Używana Mazda 3 (BL) w pigułce. Poprawiony japończyk, ale z pewnymi wadami
Mazda 3 drugiej generacji to odważnie zaprojektowany kompakt o sportowym charakterze, który stanowi dobrą alternatywę dla nieco oklepanych aut z Europy. Japońska, dopracowana technika czynią z niego łakomy kąsek na rynku wtórnym. Pozostaje pytanie: którą wersję wybrać?
22.05.2018 | aktual.: 30.03.2023 10:24
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Roczniki: 2009-2013 (lifting 2011)
Ceny rynkowe: 15 000-40 000 zł
Awaryjność: niska
Koszty eksploatacji: przeciętne
Wersje nadwoziowe: hatchback 5d i sedan
Pojemność bagażnika: hatchback 340 l, sedan 430 l
Popularne silniki benzynowe Mazdy 3 (BL):
- 1.6 MZR (105 KM)
- 2.0 MZR (150 KM)
Popularne silniki Diesla Mazdy 3 (BL):
- 1.6 MZ-CD (109 KM)
- 1.6 MZ-CD (115 KM)
- 2.2 MZR-CD (150 KM)
- 2.2 MZR-CD (185 KM)
Wersje sportowe: Mazda 3 MPS 2.3 T (260 KM)
Druga generacja Mazdy 3, która weszła na rynek w 2009 roku, jest kontynuacją koncepcji poprzedniczki, polegającej na dostarczeniu klientowi kompaktu o odważnej, sportowej stylistyce i dającego dużo przyjemności z jazdy. Walory praktyczne zeszły na dalszy plan.
Auto zbudowano na zmodyfikowanej płycie podłogowej poprzedniczki BK. Trójka BL ma ten sam rozstaw osi. Pod względem miejsca w kabinie, pojemności bagażnika czy charakteru wnętrza auto nie przeszło jakichś poważnych zmian, choć prezentuje się znacznie nowocześniej. Pozostały te same cechy - dobre osiągi, świetne prowadzenie i wysoka niezawodność.
W Maździe 3 BL poprawiono ogólną jakość mechaniki oraz nadwozia, ale sporo zastrzeżeń można mieć do wykonania wnętrza. Ważne dla potencjalnego kupującego jest to, że gama silników Diesla została udoskonalona. Wadliwy motor 2.0 MZ-CD zastąpiono znacznie lepszym 2.2 MZR-CD. Alternatywą pozostał diesel z PSA o pojemności 1,6 l, ale o większej niż wcześniej mocy: 109 i 115 KM.
W ofercie benzyniaków zostały rozsądne 1.6 (105 KM) i 2.0 (150 KM). Mazda zrezygnowała z mniejszej jednostki 1.4 MZR, która zupełnie nie pasowała do charakteru samochodu. Na niektórych rynkach oferowano natomiast silnik 170-konny 2.5 MZR, ale w Polsce trafia się sporadycznie. Oczywiście nie zabrakło sportowej wersji MPS z doładowanym motorem 2.3 o mocy 260 KM.
Typowe usterki Mazdy 3 (BL):
- korozja nadwozia i profili zamkniętych,
- awarie czujników TPMS,
- awarie układu klimatyzacji (kompresor i sterowanie),
- typowe dla wszystkich diesli usterki osprzętu (znacznie częstsze w 1.6).
Czego szukać:
Najlepsze Mazdy 3 to zawsze wersje benzynowe. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że motor 2.0 występował w wariancie z wtryskiem pośrednim (przekładnie automatyczne) i bezpośrednim (przekładnie manualne). Ten drugi zapewnia lepsze osiągi i niższe spalanie, ale choć nie sprawia dużych problemów, można się spodziewać potencjalnie wyższych kosztów napraw.
Dobrym wyborem w tym aucie jest diesel 1.6 konstrukcji PSA, który można łatwo i tanio naprawić, a do tego odwdzięcza się dobrą dynamiką i bardzo wysoką oszczędnością. Tylko warunkowo można polecić dużego diesla 2.2. Co prawda jest świetny i zapewnia kapitalne osiągi, ale potencjalne koszty napraw są bardzo wysokie.
Czego unikać:
Samochodów z dieslem 2.2 MZR-CD z niepewną historią i usterkami. Szczególną uwagę należy zwrócić na stan nadwozia. Unikajcie Mazd 3 z podejrzanie niską ceną.