Używane Audi A3 (8P) w pigułce. Ostatni kompakt marki ze starej szkoły
Audi A3 drugiej generacji oraz VW Golf V i VI to ostatnie kompakty niemieckich marek Grupy VW, zbudowane według starej szkoły, ale już z nową techniką. Na co trzeba uważać decydując się na zakup?
25.05.2018 | aktual.: 30.03.2023 09:41
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Roczniki: 2003-2012 (lifting 2005 i 2008)
Ceny rynkowe: 10 000 – 47 000 zł
Awaryjność: przeciętna (zależna od wersji)
Koszty eksploatacji: niskie
Wersje nadwoziowe: hatchback 3 d i 5d, kabriolet
Pojemność bagażnika: 3d - 350 l, 5d - 370 l
Popularne silniki benzynowe Audi A3 (8P):
- 1.4 TFSI (125 KM)
- 1.6 (102 KM)
- 1.6 FSI (115 KM)
- 1.8 TFSI (160 KM)
- 2.0 FSI (150 KM)
- 2.0 TFSI (200 KM)
Popularne silniki Diesla Audi A3 (8P):
- 1.6 TDI (90 i 105 KM)
- 1.9 TDI (105 KM)
- 2.0 TDI (140 i 170 KM)
Wersje sportowe: Audi S3 quattro 2.0 TFSI (265 KM), Audi RS3 (340 KM), Audi A3 3.2 (250 KM)
Po udanym początku Audi w segmencie kompaktowych aut premium, w 2003 roku zadebiutowała nowa generacja A3 oznaczona kodem 8P. Samochód zbudowano na nowej płycie podłogowej, wspólnej z Golfem V/VI, wyróżniającej się na tle poprzednika wielowahaczowym zawieszeniem tylnym.
Audi A3 8P to samochód przejściowy pomiędzy starszą, a nową techniką Grupy VW. Zadebiutowały silniki benzynowe z nowej rodziny FSI oraz TFSI z wtryskiem bezpośrednim oraz nowej generacji diesle 1.6 TDI i 2.0 TDI. Niestety debiut wspomnianych jednostek trudno uznać za udany, ponieważ wszystkie są bardziej lub mniej wadliwe.
Na szczególną uwagę zasługują motory 1.4 TFSI oraz 2.0 TDI. Choć oba mają sporo problemów, to jednak ich cechy – osiągi i zużycie paliwa - mogą przeważać, jeżeli kupicie te wersje w pełni świadomie. Polscy mechanicy już sobie poradzili z ich największymi bolączkami.
Na szczęście dla konserwatywnych klientów pozostawiono również silniki starszej daty, takie jak wolnossąca benzyna 1.6 czy diesel 1.9 TDI. Niestety jedna wersja tego drugiego też jest nieudana – BXE.
Choć Audi A3 8P nieco urosło w stosunku do poprzednika, to w kabinie nadal nie ma zbyt dużo miejsca, a bagażnik powiększył się wyłącznie w odmianie pięciodrzwiowej – z 350 do 370 l - którą nazwano Sportsback. Wizualnie przypomina kombi.
Poprawiono natomiast cechy najważniejsze dla tego modelu – jakość prowadzenia, komfort siedzenia za kierownicą oraz jakość materiałów we wnętrzu. Nowe silniki dały także lepsze osiągi.
Decydując się na zakup Audi A3 8P trzeba być wyjątkowo ostrożnym. Można wtopić lub kupić naprawdę dobre auto. Jeżeli nie macie dużej wiedzy i nie możecie jej zaczerpnąć, ale nie chcecie kupować najprostszych odmian, optymalnym wyborem benzynowym jest 2.0 FSI o mocy 150 KM lub diesel 2.0 TDI po 2008 roku.
Zobacz także
Typowe usterki Audi A3 (8L):
- korozja aut z początku produkcji
- poważne awarie benzynowych silników 1.4 TFSI, 1.8 TFSI oraz 2.0 TFSI (branie oleju, rozrząd)
- poważne awarie silników 2.0 TDI (głowica) oraz 1.9 TDI o kodzie BXE (obrócenie panewek)
Czego szukać:
Dającą najwięcej spokoju wersją benzynową jest 1.6, ale zapewnia dość słabe osiągi. Doskonale współpracuje z instalacjami LPG. Dobrą alternatywą jest 2.0 FSI, natomiast miłośnikom przyspieszenia mogę polecić wersję 3.2.
Czego unikać:
Wyjątkowo nieudaną wersją Audi A3 jest 1.8 TFSI oraz wczesne 2.0 TFSI. Tych samochodów unikajcie za wszelką cenę. Sceptycznie podchodźcie do niesprawnych diesli oraz motoru 1.4 TFSI.