Toyota Auris
Auris to model kompaktowego samochodu (segment C) produkowanego przez japoński koncern samochodowy Toyota Motor Corporation od 2007 roku. Prezentacja pojazdu nastąpiła na paryskim salonie samochodowym w 2006 roku.
Na większości rynków Auris zastąpił model Corolla z nadwoziem hatchback. Zmieniając nazwę, producent liczył na zwiększenie zainteresowania ze strony młodszej klienteli. Nazwę Corolla pozostawiono jednak na przykład w Australii. W Europie Corollą oznaczane jest auto z nadwoziem sedan, które kierowane jest przede wszystkim do osób starszych.
Auris jest oferowany wyłącznie z nadwoziem hatchback, wyposażony w troje lub pięcioro drzwi. Karoseria wygląda nowocześnie, ale nie można powiedzieć o niej, żeby była szczególnie atrakcyjna. Z przodu i z tyłu znajdują się duże światła.
Wnętrze Toyoty jest bardzo obszerne, co podkreślają często nabywcy tego wozu. Zarówno z przodu, jak i z tyłu pasażerowie nie mogą narzekać na brak przestrzeni nad głowami i na nogi. Siedzenia są duże i twarde, dzięki czemu nawet dłuższa podróż nie jest męcząca. Przednim fotelom brakuje jednak trzymania bocznego.
Deska rozdzielcza jest prosta w swoim wyglądzie i bardzo funkcjonalna. Pokryto ją materiałami bardzo dobrej jakości, jednak większość z nich jest w ciemnych barwach. Jakości montażu niemożna nic zarzucić. Bagażnik Toyoty Auris należy do przeciętnych w swojej klasie.
W zależności od rynku Auris jest oferowany z różnymi poziomami wyposażenia wnętrza. Na większości podstawowymi są: dwie przednie i dwie boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera (w optymalnej wersji poduszek jest aż 9, w tym kolanowe), ABS z EBD, ESP, a także klimatyzacja manualna i radioodtwarzacz.
Nowoczesna konstrukcja i bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa zagwarantowały Aurisowi maksymalną liczbę pięciu gwiazdek w czołowym teście zderzeniowym przeprowadzonym przez EuroNCAP.
Równie bogata jak wyposażenie jest paleta silników. Od 2007 do 2008 roku dostępny był 1,4-litrowy motor o mocy 97 KM (130 Nm). W 2008 roku zastąpiła go mniejsza, znana m.in. z Yarisa, jednostka o objętości 1,3 l. Ma ona moc 101 KM i moment obrotowy 132 Nm.
Przez pierwsze trzy lata produkcji (do 2009) dostępne były też dwa silniki VVTi o objętości skokowej 1,6 l i 1,8 l. Mniejszy z motorów charakteryzował się mocą 124 KM, a większy 136 KM. Oba zastąpiono nowszymi, również 1,6- i 1,8-litrowymi jednostkami Valvematic. Słabsza charakteryzuje się mocą 132 KM, a mocniejsza 147 KM.
Oprócz nich oferowane są diesle. Przez pierwsze trzy lata wytwarzania Aurisa dostępne były: 1,4-litrowy, 2-litrowy i 2,2-litrowy. Dwa pierwsze to motory D-4D, a ostatni D-CAT. Miały one moc, odpowiednio, 90 KM, 122 KM i 177 KM. Wymieniono je na bardzo podobne wersje o tych samych objętościach i mocach, ale większych momentach obrotowych.
Niezależnie od wybranego źródła napędu napęd zawsze przekazywany jest w tej Toyocie na przednie koła. Klient ma za to wybór w kwestii skrzyń biegów. W zależności od silnika w sprzedaży są dwie manualne skrzynie biegów (5-biegowa i 6-biegowa), jedna zautomatyzowana Multi mode i 5-biegowa automatyczna.
W 2009 roku producent dokonał liftingu, w ramach którego zmodernizował silniki, odświeżył nadwozie i wnętrze, ale również powiększył paletę wyposażenia standardowego i opcjonalnego. Rok później do produkcji seryjnej trafił Auris Hybrid. Do tej pory sprzedano około 50 tysięcy egzemplarzy tej hybrydy.
W różnych krajach Auris oferowany był lub jest w odmianach limitowanych, które często różnią się od siebie tylko wyposażeniem wnętrza i kolorem nadwozia.
Toyota Auris jest jednym z najbardziej niezawodnych i najchętniej kupowanych samochodów kompaktowych na świecie.