Polski SUV z lat 70. Miał reduktor i blokadę dyferencjału

Zwiększony prześwit, napęd na cztery koła oraz obszerne wnętrze to tylko niektóre wymagania, jakie są obecnie stawiane SUV-om. Czy wiecie, że w latach 70' polscy inżynierowie chcieli wyjść naprzeciw obywatelom, którzy potrzebowali samochodu o wspomnianych wcześniej cechach?

Fiat 125p 4x4 mógł być hitem sprzedaży
Fiat 125p 4x4 mógł być hitem sprzedaży
Źródło zdjęć: © WP | materiały prasowe

21.04.2024 | aktual.: 21.04.2024 17:25

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W 1977 roku został zaprezentowany Fiat 125p 4x4, który bazował na odmianie kombi z silnikiem 1.5 o mocy 75 koni mechanicznych.

Samochód bazował na podzespołach Łady Nivy
Samochód bazował na podzespołach Łady Nivy© WP | materiały prasowe

Ponieważ stworzenie od podstaw napędu na obie osie było niemożliwe, postanowiono wykorzystać podzespoły z Łady Nivy. Samochód był wyposażony w reduktor oraz blokadę centralnego dyferencjału. Zastosowano także szersze przednie nadkola i terenowe opony, które również pochodziły od Nivy. Pojazd nie wszedł do seryjnej produkcji, ponieważ Polska nie mogła liczyć na odpowiednie wsparcie ze strony wschodniego producenta, gdyż nie był on w stanie zaspokoić w pełni nawet wewnętrznych rynkowych potrzeb.

Wnętrze Fiata 125p 4x4
Wnętrze Fiata 125p 4x4© Licencjodawca | materiały prasowe

Powstało tylko kilka egzemplarzy uterenowionego Fiata 125p, lecz jedyny, jaki można zobaczyć to ten, znajdujący się w Muzeum Techniki i Przemysłu w Warszawie. O pozostałych słuch niestety zaginął.

Komentarze (13)