Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Skoda zaprezentowała odświeżoną wersję koncepcyjnego modelu Enyaq RS Race, która dzięki zastosowaniu biokompozytów z włókien lnianych schudła aż o 316 kg w porównaniu z wersją seryjną.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nowy Enyaq RS Race bazuje na zmodernizowanym modelu Enyaq Coupe RS i prezentuje "zrównoważone pomysły" dla przyszłych samochodów produkcyjnych. Biokompozyty z lnu, mające taką samą sztywność i lekkość jak włókno węglowe, posłużyły do wykonania zderzaków, błotników, dachu i tylnego skrzydła. Wnętrze również zyskało elementy z tego materiału na desce rozdzielczej, panelach drzwi i podnóżkach.
Dodatkowo zastosowano poliwęglanowe szyby, co przyczyniło się do dalszej redukcji masy. Łącznie samochód waży o 697 funtów (316 kg) mniej niż Enyaq Coupe RS. Agresywny wygląd podkreśla poszerzony bodykit z nowymi wlotami powietrza, skrzydłami, aerodynamicznie zoptymalizowanym dachem, masywnym dyfuzorem oraz minimalistycznymi lusterkami bocznymi.
Enyaq RS Race stoi na lekkich, 20-calowych felgach OZ Racing, za którymi kryje się układ hamulcowy z ceramiczno-węglowymi tarczami i zaciskami 10- i 4-tłoczkowymi. Wnętrze, z racji wyścigowego charakteru pojazdu, zostało odchudzone. Kierowca ma do dyspozycji 5-calowy cyfrowy zestaw wskaźników, 13-calowy system infotainment, kierownicę z szybkim odpięciem, klatkę bezpieczeństwa oraz fotele wyścigowe Atech z sześciopunktowymi pasami.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dodatkowo zainstalowano automatyczny system gaśniczy i system dźwiękowy Havas, który powyżej 30 km/h generuje "ekscytujący dźwięk motorsportowy". Aby osiągnąć właściwości jezdne zbliżone do Fabii RS Rally2, Škoda zastosowała zoptymalizowane podwozie z regulowanym sportowym zawieszeniem, unikalnymi sprężynami i amortyzatorami, hydraulicznym hamulcem ręcznym oraz mechanizmami różnicowymi o ograniczonym poślizgu. Prześwit obniżono o 70 mm.
Pod maską znajduje się układ napędowy przejęty z modelu seryjnego – dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 335 KM (250 kW/340 PS) i napęd na wszystkie koła. Pozwala to przyspieszyć od 0 do 100 km/h w mniej niż pięć sekund i osiągnąć prędkość maksymalną 180 km/h.