Używana Kia Rio III w pigułce. Trochę niedoceniona, ale czy dobra?
Można by ją opisać jako nie Fabia, nie Fiesta, nie Corsa, nie Polo, lecz mało rozpoznawalna po samej nawie Kia Rio. Trzecia generacja modelu zasłużyła sobie na dobre opinie, szczególnie za dopracowane silniki, ale nie jest pozbawiona problemów.
04.10.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:02
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Roczniki: 2011-2017 (lifting w 2014 r.)
Ceny rynkowe: od 15 tys. zł
Awaryjność: przeciętna
Koszty eksploatacji: niskie
Wersje nadwoziowe: 5-drzwiowy hatchback, sedan
Pojemność bagażnika: hatchback - 288 l, sedan - 400 l.
Silniki benzynowe w Kia Rio III:
- 1.2 CVVT (86 i 84 KM)
- 1.4 CVVT (109 KM)
Silniki Diesla w Kie Rio III:
- 1.1 CRDi (75 KM)
- 1.4 CRDi (90 KM)
O ile pierwsza generacja Kii Rio była nieistotnym modelem na rynku europejskim, o tyle już druga zrobiła dobrą reklamę trzeciej. Prosta i niezawodna konstrukcja została unowocześniona i zadebiutowała w 2011 r., czyli w samym środku cyklu życia poszczególnych generacji wielu modeli europejskich. Dzięki temu Kia wniosła duży powiew świeżości w klasie, ale mimo tego wciąż nie jest tak popularna, jak można by się tego spodziewać. Patrząc na podaż na rynku wtórnym, aut jest średnio 4- czy nawet 6-krotnie mniej niż innych.
Czy niedoceniona? Niekoniecznie. Klienci nie narzekają na to auto i chwalą je sobie. Niewiele ponad 4-metrowe nadwozie mieści się w średniej klasowej. Wnętrze pomieści cztery dorosłe osoby, ale bagażnik jest raczej skromny. Większy oferuje sedan, dość atrakcyjny wizualnie, choć typowo dla segmentu B wąski.
Auto napędzała niewielka gama silników. Benzyniaki pochodzą z dwóch rodzin: mniejszy 1.2 to rodzina Kappa i większy 1.4 to rodzina Gamma. Mimo to są technicznie podobne. Obie wolnossące, z łańcuchem rozrządu i co najważniejsze zupełnie bezproblemowe.
Podobnie jest z dieslami. Te należą już do jednej serii U z łańcuchowym napędem rozrządu, nieskomplikowanym układem wtryskowym Boscha i są ponadprzeciętnie trwałe. Różnica pomiędzy dieslem 1.1 i 1.4 to jeden cylinder. Trzycylindrowy 1.1 jest słaby i przeciętnie radzi sobie z Rio, ale z reguły pozostaje bezawaryjny. Zadbano o zniwelowanie wibracji poprzez montaż dodatkowego wałka wyrównoważającego.
Motor 4-cylindrowy generuje już solidne 90 KM i daje niezłe osiągi, ale pali sporo. Według raportów Autocentrum.pl średnie zużycie paliwa to ok. 5,7 l/100 km. Jeśli szukacie oszczędności, to najlepszym napędem jest benzyniak na LPG - spalanie około 6-7 l/100 km, ale niemal dwukrotnie tańszego paliwa. Trzeba jednak pamiętać o kontroli luzu zaworowego.
Kia Rio III ma kilka drobnych problemów, ale nie należy tego odnosić do każdego egzemplarza. Przykładowo pojawiają się problemy z włączaniem biegów. Nie poważne, jednak czasami trzeba mieć cierpliwość lub się przyzwyczaić. Plus jest taki, że auto nie ma w układzie napędowym kół dwumasowych w żadnej wersji silnika.
Inne problemy to szybko zużywające się przednie zawieszenie, drobne usterki elektryki (głównie wycieraczki, audio) czy odpryski na słabym lakierze. Auto na szczęście nie koroduje.
Zobacz także
Typowe usterki w Kii Rio III:
- drobne usterki elektryki i wyposażenia
- odpryski na lakierze
- nierówna praca silnika (aktualizacja oprogramowania sterowników)
- utrudniona praca mechanizmu zmiany biegów
Czego szukać: samochodów z silnikiem benzynowym 1.4 lub diesla 1.4
Czego unikać: samochodów z zamontowaną instalacją LPG i palącą się kontrolką check engine
Optymalna kwota na zakup: ok. 25 tys. zł