Toyota żegna Suprę. Na pocieszenie dwie edycje specjalne

Obecna generacja Toyoty Supry zadebiutowała w 2019 r. i powoli zbliża się do końca swoich dni. Auto zniknie z oferty w 2025 r., lecz zanim do tego dojdzie, na rynek (niestety nie w Polsce) trafią dwie edycje specjalne.

Toyota Supra A90 Final Edition
Toyota Supra A90 Final Edition
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Aleksander Ruciński

28.11.2024 | aktual.: 01.12.2024 09:16

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Piąta generacja Supry, której internetowi znawcy nie raz zarzucali bliskie pokrewieństwo z BMW Z4 okazała się świetnym samochodem sportowym. Od dnia premiery w 2019 r. Suprę oferowano z sześciocylindrowym 3.0 generującym 340 KM. Rok później do gamy dołączył słabszy, dwulitrowy silnik o mocy 258 KM, a w 2022 r. w ofercie pojawiła się manualna przekładnia iMT.

Supra, niezależnie od wersji, zawsze spełniała pokładane niej oczekiwania, ciesząc osiągami i znakomitym wyważeniem. Niestety wszystko ma swój koniec - w 2025 r. auto zniknie z rynku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Z tej okazji Toyota szykuje dwie edycje specjalne, w tym jedną finałową ograniczoną do zaledwie 300 egzemplarzy. A90 Final Edition czerpie z doświadczenia zespołu Toyota Gazoo Racing i jest inspirowana startami GR Supry w drifcie, wyścigach długodystansowych, NASCAR oraz rywalizacji aut GT4.

Toyota Supra A90 Final Edition
Toyota Supra A90 Final Edition© Materiały prasowe

Co najważniejsze, wersja ta wyróżnia się zwiększoną mocą, która wzrosła do imponujących 435 KM. Większy jest też moment obrotowy, wynoszący 570 Nm. Lepsze parametry przekładają się na osiągi - Suprą Final Edition pojedziemy 270 km/h.

Klienci powinni też docenić układ wydechowy Akrapovič i manualną skrzynię biegów. Na tym jednak nie koniec, gdyż w pakiecie dostaniemy też regulowane zawieszenie KW i szersze o 10 mm opony.

Toyota Supra A90 Final Edition
Toyota Supra A90 Final Edition © Materiały prasowe

Zwieńczeniem dzieła jest pakiet aerodynamiczny z dużym spojlerem i dodatkowymi wlotami powietrza, które znikają nieco wśród matowego, czarnego lakieru. Z czernią kontrastuje za to wnętrze - tunel środkowy i jeden z foteli wykończono czerwoną Alcantarą. Co ciekawe, drugie siedzenie jest czarne.

Lekkość przede wszystkim

Druga propozycja Toyoty bazująca na Suprze to wariant Lightweight Evo stworzony na bazie informacji i doświadczeń płynących ze strony klientów. Moc nie zmieniła się tu w stosunku do serii. Nadal otrzymamy 340 KM, choć bardziej rączych, gdyż poprawiono reakcję na gaz. Standardem jest też manualna skrzynia biegów.

Toyota Supra Lightweight Evo
Toyota Supra Lightweight Evo© Materiały prasowe

Poza tym Japończycy zmienili ustawienia aktywnego dyferencjału i geometrię zawieszenia. Wisienką na torcie są wydajniejsze hamulce Brembo ukryte za 19-calowymi, lekkimi felgami.

We wnętrzu tapicerka foteli łączy skórę z Alcantarą, a na zagłówkach umieszczono logotyp GR. O sportowy klimat dbają także czerwone przeszycia i pasy bezpieczeństwa, a także czerwone podświetlenie lewarka zmiany biegów.

Obie wersje zapowiadają się smakowicie. Niestety jest jeden problem - żadna z nich nie trafi na polski rynek.

  • Toyota Supra Lightweight Evo
  • Toyota Supra Lightweight Evo
  • Toyota Supra A90 Final Edition
  • Toyota Supra A90 Final Edition
  • Toyota Supra A90 Final Edition
[1/5] Toyota Supra Lightweight EvoŹródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
Komentarze (4)