Toyota GT 86
To japoński samochód sportowy budowany wspólnie z firmą Subaru przez Toyotę. Wersję produkcyjną tego auta po raz pierwszy zaprezentowano pod koniec 2012 roku, ale prototyp zapowiadający pojazd można było oglądać trzy lata wcześniej na Tokyo Motor Show. Gorące przyjęcie tamtego konceptu sprawiło, że GT86 weszła do produkcji. Toyota GT86 nawiązuje do legendarnej Corolli AE86.
Zarówno silnik, jak i układ napędowy pochodzą z firmy Subaru. Nic zatem dziwnego, że pod maską znalazł się nie motor rzędowy czy widlasty, a przeciwsobny. Jednostka napędowa jest ustawiona wzdłużnie, a napęd przenoszony jest na koła tylne. Takie klasyczne rozwiązanie w niewielkim samochodzie sportowym jest coraz rzadszym zjawiskiem.
2-litrowa jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa odznacza się mocą 200 KM przy 7000 obr./min i maksymalnym momentem obrotowym na przekraczającym nieco 200 Nm. W połączeniu z manualną 6-biegową przekładnią motor pozwala na osiągnięcie prędkości 226 km/h i rozpędzenie się do setki w 7,6 s. Alternatywnie można wybrać wersję z automatyczną skrzynią biegów. Wtedy sprint do 100 km/h zajmuje 8,2 s.
Nowoczesne wnętrze Toyoty GT86 mieści cztery osoby przy czym nie ma się co oszukiwać, że z tyłu można podróżować wygodnie na dłuższych dystansach. Za to na tylnych fotelach seryjnie montowany jest system mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX. Ponadto w wyposażeniu standardowym znajduje się ABS z ESP, automatyczną dwustrefową klimatyzację i lampy LED od jazdy dziennej.
Karoseria mierzy niemal 4,3 m długości, prawie 1,8 m szerokości i niewiele ponad 1,4 m wysokości. Rozstaw osi wynosi 2,57 m. Samochód, w zależności od wyposażenia, waży od 1230 do 1290 kg.
Nadwozie coupé dostępne jest w kilku kolorach. W większości krajów, w których sprzedawana jest Toyota GT86 standardem jest niewielki spojler na klapie bagażnika. W ofercie znajduje się także pakiet stylistyczny z większym tylnym skrzydłem, innymi nakładkami na progi i nowym zderzakiem. Jak zapewnia Toyota, wszystkie te elementy nie tylko wyglądają, ale także spełniają funkcję aerodynamiczną.
Niedawno wyprodukowano też serię 86 egzemplarzy Toyoty GT86 Cup Edition. Auto pojawiło się dla uczczenia kolejnej rocznicy dołączenia przez Toyotę do niemieckich długodystansowych wyścigów VLN. Do samochodu uzbrojonego w bardziej rozbudowany pakiet stylistyczny producent dorzucał wejściówkę VIP na tor Nürburgring.
Firma Subaru zdecydowała się wykorzystać swoje auto (model BRZ) do japońskich średniodystansowych wyścigów SuperGT. Odpowiednio przygotowany wóz jest uzbrojony w ten sam silni o mocy podniesionej do 300 KM. Nadwozie jest poszerzone i zaopatrzone w wielkie skrzydło z tyłu. W środku wmontowana jest klatka bezpieczeństwa.