Tajemnice kolorowych kropek na nowych oponach. Co oznaczają?

Na fabrycznie nowym ogumieniu można dostrzec kolorystyczne znaki – kropki na ich boku lub kolorowe linie na bieżniku. Wiele osób zastanawia się, co one oznaczają. I czy mają jakiekolwiek znaczenie dla kierowcy.

Na niektórych oponach można spotkać nawet dwie kropki
Na niektórych oponach można spotkać nawet dwie kropki
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

25.03.2024 | aktual.: 30.09.2024 10:45

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Każda nowa opona powinna być opatrzona europejską etykietą informacyjną. Ale to nie koniec oznaczeń występujących na ogumieniu. Oczywista jest obecność na bokach opon oznakowania rozmiaru, średnicy felgi czy indeksu prędkości. Bardziej zainteresowani motoryzacją kierowcy wiedzą też zapewne, że na oznaczeniach można znaleźć datę produkcji ogumienia. Są na nim również nietypowe znaki.

Najczęściej spotykanymi są okrągłe, duże kropki umiejscowione na ściankach opon, widoczne przede wszystkim na oponach letnich zamontowanych w nowych autach. Analogiczne oznaczenia można również zauważyć na felgach. Te kropki, naniesione w zakładzie produkcyjnym, oznaczają najcięższy lub najlżejszy punkt opony i służą jako pomoc przy montażu, przeważnie na felgi fabryczne. Dzięki nim, możliwe jest odpowiednie ustalenie pozycji opony względem miejsca montażu wentyla.

Treść kontynuowana jest poniżej materiału wideo.

Często znaleźć można podobne oznaczenie również na felgach. W salonach oferowane bywają zestawy kół "wyważone w zakładzie", co oznacza dopasowanie opony do felgi w taki sposób, aby jej najcięższe i najlżejsze punkty idealnie się pokrywały. Dzięki temu na felgach wymagane jest użycie mniejszej ilości ciężarków wyważających.

W niektórych autach można zauważyć również kropkę na feldze
W niektórych autach można zauważyć również kropkę na feldze© fot. Marcin Łobodziński

Znaczenie kolorów owych kropek jest nieistotne dla użytkownika, podobnie jak ich sama obecność. Zależą one od wytycznych producenta opon i mogą różnić się w zależności od wybranego modelu. Przeciętny kierowca spotyka się z takim oznakowaniem na wiosnę i nie w każdym modelu. Nie każdy producent decyduje się na umieszczanie tych oznaczeń. Co więcej, są niezwykle rzadko spotykane na oponach zimowych.

Kolorowe pasy na bieżniku

Paski na oponach nie mają żadnego znaczenia po opuszczeniu fabryki
Paski na oponach nie mają żadnego znaczenia po opuszczeniu fabryki© fot. Marcin Łobodziński

Na nowych oponach często można dostrzec także cienkie, kolorowe linie malowane na bieżniku. To oznakowanie potrzebne w procesie produkcji. Dla użytkowników linie mają jeszcze mniejsze znaczenie, a właściwie żadne. Są jedynie narzędziem ułatwiającym odnalezienie odpowiedniego bieżnika w procesie produkcyjnym, ponieważ wszystkie bieżniki są czarne, a jedna firma może oferować ich wiele wersji i rozmiarów. Dzięki wykorzystaniu koloru linii, pracownicy mogą łatwiej zidentyfikować właściwy model bieżnika.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)