Samochody używaneMercedes-BenzUżywany Mercedes Klasy E W212 – awarie i problemy

Używany Mercedes Klasy E W212 – awarie i problemy

Mercedes Klasy E W212 to jedno z najbardziej udanych aut niemieckiego producenta w ostatnim czasie. Jak widać Mercedes po latach wraca do dobrej formy!

Mercedes Klasy E W212
Mercedes Klasy E W212
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Mercedes
Artur Kuśmierzak

08.03.2014 | aktual.: 30.03.2023 09:56

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Używany Mercedes Klasy E W212 – historia modelu

IV generacja Mercedesa Klasy E (licząc najbardziej niezawodny model W124) zadebiutowała w 2009 roku na tarach motoryzacyjnych w Genewie. Samochód zaprojektował Thomas Stopka. Latem do sedana - W212 dołączyło eleganckie Coupé - C207, jesienią pakowne kombi - S212 (pojemność bagażnika to 695-1950 l), a w zimie w ofercie pojawił się jeszcze kabriolet - A207.

Wersja otwarta została wyposażona w specjalny panel nad przednią szybą, dzięki któremu można nią jeździć ze złożonym dachem nawet w zimie. Temperatura we wnętrzu nie jest podatna na czynniki zewnętrze.

Mercedes Klasy E W212
Mercedes Klasy E W212© mat. prasowe / Mercedes

Jesienią 2011 roku konstrukcja została poddana kosmetycznej modernizacji, zmieniono: wyświetlacz zegara, lampy do jazdy dziennej LED, a 5-biegowa przekładnia automatyczna zniknęła z oferty raz na zawsze. Zimą 2012 roku niemieckie auto przeszło kolejny lifting, tym razem modyfikacje były już znacznie poważniejsze.

Nowy pas przedni, odświeżony tył auta, przestylizowane przyciski i kierownica we wnętrzu to najbardziej zauważalne zmiany. Nową sylwetkę zaprojektował Michael Frei. W międzyczasie pojawiło się też kilka roszad w ofercie silnikowej. Od ostatniej modernizacji samochód produkowany jest nadal w: Niemczech, Meksyku, Indiach, Chinach, oraz w Egipcie.

Używany Mercedes Klasy E W212 – silniki

Benzynowe:

  • R4 1,8 l wersja zasilana gazem CNG (163 KM) NGT BlueEFFICIENCY
  • R4 1,8 l z turbosprężarką (184-204 KM) E200, E200 CGI BlueEFFICIENCY, E250, E250 CGI BlueEFFICIENCY
  • R4 2,0 l (156 KM) E200 Natural Gas Drive
  • V6 3,0 l (231-245 KM) E300
  • V6 3,0 l Biturbo(333 KM) E400
  • V6 3,5 l (252, 272, 292-306 KM) E350, E350 BlueEFFICIENCY, E350 CGI BlueEFFICIENCY
  • V6 3,5 l z silnikiem elektrycznym (306+27 KM) E400 Hybrid
  • V8 4,7 l Biturbo (408 KM) E500
  • V8 5,5 l (388 KM) E500
  • V8 5,5 l Biturbo(525, 557-585 KM) E63 AMG, E 63 AMG 4MATIC S-Modell
  • V8 6,2 l (525 KM) E63 AMG

Diesle:

  • R4 2,1 l (136,163, 170-204 KM) E200 CDI, E220 CDI BlueEFFICIENCY, E220 CDI, E220 CDI BlueEFFICIENCY, E 220 BlueTEC BlueEFFICIENCY, E250 CDI
  • R4 2,1 l z silnikiem elektrycznym (204+27 KM) E300 CDI HYBRID, E300 BlueTEC HYBRID
  • V6 3,0 l (204, 211, 231, 252-265 KM) E300 CDI BlueEFFICIENCY, E300 BlueTEC, E350 BlueTEC, E 350 CDI BlueEFFICIENCY

Przeglądając ofertę silnikową Mercedesa Klasy E trudno się w tym wszystkim połapać. To, którą z wersji wybierzecie zależy tylko od grubości Waszego portfela. Zanim zdecydujecie się na konkretną odmianę powinniście wiedzieć o jej potencjalnych usterkach. Większość klientów decyduje się na diesle. Trzeba jednak pamiętać, że 2,1-litrowy motor R4 na początku produkcji borykał się z awariami wtryskiwaczy piezoelektrycznych – Mercedes przeprowadził w związku z tym akcje serwisową.

Mercedes Klasy E W212
Mercedes Klasy E W212© mat. prasowe / Mercedes

Poza tym trudno się do czegoś przyczepić, trwałą konstrukcją jest również wysokoprężne 3-litrowe V6. Oczywiście jak na diesla przystało przy przebiegach rzędu 250 000-400 000 km mogą pojawić się usterki osprzętu. Przed zakupem koniecznie sprawdźcie w jakim stanie jest filtr cząstek stałych! Uwaga na niemieckie taksówki!

