Samochody używaneMazdaUżywana Mazda 3 (BL) w pigułce. Poprawiony japończyk, ale z pewnymi wadami

Używana Mazda 3 (BL) w pigułce. Poprawiony japończyk, ale z pewnymi wadami

Mazda 3 drugiej generacji to odważnie zaprojektowany kompakt o sportowym charakterze, który stanowi dobrą alternatywę dla nieco oklepanych aut z Europy. Japońska, dopracowana technika czynią z niego łakomy kąsek na rynku wtórnym. Pozostaje pytanie: którą wersję wybrać?

Mazda 3 BL to rozwinięcie koncepcji poprzedniczki BK, choć różnice w wyglądzie są znaczne.
Mazda 3 BL to rozwinięcie koncepcji poprzedniczki BK, choć różnice w wyglądzie są znaczne.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Mazda
Marcin Łobodziński

22.05.2018 | aktual.: 30.03.2023 10:24

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Roczniki: 2009-2013 (lifting 2011)

Ceny rynkowe: 15 000-40 000 zł

Awaryjność: niska

Koszty eksploatacji: przeciętne

Wersje nadwoziowe: hatchback 5d i sedan

Pojemność bagażnika: hatchback 340 l, sedan 430 l

Popularne silniki benzynowe Mazdy 3 (BL):

  • 1.6 MZR (105 KM)
  • 2.0 MZR (150 KM)

Popularne silniki Diesla Mazdy 3 (BL):

  • 1.6 MZ-CD (109 KM)
  • 1.6 MZ-CD (115 KM)
  • 2.2 MZR-CD (150 KM)
  • 2.2 MZR-CD (185 KM)

Wersje sportowe: Mazda 3 MPS 2.3 T (260 KM)

Mazda 3 BL Sedan
Mazda 3 BL Sedan© fot. mat. prasowe / Mazda

Druga generacja Mazdy 3, która weszła na rynek w 2009 roku, jest kontynuacją koncepcji poprzedniczki, polegającej na dostarczeniu klientowi kompaktu o odważnej, sportowej stylistyce i dającego dużo przyjemności z jazdy. Walory praktyczne zeszły na dalszy plan.

Auto zbudowano na zmodyfikowanej płycie podłogowej poprzedniczki BK. Trójka BL ma ten sam rozstaw osi. Pod względem miejsca w kabinie, pojemności bagażnika czy charakteru wnętrza auto nie przeszło jakichś poważnych zmian, choć prezentuje się znacznie nowocześniej. Pozostały te same cechy - dobre osiągi, świetne prowadzenie i wysoka niezawodność.

W Maździe 3 BL poprawiono ogólną jakość mechaniki oraz nadwozia, ale sporo zastrzeżeń można mieć do wykonania wnętrza. Ważne dla potencjalnego kupującego jest to, że gama silników Diesla została udoskonalona. Wadliwy motor 2.0 MZ-CD zastąpiono znacznie lepszym 2.2 MZR-CD. Alternatywą pozostał diesel z PSA o pojemności 1,6 l, ale o większej niż wcześniej mocy: 109 i 115 KM.

Mazda 3 BL
Mazda 3 BL© fot. mat. prasowe / Mazda

W ofercie benzyniaków zostały rozsądne 1.6 (105 KM) i 2.0 (150 KM). Mazda zrezygnowała z mniejszej jednostki 1.4 MZR, która zupełnie nie pasowała do charakteru samochodu. Na niektórych rynkach oferowano natomiast silnik 170-konny 2.5 MZR, ale w Polsce trafia się sporadycznie. Oczywiście nie zabrakło sportowej wersji MPS z doładowanym motorem 2.3 o mocy 260 KM.

Typowe usterki Mazdy 3 (BL):

  • korozja nadwozia i profili zamkniętych,
  • awarie czujników TPMS,
  • awarie układu klimatyzacji (kompresor i sterowanie),
  • typowe dla wszystkich diesli usterki osprzętu (znacznie częstsze w 1.6).

Czego szukać:

Najlepsze Mazdy 3 to zawsze wersje benzynowe. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że motor 2.0 występował w wariancie z wtryskiem pośrednim (przekładnie automatyczne) i bezpośrednim (przekładnie manualne). Ten drugi zapewnia lepsze osiągi i niższe spalanie, ale choć nie sprawia dużych problemów, można się spodziewać potencjalnie wyższych kosztów napraw.

Dobrym wyborem w tym aucie jest diesel 1.6 konstrukcji PSA, który można łatwo i tanio naprawić, a do tego odwdzięcza się dobrą dynamiką i bardzo wysoką oszczędnością. Tylko warunkowo można polecić dużego diesla 2.2. Co prawda jest świetny i zapewnia kapitalne osiągi, ale potencjalne koszty napraw są bardzo wysokie.

Czego unikać:

Samochodów z dieslem 2.2 MZR-CD z niepewną historią i usterkami. Szczególną uwagę należy zwrócić na stan nadwozia. Unikajcie Mazd 3 z podejrzanie niską ceną.

Źródło artykułu:WP Autokult
Mazdasamochody używaneMazda 3
Komentarze (2)