Test opon zimowych 2023 do SUV‑ów i kompaktów. Trzy modele radzą omijać

Niemiecki automobilklub ADAC, jak co roku, przeprowadził szeroko zakrojone testy opon zimowych w najpopularniejszych rozmiarach. O ile większość modeli jest polecana przez stowarzyszenie, trzy modele nie wypadły zbyt dobrze. Wśród nich jest niestety także polska marka.

Zdjęcie poglądowe
Zdjęcie poglądowe
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Filip Buliński

26.09.2023 | aktual.: 26.09.2023 13:48

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

ADAC, czyli niemiecki automobilklub, przeprowadziło testy opon zimowych dla dwóch najpopularniejszych rozmiarów – 205/60 R16 oraz 225/45 R17. Pierwsze często montowane są w małych SUV-ach i crossoverach. Drugie z kolei najczęściej lądują w kompaktach oraz autach klasy średniej-niższej.

Opony o jednej wielkości testowane były na tym samym samochodzie. Należy pamiętać, że właściwości opon mogą się różnić w zależności od rozmiaru, dlatego wyniki dla tych samych modeli mogą być inne.

Podczas testów ADAC przydzielało oponom oceny w ośmiu kategoriach, wyliczając na ich podstawie średnią ważoną. Należy pamiętać, że system ocen w Niemczech jest odwrotny niż w Polsce – jedynka to najwyższa ocena (bardzo dobry), zaś piątka – najgorsza (niewystarczający). Niemcy zastrzegają także, że w przypadku uzyskania bardzo złych wyników w jednej z dziedzin z wysoką wagą końcowa ocena może opierać się wyłącznie o tę ocenę. Oto wyniki z podziałem na rozmiary opon.

Rozmiar 205/60 R16

Dunlop Winter Sport 5 ogólna ocena – 2,2 (dobry)

  • Suchy asfalt 1,9
  • Mokry asfalt 2,2
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,1
  • Przebieg 2,0
  • Ścieranie 2,1
  • Wydajność 2,2
  • Hałas 3,3
  • Zrównoważony rozwój 3,4

Michelin Alpin 6 – 2,2 (dobry)

  • Suchy asfalt 2,0
  • Mokry asfalt 2,4
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,3
  • Przebieg 1,6
  • Ścieranie 1,5
  • Wydajność 2,1
  • Hałas 3,1
  • Zrównoważony rozwój 3,0

Goodyear UltraGrip 9+ - 2,3 (dobry)

  • Suchy asfalt 2,5
  • Mokry asfalt 2,1
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,2
  • Przebieg 2,3
  • Ścieranie 2,3
  • Wydajność 1,8
  • Hałas 2,8
  • Zrównoważony rozwój 3,3

Continental WinterContact TS 870 P – 2,4 (dobry)

  • Suchy asfalt 2,5
  • Mokry asfalt 2,2
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,2
  • Przebieg 2,5
  • Ścieranie 2,2
  • Wydajność 2,2
  • Hałas 2,8
  • Zrównoważony rozwój 3,1

Hankook Winter i*cept RS3 – 2,4 (dobry)

  • Suchy asfalt 2,5
  • Mokry asfalt 2,2
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 1,8
  • Przebieg 2,8
  • Ścieranie 2,2
  • Wydajność 2,0
  • Hałas 3,0
  • Zrównoważony rozwój 3,2

Bridgestone Blizzak LM 005 – 2,4 (dobry)

  • Suchy asfalt 2,5
  • Mokry asfalt 1,8
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,2
  • Przebieg 3,1
  • Ścieranie 2,6
  • Wydajność 2,5
  • Hałas 3,1
  • Zrównoważony rozwój 3,3

Firestone Winterhawk 4 – 2,5 (dobry)

  • Suchy asfalt 2,5
  • Mokry asfalt 2,0
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,4
  • Przebieg 3,0
  • Ścieranie 2,8
  • Wydajność 2,3
  • Hałas 2,8
  • Zrównoważony rozwój 3,3

BFGoodrich G-Force Winter 2 – 2,6 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 2,5
  • Mokry asfalt 2,7
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,2
  • Przebieg 2,5
  • Ścieranie 1,7
  • Wydajność 2,3
  • Hałas 3,0
  • Zrównoważony rozwój 3,1

