat. prasowe / VW

Wybór wersji silnikowej nie powinien być trudny. Bazowy silnik w Sharanie to oczywiście diesel 1.9 TDI. Każda odmiana jest dobra, choć te o mocy poniżej 100 KM są bardzo słabe, zwłaszcza kiedy w pełni wykorzystacie walory użytkowe samochodu. Polecam odmiany o mocy 130 i 150 KM, choć są droższe w naprawach.

Bardzo dobra propozycja to benzyniak 1.8 T. Zwłaszcza eksploatowany na krótkich odcinkach. Sprawdzi się też 2.8, choć jest paliwożerny. Do obu można założyć instalację LPG.

Propozycją dla liczących się z każdym groszem jest benzynowa wersja 2.0. Po zamontowaniu LPG jest najtańsza w utrzymaniu, a silnik został stworzony na wieki. Wada to osiągi - mizerne, zwłaszcza z 4-biegowym automatem. Gorsze mają tylko najsłabsze diesle.

VW Sharan I
VW Sharan I© fot. mat. prasowe / VW

W 2005 r. zadebiutował pod maską Sharana diesel 2.0 TDI, który nie należy do udanych. Lepiej wybrać każdą inną wersję, choć znane są przypadki ogromnych przebiegów.

VW Sharan był oferowany z napędem na cztery koła. Najczęściej 1.9 TDI (115 KM) oraz 2.8 VR6. Ta druga, w połączeniu dodatkowo z automatem stanowi najprzyjemniejszą odmianę. Dobrze znosi zasilanie gazem. Napęd Syncro jest trwały pod warunkiem serwisu olejowego. Automaty także.

Typowe usterki w VW Sharana/Seata Alhambry:

  • problemy z korozją
  • awarie w obszarze elektryki
  • usterki przepływomierzy w dieslu 1.9 TDI
  • awarie układu zasilania i głowic w dieslu 2.0 TDI
  • Uszczelka pod głowicą 2.8 VR6

Czego szukać: samochodów po liftingu w 2000 r. Ze starszych aut pewnej odmiany 2.0 lub 1.9 TDI z pompą wtryskową. Dobry jest też zadbany motor 1.8 T.

Czego unikać: odmiany 2.0 TDI

Optymalna kwota na zakup: ok. 10 tys. zł.

Komentarze (6)