Starsze auta nie wjadą. Opłata ma wynosić 20 zł dziennie
Krakowska strefa czystego transportu ma zacząć obowiązywać 1 lipca 2025 r. i na początku obejmie tylko osoby spoza stolicy Małopolski. Do piątku 10 stycznia 2025 r. krakowscy urzędnicy zbierają opinie na temat swoich planów. Ankietę można wypełnić przez internet, a do zabrania głosu zaproszeni są wszyscy, nie tylko krakowianie.
06.01.2025 | aktual.: 06.01.2025 11:34
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Link do elektronicznej ankiety można znaleźć na stronie internetowej krakowskiego urzędu miasta (krakow.pl). Do jej wypełnienia urzędnicy zachęcają nie tylko mieszkańców Krakowa, ale i osoby spoza miasta. Chodzi o to, by zebrać jak najwięcej opinii. Dodatkowo w czwartek 9 stycznia w budynku Urzędu Miasta Krakowa przy pl. Wszystkich Świętych odbędzie się otwarte spotkanie konsultacyjne. Do tej pory w elektronicznej ankiecie wypowiedziało się prawie 6 tys. osób.
Projekt uchwały, powołującej krakowską strefę czystego transportu zakłada, że obostrzeniami zostanie objęte całe miasto z wyjątkiem autostrady A4, drogi ekspresowej S7 i terenów na wschód od tej trasy, niektórych łączników do nich (ul. Zakopiańska, Wielicka czy 29 listopada), a także dojazdów do szpitali oraz parkingów Park & Ride. Ograniczenia nie będą dotyczyć samochodów zabytkowych oraz pojazdów osób z niepełnosprawnościami.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Regulacja ma obowiązywać od 1 lipca 2025 r., ale obostrzenia będą dotyczyć mieszkańców Krakowa dopiero od 2030 r. Początkowe wymagania określają, że strefy będą mogły wjechać auta benzynowe spełniające co najmniej normę Euro 4 (rok produkcji od 2005) oraz diesle, spełniające co najmniej normę Euro 6 (od 2014 r.). Od 1 lipca 2030 r. miałyby obowiązywać ostrzejsze wymogi dla diesli: norma Euro 6dT (ro produkcji przynajmniej 2018).
Projekt przewiduje również, że do 20 czerwca 2030 r. do krakowskiej strefy będzie można wjechać samochodem niespełniającym jej wymogów po wniesieniu opłaty emisyjnej. Za godzinę wynosić ma ona 2,50 zł, dziennie 20 zł, a miesięcznie 500 zł.
Kwestia powołania strefy czystego transportu w Krakowie nie wynika jedynie z chęci urzędników stolicy Małopolski. Pod koniec 2024 r. w życie weszła nowelizacja Ustawy o elektromobilności. Na władze miast o liczbie mieszkańców przekraczającej 100 tys., w których stwierdzono średnioroczne przekroczenie normy zawartości dwutlenku azotu w powietrzu, nakłada ona obowiązek powołania strefy czystego transportu.
Z danych Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska wynika, że w 2023 r. (danych za 2024 r. wciąż nie ma) taki problem dotyczył Katowic, Krakowa, Warszawy oraz Wrocławia.