TechArt Cayenne S Diesel Stufe 1 (2013)
TechArt jest drugą firmą tuningową, która zwiększa moc silnika w mocniejszej dieslowskiej wersji Porsche Cayenne. Podobnie jak Sportec, maszyna TechArta ma też 420 KM mocy. A jakimi osiągami dysponuje?
09.05.2013 | aktual.: 13.10.2022 14:06
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Volkswagenowski motor V8 zmontowany w Porsche Cayenne jest tą większą jednostką napędową o zapłonie samoczynnym instalowaną w SUV-ie z Zuffenhausen. Osiem cylindrów ma łącznie objętość skokową 4,1 l. Dzięki dwóm turbosprężarkom VGT oraz bezpośredniemu wtryskowi oleju napędowego, konstrukcja zjeżdżająca z taśmy produkcyjnej zakładów Porsche ma 382 KM mocy przy 3750 obr./min i 850 Nm momentu obrotowego przy 2000-2750 obr./min.
Napęd realizowany jest przez 8-begową automatyczną skrzynię przekładniową, która przekazuje moment napędowy na wszystkie koła. Seryjne Cayenne S Diesel przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,70 s i osiąga prędkość maksymalną 252 km/h.
Z kolei samochód poprawiony przez TechArta setkę osiąga w 5,20 s, a przyspieszanie kończy na 256 km/h. W porównaniu ze Sportekiem Cayenne S Diesel SP 420 maszyna TechArta przyspiesza odrobinę szybciej (o 0,10 s), ale jest wolniejsza pod względem prędkości maksymalnej 14 km/h.
Poprawa parametrów drogowych w TechArcie była możliwa po montażu modułu sterującego zwanego Techtronic. Nowe mapy sterujące motorem sprawiają, że silnik wydobywa z siebie moc 420 KM przy 3800 obr./min i moment na poziomie 950 Nm przy 2600 obr./min. Żeby samochód lepiej brzmiał, wymieniono w nim układ wydechowy na sportowy.
Karoseria zyskała przedni spojler, listwy progowe, spojler dachowy z tyłu oraz imitację tylnego dyfuzora. Czy dzięki tym dodatkom nadwozie zyskało na prezencji, to kwestia indywidualnej oceny każdego z czytelników.
Do kompletu TechArt dokłada koła z felgami Formula, Formula II, Formula III lub Formula GTR. Pierwsze oferowane są w rozmiarach od 20” do 23”, następne od 22” do 23”, a pozostałe od 21” do 22”.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, ZS, Volkswagen
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4134 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki VGT
- Moc maksymalna: 420 KM przy 3800 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 101,60 KM/l (seryjny – 92,41 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 950 Nm przy 2600 obr./min
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
- Typ napęd: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 390 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 358 mm
- Koła przednie: 20”-23”
- Koła tylne: 20”-23”
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2270 kg
- Stosunek masy do mocy: 5,41 kg/KM (seryjny – 5,49 kg/KM)
- Długość: 4846 mm
- Szerokość: 1939 mm
- Rozstaw osi: 2895 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,20 s
- Prędkość maksymalna: 256 km/h
Źródło: TechArt