Fulda Kristall Control HP 2 – 2,6 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 2,4
  • Mokry asfalt 2,9
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,5
  • Przebieg 1,3
  • Ścieranie 2,0
  • Wydajność 1,9
  • Hałas 3,8
  • Zrównoważony rozwój 3,3

Kleber Krisalp HP 3 – 2,8 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 3,0
  • Mokry asfalt 2,6
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,4
  • Przebieg 2,5
  • Ścieranie 1,7
  • Wydajność 2,4
  • Hałas 2,8
  • Zrównoważony rozwój 3,1

Falken Eurowinter HS02 – 3,0 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 2,2
  • Mokry asfalt 2,5
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 3,1
  • Przebieg 2,5
  • Ścieranie 2,4
  • Wydajność 2,6
  • Hałas 2,8
  • Zrównoważony rozwój 4,1

Barum Polaris 5 – 3,1 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 3,4
  • Mokry asfalt 2,8
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,6
  • Przebieg 2,1
  • Ścieranie 2,2
  • Wydajność 1,9
  • Hałas 3,3
  • Zrównoważony rozwój 3,1

Vredestein Wintrac – 3,1 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 3,4
  • Mokry asfalt 2,5
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,2
  • Przebieg 2,3
  • Ścieranie 1,9
  • Wydajność 2,2
  • Hałas 2,7
  • Zrównoważony rozwój 3,5

Uniroyal WinterExpert – 3,2 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 3,3
  • Mokry asfalt 2,7
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,5
  • Przebieg 2,9
  • Ścieranie 2,9
  • Wydajność 2,2
  • Hałas 3,3
  • Zrównoważony rozwój 3,1

Lassa Snoways 4 – 5,2 (niewystarczający)

  • Suchy asfalt 2,5
  • Mokry asfalt 2,5
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 5,2
  • Przebieg 2,5
  • Ścieranie 2,4
  • Wydajność 2,6
  • Hałas 2,8
  • Zrównoważony rozwój 3,8

Austone Athena SP-901 – 5,3 (niewystarczający)

  • Suchy asfalt 4,0
  • Mokry asfalt 5,3
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 1,7
  • Przebieg 2,7
  • Ścieranie 2,1
  • Wydajność 3,1
  • Hałas 2,7
  • Zrównoważony rozwój 4,3

Jak widać, w powyższym przypadku do grona niepolecanych załapały się tylko budżetowe opony. ADAC stanowczo odradza ostatnie dwa modele opon i to mimo faktu, że w wielu dziedzinach zdobyły stosunkowo wysokie noty. Prosty przykład obrazuje jednak, skąd taka ocena: podczas hamowania z prędkości 80 km/h, w miejscu, gdzie zatrzymał się samochód wyposażony w Bridgestone’y Blizzaki, pojazd z oponami firmy Austone wciąż poruszał się z prędkością 40 km/h. W razie potrącenia pieszego mogłoby dojść do poważnego urazu.

Rozmiar 225/45 R17

Continental WinterContact TS 870 P – 2,0 (dobry)

  • Suchy asfalt 2,2
  • Mokry asfalt 2,0
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 1,9
  • Przebieg 1,3
  • Ścieranie 2,0
  • Wydajność 2,2
  • Hałas 3,1
  • Zrównoważony rozwój 3,1

Michelin Alpin 6 – 2,2 (dobry)

  • Suchy asfalt 2,2
  • Mokry asfalt 2,4
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,2
  • Przebieg 0,9
  • Ścieranie 1,7
  • Wydajność 2,3
  • Hałas 3,4
  • Zrównoważony rozwój 3,0

Goodyear UltraGrip Performance+ - 2,2 (dobry)

  • Suchy asfalt 2,1
  • Mokry asfalt 2,5
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,2
  • Przebieg 1,5
  • Ścieranie 2,1
  • Wydajność 1,8
  • Hałas 3,5
  • Zrównoważony rozwój 3,3

Dunlop Winter Sport 5 ogólna ocena – 2,4 (dobry)

