Nie musisz płacić za A4. Darmowa droga będzie prawie jak ekspresówka
Osoby chcące ominąć płatną autostradę A4 podróżując między Katowicami a Krakowem, mogą zdecydować się na jazdę drogą krajową nr 94. GDDKiA zakończyła właśnie przetarg i ogłosiła wykonawcę przebudowy odcinka ważnej drogi na południu Polski.
20.02.2024 | aktual.: 20.02.2024 16:16
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Droga krajowa nr 94 biegnie po trasie dawnej drogi krajowej nr 4. Ta z kolei od 2016 r. w całości stanowi autostradę A4. Kto chciał oszczędzić nieco pieniędzy, mógł wybrać trasę nr 94 biegnącą przez Olkusz. Jednocześnie trzeba się było liczyć z nadłożeniem ok. 20-30 min. Niedługo od tego czasu będzie można urwać kolejne kilka minut.
GDDKiA w drodze przetargu właśnie wybrało wykonawcę przebudowy wspomnianej trasy na odcinku przechodzącym przez Olkusz. To fragment który liczy niecałe 5 km. Po zmianach, mających na celu usprawnienie ruchu, oddzielenie ruchu tranzytowego od lokalnego i zwiększenie bezpieczeństwa, DK94 ma być na tym odcinku prawie jak droga ekspresowa.
Modernizacje mają objąć przede wszystkim wzmocnienie nawierzchni, a tym samym podwyższenie parametrów nośności do 11,5 t na oś oraz budowę dwupoziomowego węzła między ulicami Centralną, Kościuszki i Rabsztyńską w centrum miasta.
Przy okazji powstać mają dodatkowe jezdnie wzdłuż drogi krajowej, podziemne przejścia dla pieszych, skrzyżowania o nowej organizacji ruchu, ciągi pieszo-rowerowe, ekrany akustyczne oraz zatoki autobusowe. Przebudowane zostaną także drogi lokalne wzdłuż DK94, na ulicach zagości nowe oświetlenie, a poprawy doczeka się również odprowadzenie wody.
Na wykonawcę GDDKiA wybrało (drugi raz) w drodze przetargu konsorcjum firm NDI, NDI Sopot, Masfalt oraz Drogomex. Kolejny wybór podyktowany był unieważnieniem 10 stycznia 2024 r. pierwszego przetargu decyzją Krajowej Izby Odwoławczej. Koszt inwestycji wynosi 217,46 mln zł.
Kiedy możemy spodziewać się efektu przebudowy? Na zmiany na DK94 wykonawca ma 24 miesiące, nie wliczając do tego przerw zimowych, które trwają od połowy grudnia do połowy marca. Możemy się więc spodziewać, że prace zostaną zakończone jesienią 2026 r.