Używany Opel Astra K w pigułce: ostatni kompaktowy nie francuz
Opel Astra piątej generacji jest ostatnim kompaktowym modelem niemającym nic wspólnego z koncernem PSA. Jest też trwałą, dopracowaną konstrukcją, a czy będzie ostatnią dobrą, to się jeszcze okaże. Teraz przyjrzyjmy się tej, którą można jeszcze kupić również w salonie.
24.07.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:48
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Roczniki: od 2015
Ceny rynkowe: od 30 tys. zł
Awaryjność: przeciętna
Koszty eksploatacji: przeciętne
Wersje nadwoziowe: 5-drzwiowy hatchback, kombi
Pojemność bagażnika: hatchback 370 l, kombi 540 l
Silniki benzynowe w Oplu Astrze V:
- 1.0 Turbo (90 i 105 KM)
- 1.2 Turbo (110, 130 i 145 KM)
- 1.4 Turbo (145 KM) – tylko z automatem CVT
- 1.4 (100 KM)
- 1.4 Turbo DIT (125 i 150 KM)
- 1.6 Turbo (200 KM)
Silniki benzynowe w Oplu Astrze V:
- 1.5 D (105 i 122 KM)
- 1.6 CDTi (95, 110 i 136 KM)
- 1.6 CDTI Bi-Turbo (150 i 160 KM)
Choć Opel Astra K produkowany od 2015 r. jest zupełnie nowym modelem względem generacji oznaczonej literą J, to przesiadka nie będzie wielkim szokiem. Samochód jest lżejszy i dynamiczniejszy, prowadzi się też przyjemniej i zapewnia nieco więcej przestrzeni, ale generalnie wiele rzeczy jest bardzo podobnych. To jak kupić o dwie generacje nowszego iphone’a, w którym jest kilka nowości, ale nie trzeba się uczyć obsługi na nowo i w zasadzie to można przenieść wszystko ze starego.
Samochód nie należy do najprzestronniejszych, najlepiej wykonanych kompaktów, ale oferuje to, czego oczekuje się od tej klasy. Prosty kokpit jest łatwy w obsłudze, a siedzenia wyższych specyfikacji są bardzo wygodne. W podwoziu zasadniczą różnicą jest to, że nie ma już możliwości zamówienia adaptacyjnego zawieszenia, ale i tak zwykłe nowej Astry przyjemniej prowadzi auto. Warto wiedzieć, że są na rynku samochody z fabrycznym utwardzonym zawieszeniem i mogą być mniej komfortowe, niż się spodziewacie.
Największą eksploatacyjną różnicą jest wyższe zaawansowanie techniczne auta. Co prawda już Astra J była już autem z wieloma systemami bezpieczeństwa, ale Astra K jest przykładowo pierwszym kompaktem z adaptacyjnymi światłami diodowymi. Jak to się przekłada na praktykę?
Choćby światła – nie naprawia się ich, nie wymienia żarówki, ale całe reflektory. W razie kolizji czy wymiany również przedniej szyby, za którą znajduje się kamera, trzeba płacić więcej. Wymagane są też kalibracje systemów. To wszystko powinno skłonić do zakupu polisy autocasco.
Rozbudowa elektroniki sprawia czasami drobne problemy, takie jak zawieszające się multimedia czy "głupiejące" systemy bezpieczeństwa. Zdarzają się też błędy na desce rozdzielczej, które poprawia… wgranie nowego programu w ASO.
Trwałość zawieszenia jest przeciętna, czasami stuka, ale nie ma się czym martwić. Nie ma też już obaw o skrzynie manualne, które na chwilę obecną nie są problemem użytkowników jak w starszych oplach.
Do wyboru jest spora liczba silników, a za pewniaka można uznać tylko kilka z nich. Niezbyt wymagającym polecam jednostkę benzynową 1.4 o mocy 100 KM. Można do niej założyć LPG. Bardziej wymagający powinni celować w motor 1.4 Turbo, ale trzeba wiedzieć, że ma on bezpośredni wtrysk. Jest dynamiczny, dość ekonomiczny. Miewa problemy ze sterownikiem.
Diesle to większe ryzyko. Są co prawda cenione przez użytkowników, ale niestety jak na tę markę dość drogie w naprawach. Co więcej, miewają przeróżne problemy ze sterowaniem, czujnikami, wahaniami obrotów, uruchamianiem. Ich łańcuch rozrządu niekiedy trzeba wymienić wcześniej. Wszystkie silniki w Astrze K mają łańcuch. Jeśli cenicie sobie dynamikę i nie przejmujecie się kosztami, to godnym polecenia motorem jest diesel Bi-Turbo.
Po ostatnim liftingu pod maską nastąpiła mała rewolucja – wszystkie silniki mają 3 cylindry. Po przejęciu Opla przez PSA można by podejrzewać, że to motory francuskie, ale Opel zapewnia stanowczo, że to ich autorskie konstrukcje. Niech tak będzie, choć parametry są niemal identyczne. Na razie na ich temat trudno cokolwiek powiedzieć.
Typowe usterki w Oplu Astrze K:
- Zawieszający się ekran multimedialny
- Szwankujące systemy wspomagające oparte na pracy kamery przedniej
- Komunikaty o błędach – szczególnie diesle i silnik 1.4 Turbo
- Przyspieszone zużycie zawieszenia
- Rozciągające się łańcuchy rozrządu (głównie diesle)
Czego szukać: wersji benzynowych 1.4, poza odmianą najnowszą z CVT
Czego unikać: auto poflotowych z silnikami diesla, jednostek 1.0 Turbo
Optymalna kwota na zakup: ok. 50 tys. zł