Subaru z Wysp Brytyjskich – Litchfield BRZ Aero Package Stage 1 (2012)

Litchfield Motors jako jedna z niewielu dotąd firm tuningowych podjęła się modyfikacji jednego ze sportowych bliźniaków – Subaru BRZ. Na razie nie ma wielkich zmian, ale plany są ambitne.

Subaru z Wysp Brytyjskich – Litchfield BRZ Aero Package Stage 1 (2012)
Olgierd Lachowski

21.09.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:52

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Litchfield Motors jako jedna z niewielu dotąd firm tuningowych podjęła się modyfikacji jednego ze sportowych bliźniaków – Subaru BRZ. Na razie nie ma wielkich zmian, ale plany są ambitne.

Subaru BRZ i Toyota GT 86 to dwa niewielkie sportowe zbudowane wspólnie samochody. Podczas projektowania firmy podzieliły się zadaniami i Subaru przypadło stworzenie układu napędowego i dobranie silnika. Marka należąca do koncernu FHI wybrała 4-cylindrowy przeciwsobny motor o objętości skokowej 2,0 l. Wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa wolnossąca jednostka napędowa charakteryzuje się mocą 200 KM przy 7000 obr./min i momentem obrotowym 205 Nm przy 6400 obr./min.

Obraz

Auto ma napęd klasyczny, a więc w taki, w którym silnik znajduje się z przodu, a napędzane są tylne koła. Nim wszystkie konie mechaniczne trafią do osi napędowych, przechodzą przez 6-biegową manualną skrzynię przekładniową.

200 KM w połączeniu niewielką masą własną wynoszącą 1305 kg skutkują przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 7,40 s i prędkością maksymalną 226 km/h. Jednak od samych suchych parametrów drogowych ważniejsza dla obu wytwórców była frajda z jazdy, jaką miały dawać BRZ i GT 86.

Obraz

Brytyjski tuner Litchfield Motors swoimi przeróbkami pokazuje, że Subaru i Toyota nie doszły do granic możliwości tego modelu. Za pomocą nowego ECU i „wydechu” Millteka Litchfield Motors udało się wycisnąć dodatkową moc z silnika Subaru BRZ.

Moduł EcuTek z nowo napisanym oprogramowaniem zapewnił dodatkowe 13 KM, a sportowy układ wydechowy dołożył kolejne 12 KM mocy i 12 Nm momentu obrotowego. Zestaw Millteka nie dość, że poprawia osiągi motoru, to jest jeszcze o ponad 30% lżejszy od oryginalnego układu wylotowego. Wszystko dzięki lepszym materiałom użytym do jego budowy oraz usunięciu konwerterów katalitycznych.

Obraz

Maszyna została obniżona o 30 mm. Dokonano tego, wymieniając fabryczne sprężyny na odpowiedniki firmy Eibach. Z magazynów Eibacha pochodzą też stabilizatory. Litchfield ma już gotowe bardziej zaawansowane modyfikacje podwozia i nowy zestaw hamulcowy, ale jeszcze nie zamontowało lepszych części.

Z zewnątrz od zwykłego BRZ to auto odróżnia się malutkim spojlerem pod przednim zderzakiem oraz kompletem kół z 18-calowymi felgami TSW Nurburg i oponami Michelin o rozmiarze 225/40 na każdym kole.

Obraz

W późniejszym czasie Litchfield planuje zainstalować pod maską Subaru do pomocy silnikowi sprężarkę mechaniczną, co ma sprawić, że moc będzie oscylowała w granicach 300 KM.

Dane techniczne

  • Typ: B4, FA20
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1998 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 225 KM przy 7200 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 112,61 KM/l (seryjny – 100,10 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 217 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 295 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 295 mm
  • Koła przednie: 18” TSW Nurburg
  • Koła tylne: 18” TSW Nurburg
  • Opony przednie: 225/40 R 18
  • Opony tylne: 225/40 R 18

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1295 kg (- 10 kg)
  • Stosunek masy do mocy: 5,76 kg/KM (seryjny – 6,53 kg/KM)
  • Długość: 4234 mm
  • Szerokość: 1775 mm
  • Wysokość: 1255 mm (- 30 mm)
  • Rozstaw osi: 2570 mm
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/6]

Źródło: Litchfield

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)