  • Suchy asfalt 2,4
  • Mokry asfalt 2,6
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 1,9
  • Przebieg 0,9
  • Ścieranie 2,0
  • Wydajność 1,7
  • Hałas 3,7
  • Zrównoważony rozwój 3,3

Vredestein Wintrac PRO – 2,6 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 2,7
  • Mokry asfalt 2,6
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,5
  • Przebieg 1,9
  • Ścieranie 2,0
  • Wydajność 2,5
  • Hałas 3,3
  • Zrównoważony rozwój 3,5

Semperit Speed Grip 5 – 2,6 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 2,5
  • Mokry asfalt 2,5
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,8
  • Przebieg 1,4
  • Ścieranie 2,2
  • Wydajność 2,3
  • Hałas 3,4
  • Zrównoważony rozwój 3,1

Hankook Winter i*cept RS3 – 2,6 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 2,7
  • Mokry asfalt 2,0
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,1
  • Przebieg 2,2
  • Ścieranie 2,3
  • Wydajność 2,3
  • Hałas 3,1
  • Zrównoważony rozwój 3,1

Giti GitiWinter W2 – 2,7 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 2,4
  • Mokry asfalt 2,5
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,6
  • Przebieg 2,6
  • Ścieranie 2,8
  • Wydajność 2,7
  • Hałas 3,4
  • Zrównoważony rozwój 4,1

Kumho Wintercraft WP52 – 2,7 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 2,7
  • Mokry asfalt 2,7
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,3
  • Przebieg 0,7
  • Ścieranie 1,8
  • Wydajność 2,8
  • Hałas 3,0
  • Zrównoważony rozwój 3,9

Apollo Aspire XP Winter – 2,8 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 2,7
  • Mokry asfalt 2,4
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,9
  • Przebieg 1,9
  • Ścieranie 2,2
  • Wydajność 2,6
  • Hałas 3,8
  • Zrównoważony rozwój 3,5

Nokian Tyres WR Snowproof – 3,0 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 3,0
  • Mokry asfalt 3,2
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 3,0
  • Przebieg 2,3
  • Ścieranie 2,1
  • Wydajność 2,3
  • Hałas 3,1
  • Zrównoważony rozwój 3,2

Pirelli Cinturato Winter 2 – 3,0 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 3,3
  • Mokry asfalt 2,4
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,3
  • Przebieg 1,6
  • Ścieranie 2,3
  • Wydajność 2,2
  • Hałas 3,3
  • Zrównoważony rozwój 3,0

Yokohama BluEarth-Winter V906 – 3,0 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 2,9
  • Mokry asfalt 2,4
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 3,0
  • Przebieg 2,8
  • Ścieranie 2,6
  • Wydajność 2,6
  • Hałas 3,4
  • Zrównoważony rozwój 3,9

Sava eskimo hp2 – 3,0 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 3,4
  • Mokry asfalt 3,2
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,1
  • Przebieg 1,8
  • Ścieranie 2,4
  • Wydajność 1,6
  • Hałas 3,9
  • Zrównoważony rozwój 3,3

Bridgestone Blizzak LM 005 – 3,2 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 2,3
  • Mokry asfalt 1,7
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 3,2
  • Przebieg 3,0
  • Ścieranie 3,1
  • Wydajność 2,4
  • Hałas 3,4
  • Zrównoważony rozwój 3,3

Kormoran Snow – 5,4 (niewystarczający)

  • Suchy asfalt 3,9
  • Mokry asfalt 5,4
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 1,6
  • Przebieg 1,2
  • Ścieranie 1,9
  • Wydajność 2,2
  • Hałas 3,9
  • Zrównoważony rozwój 3,0

Jak widać z powyższych wyników, o ile Bridgestone Blizzak LM 005 bardzo dobrze radził sobie w rozmiarze 205/60 R16, w testach 225/45 R17 znacznie gorzej wypadł na zaśnieżonej/oblodzonej drodze. W przypadku drugiej kategorii opon ocenę niewystarczającą uzyskały niestety polskie Kormorany, które okazały się rozczarowujące na mokrej nawierzchni zarówno w zakresie hamowania, jak i podatności na aquaplanning. Łącznie otrzymały one najgorszą notę ze wszystkich modeli sprawdzanych przez ADAC.

Komentarze (349)