Używana Toyota Corolla E12 w pigułce. Niezawodna alternatywa dla Golfa
Szukając taniego samochodu kompaktowego, który choć swoją marką obiecuje niezawodność, nie sposób pominąć Toyoty Corolli dziewiątej generacji. Produkowano ją w tzw. dobrych czasach, kiedy auta były w miarę proste. Pomimo wieku nadal prezentuje się dobrze, a często da się znaleźć samochody użytkowane przez jednego właściciela wiele lat.
27.08.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:27
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Roczniki: 2002-2007 (lifting 2004 r.)
Ceny rynkowe: od 4 tys. zł
Awaryjność: niska
Koszty eksploatacji: niskie
Wersje nadwoziowe: 3- i 5-drzwiowy hatchback, kombi, sedan
Pojemność bagażnika: hatchback 289 l, kombi 402 l, sedan 437 l.
Silniki benzynowe w Toyocie Corolli E12:
- 1.4 VVT-i (97 KM)
- 1.6 VVT-i (110 KM)
- 1.8 TS VVTL-i (192 KM)
- 2.4 turbo (223 KM)
Silniki Diesla w Toyocie Corolli E12:
- 1.4 D-4D (90 KM)
- 2.0 D-4D (90, 110, 116 KM)
Wersje sportowe: Corolla TS 1.8 VVTL-i (192 KM), 1.8 TS VVTL-i Kompressor (224 KM)
Toyota Corolla 9. generacji debiutowała tuż przed VW Golfem V i jest jego jednym z najsilniejszych konkurentów. Dominuje pod względem niezawodności, trochę przegrywa przestronnością wnętrza i gamą silników, ale wciąż jest chętnie wybieranym kompaktem – obecnie za nieduże pieniądze.
Nawet kombi ma mały bagażnik, wnętrze jest jeszcze smutniejsze niż u niemieckiego konkurenta, a do tego dość ciasne. Sporo aut to wersje 3-drzwiowe, które innym odmianom ustępują praktycznością, ale jako pojazd na dojazdy jest w sam raz. Jeśli zależy wam na bagażniku, warto rozważyć odmianę sedan – nawet wygląda nieźle.
Samochód ma jedną, niezaprzeczalną zaletę – wysoką niezawodność. Rzadko trzeba coś robić w prostym zawieszeniu, a silniki z reguły wytrzymują setki tysięcy kilometrów. Jednak nie wszystkie są idealne.
Początkowo problemy miewały benzyniaki 1.4 i 1.6 – wysoki pobór oleju. Jednak dziś większość już tej wady nie ma – lata eksploatacji zrobiły swoje. Niestety nie zarezerwowano zbyt wielu wariantów benzynowych i pomiędzy 1.6 a 1.8 jest duży skok mocy. Ponadto 1.8 to już odmiana jakby sportowa, rzadko dostępna i z reguły 3-drzwiowa. To w tym obszarze Corolla ponosi klęskę w starciu z Golfem.
Gama diesli jest natomiast dość bogata – taka była wtedy moda. Do wyboru są dwie jednostki z rodziny D-4D. Mniejszy motor 1.4 o mocy 90 KM to rewelacyjna, prosta jednostka. Wystarczająca do tego samochodu i bardzo trwała. Corolla występuje też z dieslami 2.0 o podobnej lub wyższej mocy. Niestety te już nie są tak bezproblemowe – miewają kłopoty z układem wtryskowym, turbodoładowaniem, a nawet z uszczelką pod głowicą. Za najbezpieczniejszą uznaje się odmianę 90-konną.
Jeśli silnik Corolli jest sprawny, to nic jej nie zatrzyma. Rzadko miewa kłopoty z elektryką. Częściej trzeba będzie zaglądać do skrzyń biegów, których łożyska zużywają się niekiedy dość szybko. Podczas zakupu auta warto skupić się na nadwoziu - sprawdzić bezwypadkowość i ślady korozji. Po zakupie warto wymienić napęd rozrządu w dieslu 2.0, natomiast w pozostałych silnikach dobrze jest poddać kontroli trwałe łańcuchy. Jeśli nie hałasują, to można spać spokojnie.
Za używany egzemplarz Toyoty Corolli E12 zapłacicie od 4 do nawet 20 tys. zł. Duży rozstrzał cenowy wynika ze stanu technicznego. Nie brakuje aut z polskiego salonu i od pierwszego lub drugiego właściciela. Dzięki swojej niezawodności corollami często jeździ się bardzo długo. Można odnieść wrażenie, że w najlepszej kondycji są sedany.
Przy zakupie warto zwrócić uwagę na wyposażenie - szczególnie odmian 1.4 - które bywało bardzo ubogie. Corolle często trafiały do flot i w krótkim czasie były intensywnie eksploatowane. To m.in. w tym należy dopatrywać się przyczyn nadmiernej konsumpcji oleju.
Typowe usterki w Toyocie Corolli E12:
- typowe problemy diesli (głównie motory 2.0)
- awarie cewek zapłonowych w benzyniakach
- przyspieszone zużycie łożysk skrzyń biegów
- korozja podwozia
Czego szukać: samochodów po liftingu w 2004 r., które mają poprawione silniki benzynowe. Odmiany 1.4 D-4D – lepiej oszczędzać tak niż instalacją gazową.
Czego unikać: diesli 2.0 D-4D wykazującymi usterki
Optymalna kwota na zakup: ok. 10 tys. zł.