A jak jest z trwałością benzyniaków? O silnikach z podwójnym doładowaniem, póki co trudno cokolwiek powiedzieć, bo to jeszcze świeże konstrukcje. Zastrzeżeń nie można mieć również do motorów R4. Szczególną ostrożność należy zachować przy zakupie wersji E300 z 3-litrowym silnikiem o mocy od 231 do 245 KM oraz 272- i 292-konnych odmian motoru 3,5 l (E350 BlueEFFICIENCY oraz E350 CGI BlueEFFICIENCY), gdzie może dojść do przedwczesnego zużycia zębatek na wałkach wyrównoważających – koszt wymiany takich elementów wraz z robocizną to wydatek rzędu 3000 zł. Przed zakupem Mercedesa z silnikiem serii M 272 koniecznie sprawdźcie w ASO (na podstawie numeru seryjnego motoru) czy problem dotyczy wybranego przez Was egzemplarza.

Mercedes Klasy E W212
Mercedes Klasy E W212© mat. prasowe / Mercedes

Używany Mercedes Klasy E W212 – dane techniczne

Mercedes Klasy E W212 standardowo dysponuje napędem na tylną oś, ale opcjonalnie oferowany jest jeszcze stały układ 4x4 (4Matic). Do wyboru są cztery przekładnie: 6-biegowa manualna lub 5-,7- i 9-stopniowa automatyczna. W wersjach standardowych zarówno w przednim jak i w tylnym zawieszeniu znajdziecie układy wielowahaczowe, opcjonalnie oferowany był również układ pneumatyczny. Bezpieczeństwo? Oczywiście na najwyższym poziomie – testy zderzeniowe Euro NCAP Mercedes W212 ukończył z wynikiem 5 gwiazdek.

Używany Mercedes Klasy E W212 – typowe usterki

Mercedes Klasy E W212 to w przeciwieństwie do nieudanego modelu W210 auto niemal pancerne. Choć większość usterek to drobnostki, od czasu do czasu zdarzają się też groźniejsze awarie. Najpoważniejsze problemy w eksploatacji przysparza 7-biegowa skrzynia automatyczna w konfiguracji z mocnym 3-litrowym dieslem – kłopoty z hydraulicznymi zaworami oraz z konwerterem momentu obrotowego.

Mercedes Klasy E W212
Mercedes Klasy E W212© mat. prasowe / Mercedes

Jeśli zdecydujecie się na egzemplarz wyposażony w pneumatyczne zawieszenia, koniecznie sprawdźcie w jakim stanie są amortyzatory oraz sprężarka. Rozszczelnienie układu skończy się koniecznością wezwania na pomoc lawety. Nie liczcie na to, że uda się Wam jakoś doczołgać do najbliższego serwisu. W niektórych autach mogą pojawiać się drobne wycieki oleju na przykład w okolicach turbosprężarki, w innych regularnie ubywa płynu chłodniczego.

Użytkownicy W212 skarżą się na awarie centralnego zamka i zbyt szybko wypalające się żarniki reflektorów ksenonowych. Kapryśne bywają również elektrycznie otwierane szyby, które z czasem po prostu przestają działać. Posłuszeństwa odmawia też przycisk służący do automatycznego zamykania klapy bagażnika. Co jeszcze może strajkować? Pokrętło służące do sterowania radiem, klakson oraz czujniki parkowania.

Używany Mercedes Klasy E W212 – naszym zdaniem

Jeśli do Mercedesa zraziła Was awaryjna Klasa E W210, to najwyższy czas zapomnieć o pierwszym okularniku i wybaczyć producentowi wszystkie wpadki skumulowane w tym aucie. Najnowsza generacja Klasy E zapowiada się już znacznie lepiej. Widać wyraźny progres nawet w stosunku do poprzednika (W211). Oczywiście w niektórych egzemplarzach zdarzają się poważne usterki, ale to niewielki odsetek samochodów.

Jeżeli zdecydujecie się na odpowiednią wersję silnikową (benzyniaki są nie do zdarcia) i właściwą skrzynię biegów, możecie być spokojni. Od czasu do czasu będą niepokoić Was jedynie niegroźne usterki elektroniki i elektryki. Kupując Mercedesa Klasy E W212 oprócz niezawodności otrzymujecie jeszcze: ponadprzeciętny komfort jazdy, przestronne i luksusowe wnętrze, bardzo bogate wyposażenie i szeroki wachlarz atrakcyjnych silników. To auto niemal doskonałe.

Wady? Dyskusyjna stylizacja nadwozia przed liftingiem, wysokie koszty serwisu, spore przekłamania wskazań komputera pokładowego dotyczące spalania oraz układ kierowniczy nie tak precyzyjny jak w Audi A6 czy w BMW Serii 5.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (40)