Tęczowe Mercedesy, hybrydowe limuzyny, przedłużone Volvo - auta z garaży monarchów

Wielu z obecnie panujących monarchów nie dysponuje dużą władzą. Pełnią oni jednak funkcje reprezentacyjne. Jednym z elementów budowania wizerunku króla czy księcia jest właściwy dobór samochodu.

Tęczowe Mercedesy, hybrydowe limuzyny, przedłużone Volvo - auta z garaży monarchów
Wojciech Kaczałek

11.01.2013 | aktual.: 13.10.2022 10:11

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Wielka Brytania – Elżbieta II

Elżbieta II to od 6 lutego 1952 r. głowa Zjednoczonego Królestwa. Monarchini stojąca na czele chyba obecnie najbardziej popularnego rodu szlacheckiego świata, z okazji Złotego Jubileuszu panowania otrzymała od firmy Bentley 2 egzemplarze specjalnie skonstruowanej limuzyny.

Auto o wiele mówiącej nazwie State Limousine ma 6,2 m długości, 2 m szerokości i 1,7 m wysokości. Do napędu samochodu służy silnik Bentleya Arnage R. Jednostka twin-turbo V8 o pojemności  6,75 l rozwija moc 407 KM i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym rzędu 835 Nm.

Maroko - Mohammed VI

Mohammed VI objął Maroko we władanie 23 lipca 1999 r. Za reprezentacyjną limuzynę służy mu Mercedes-Benz 600 Pullman. W królewskiej flocie znajdują się też Range Rovery.

Mohammed VI jest fanem marki Aston Martin. W 2009 r. było głośno o tym, że wynajął transportowy samolot Hercules żeby przewieźć do serwisu w Wielkiej Brytanii swoje DB7. Auto drogą powietrzną pokonało w jedną stronę ponad 2000 km.

fot. coches.net
fot. coches.net

Japonia - Akihito

Obecnie cesarzem Japonii jest Akihito, który został intronizowany 12 listopada 1990 r. W grudniu ubiegłego roku skończył on 79 lat.

Głowa państwa japońskiego jeździ przygotowaną dla niego limuzyną - Toyotą Century Royal. Samochód został zaprezentowany w 2006 r. Do dziś powstały 4 egzemplarze auta. Z pojazdów korzystają też członkowie cesarskiego rodu.

Jeden egzemplarz Toyoty Century Royal kosztuje 52,5 mln jenów czyli ok. 1,8 mln zł. Auto jest wyposażone w silnik V12 o pojemności 5,0 l o mocy 280 KM. Limuzyna ma 6,1 m długości, 2,05 m szerokości i 1,77 m wysokości. Waży 2920 kg.

Za tapicerkę służy tkanina z wełny. Deska rozdzielcza jest pokryta skórą. Podsufitka została pokryta papierem ryżowym. Stopnie ułatwiające wsiadanie są wykonane z granitu.

Toyota Century Royal ma szereg zabezpieczeń utrudniających zamach, ale dane na ich temat są w większości tajne. Wiadomo, że pojazd jest opancerzony.

Norwegia – Harald V

Paradną limuzyną norweskiego króla Haralda V (panującego od 17 stycznia 1991 r.) jest od końca zeszłego roku Binz. Limuzyna bazuje na Mercedesie Klasy E W212, mierzy niemal 6 m i waży 2700 kg. Ma 7 miejsc siedzących, a środkowe fotele są obrotowe.

Dwór ma też do dyspozycji Lexusa LS 600h, Lincolna Continentala Cabriolet oraz przedłużone egzemplarze modeli Cadillac Deville i Volvo S80. Zarówno król Harald V, jak i królowa Sonja, często sami siadają za kółkiem, zazwyczaj w BMW Serii 7.

Obraz

Holandia - Beatrycze

Holenderska królowa Beatrycze, która wstąpiła na tron 30 kwietnia 1980 r., ma do dyspozycji Volvo S80. Na potrzeby monarchini zostało ono przedłużone. Zagraniczni goście są wożeni opancerzonym Cadillakiem DTS w wersji long.

Wszystkie samochody rodziny królewskiej mają tablice rejestracyjne zaczynające się od "AA" i są pomalowane na niebiesko. Co ciekawe, w garażu holenderskiej władczyni znajduje się sporo modeli marki Ford. Poza przedłużonym Scorpio, są to m.in. Focusy i Mondeo.

Obraz

Dania – Małgorzata II

Duńska królowa Małgorzata II, panująca od 14 stycznia 1972 r., korzysta z szeregu limuzyn z brytyjskim rodowodem.

Flagowy model, używany przy najważniejszych ceremoniach, jest zwany Store Krone, co po duńsku oznacza dużą koronę. Mianem takim określa się Rolls-Royce'a Silver Wraith. Został on zakupiony w 1958 r. przez ówcześnie panującego króla Fryderyka IX.

Samochód o nadwoziu nr 10181 jest napędzany rzędowym, 6-cylindrowym silnikiem 4,0 l. Rolls-Royce mierzy 5,28 m długości, 1,83 m  szerokości i 1,78 m wysokości, zaś jego waga wynosi 2358 kg. W kabinie jest 7 miejsc siedzących.

Duński dwór ma też 3 egzemplarze Daimlera DS420, Bentleya Mulsanne i hybrydowego Lexusa LS 600h w wersji przedłużonej.

fot. bjerggaard.dk
fot. bjerggaard.dk

Belgia – Albert II

Koronowany na władcę Belgii 9 sierpnia 1993 r. Albert II jest wożony Mercedesem Klasy S. Wszystkie auta należące do rodu królewskiego mają numeryczne tablice rejestracyjne. Pojazd Alberta II ma tablicę z cyfrą "1".

W garażu rodziny panującej znajduje się też Mercedes-Benz 600 Pullman z lat 60., zamówiony przez ówczesnego króla Baldwina I. Miał on słabość do rzadkich, ekskluzywnych samochodów. W jego posiadaniu były m.in. Aston Martin DB2/4 oraz opancerzone De Tomaso Deauville. Do ślubu z Fabiolą de Mora wybrał Cadillaca Series 62 Convertible.

Przy okazji warto wspomnieć, że książę Laurent, najmłodszy syn Alberta II, słynie z zamiłowania do szybkiej jazdy. Dorobił się już nawet przydomka "książę gaz do dechy", a za przekraczanie prędkości zostało mu w 2011 r. czasowo zabrane prawo jazdy.

fot. autoprova.net
fot. autoprova.net

Tajlandia – Rama IX

Rama IX to w tej chwili najdłużej panujący monarcha na świecie. Objął on tron Tajlandii 9 czerwca 1946 r. Forbes szacuje jego majątek na 30 mld dolarów. Władca i jego rodzina ma w garażu bardzo dużą liczbę samochodów. Oprócz Mercedesów Klasy S i BMW Serii 7 różnych generacji, członkowie dynastii Czakri korzystają z Lexusów LS.

Sam Rama IX używa Maybachów. Jego małżonka, królowa Sirikit Kitiyakara, najczęściej podróżuje Cadillacami, w tym zamówionym w 2009 r. przedłużonym DTS. Do króla należą też modele marki Rolls-Royce Phantom VI, Silver Spur i Silver Spur Park Ward.

Obraz
Źródło artykułu:WP Autokult
Aston MartinLand RoverRange Rover
Komentarze (0)