Polski SUV z lat 70. Miał reduktor i blokadę dyferencjału
Zwiększony prześwit, napęd na cztery koła oraz obszerne wnętrze to tylko niektóre wymagania, jakie są obecnie stawiane SUV-om. Czy wiecie, że w latach 70' polscy inżynierowie chcieli wyjść naprzeciw obywatelom, którzy potrzebowali samochodu o wspomnianych wcześniej cechach?
21.04.2024 | aktual.: 21.04.2024 17:25
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W 1977 roku został zaprezentowany Fiat 125p 4x4, który bazował na odmianie kombi z silnikiem 1.5 o mocy 75 koni mechanicznych.
Ponieważ stworzenie od podstaw napędu na obie osie było niemożliwe, postanowiono wykorzystać podzespoły z Łady Nivy. Samochód był wyposażony w reduktor oraz blokadę centralnego dyferencjału. Zastosowano także szersze przednie nadkola i terenowe opony, które również pochodziły od Nivy. Pojazd nie wszedł do seryjnej produkcji, ponieważ Polska nie mogła liczyć na odpowiednie wsparcie ze strony wschodniego producenta, gdyż nie był on w stanie zaspokoić w pełni nawet wewnętrznych rynkowych potrzeb.
Powstało tylko kilka egzemplarzy uterenowionego Fiata 125p, lecz jedyny, jaki można zobaczyć to ten, znajdujący się w Muzeum Techniki i Przemysłu w Warszawie. O pozostałych słuch niestety zaginął.