Stacje, na których sprzedawano paliwo złej jakości. Raport UOKiK-u

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował raport z kontroli stacji paliw w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2018 r. To szczególnie ważne informacje dla wyjeżdżających na wakacje, którzy będą tankować w nieznanych sobie miejscach.

Zatankowanie paliwa złej jakości może mieć poważne skutki. Niższa moc to najmniejszy problem
Zatankowanie paliwa złej jakości może mieć poważne skutki. Niższa moc to najmniejszy problem
Źródło zdjęć: © East News/PIOTR KAMIONKA/REPORTER
Tomasz Budzik

18.07.2018 | aktual.: 14.10.2022 14:48

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Od początku stycznia do końca maja 2018 r. specjaliści UOKiK-u przebadali 580 stacji w całym kraju. 14 z kontroli zakończyło się wykryciem paliwa o niewłaściwych parametrach. Oznacza to, że ryzyko trafienia na zagrażający silnikowi produkt aktualnie wynosi 2,4 proc. To poziom bardzo zbliżony do wyników kontroli paliw w 2017 r. Z jednej strony ryzyko napotkania nieodpowiedniego paliwa jest stosunkowo niewielkie. Z drugiej jednak jeśli nam się to przytrafi, zapłacimy jak za dobry produkt, a do baku wlejemy benzynę czy olej napędowy, który może pogorszyć stan naszego silnika.

Obraz

W woj. kujawsko-pomorskim aż 12,1 proc. kontroli zakończyło się wynikiem negatywnym. W woj. lubuskim było tak w przypadku 7,7 proc. testów, w woj. mazowieckim 1,5 proc., w woj. podlaskim 5,3 proc., w woj. pomorskim 5,3 proc., w woj. dolnośląskim 2,0 proc., w woj. wielkopolskim 3,3 proc., a w woj. zachodniopomorskim 1,9 proc.

Oto stacje, na których kontrolerzy napotkali paliwo o niewłaściwej jakości.

Woj. dolnośląskie

Gminna Spółdzielnia Samopomoc Chłopska, Mirsk, ul. Spacerowa 7 – olej napędowy; niewłaściwe: temp zapłonu, liczba cetanowa, lepkość i gęstość.

Woj. kujawsko-pomorskie

Olkop, Aleksandrów Kujawski, ul. Przemysłowa 1A - olej napędowy; niewłaściwa zawartość siarki,

Olkop, Nowe, ul. Komierowskiego 28 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna,

Carrefour, Toruń, ul. Olsztyńska 8 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna,

Wszelaki, Janiszewo 54 - benzyna; niewłaściwa prężność par.

Woj. lubuskie

BP, Słubice, ul. Transportowa 8C - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna,

Ośrodek Transportu Leśnego, Gorzów Wielkopolski, ul. Szpitalna 2 - olej napędowy; niewłaściwa temperatura zapłonu.

Woj. mazowieckie

Nova Oil, Nowy Dwór Mazowiecki, ul Przemysłowa 4 - olej napędowy; niewłaściwa temperatura zapłonu.

Woj. podlaskie

Benzol, Turośl, ul. Olsztyńska 2 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.

Woj. pomorskie

Master, Kolbudy, ul. Przemysłowa 4 - olej napędowy; niewłaściwa temperatura zapłonu,

Jarko, Malbork, ul. Daleka 117 - olej napędowy; niewłaściwa temperatura zapłonu.

Woj. wielkopolskie

Watis (fr. Orlen), Golina, ul. 1 Maja 79 - olej napędowy; niewłaściwa temperatura zapłonu,

Mawex, Kalisz, ul. Obozowa 4 - olej napędowy; niewłaściwa temperatura zapłonu.

Woj. zachodniopomorskie

CPN, Smardzko 5 - olej napędowy; niewłaściwa stabilność oksydacyjna.

Co to znaczy?

Jak wynika z kontroli UOKiK-u, nawet wybieranie markowych stacji nie zawsze zabezpieczy nas przed wlaniem do baku paliwa, które nie będzie spełniało narzuconych przepisami norm. Jakie efekty może to mieć dla silnika?

Tylko w jednym przypadku ujawniono niedomaganie benzyny. Wysoka wartość prężności par wpływa dodatnio na łatwość uruchomienia silnika. Jeśli jednak parametr jest za wysoki, w układzie zasilania w paliwo mogą powstawać bańki oparów paliwa z powietrzem. To grozi dławieniem się silnika, a nawet jego zatrzymaniem. Parametr ten powinien być niższy w benzynie sprzedawanej latem i wyższy zimą.

Lwia część nieprawidłowości na polskich stacjach dotyczy oleju napędowego. Wśród niedomagań tego paliwa wykrytych w 2018 r. dominuje niewłaściwa temperatura zapłonu. Zbyt niska powoduje spadek mocy silnika, może generować metaliczny dźwięk pracy, a także ponad normę podwyższać temperaturę pracującej jednostki napędowej i zwiększyć emisję szkodliwych substancji.

Bardzo groźne dla silnika jest paliwo o niewłaściwej stabilności oksydacyjnej, czyli odporności na utlenianie. W procesie tym w paliwie tworzą się kwasy, osady i żywice. Te produkty utleniania mogą doprowadzić do uszkodzenia pompy paliwowej i wtryskiwaczy, blokować przewody paliwowe i filtr paliwa. Kwaśne produkty tego procesu przyspieszają korozję w silniku, przyspieszają też zużycie elementów uszczelniających.

Jeśli podczas podróży jesteśmy zmuszeni tankować na stacji, której nie znamy, sprawdźmy, czy nie ma jej w wykazie UOKiK-u. Jeśli nie możemy tego zrobić, wybierajmy te punty, które są często odwiedzane przez kierowców. Nie zatankujemy tam paliwa, które od wielu dni znajduje się w podziemnym zbiorniku stacji. Przede wszystkim jednak zabierajmy paragon. Bez niego w razie kłopotów z silnikiem nie będziemy w stanie dochodzić swoich praw.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (20)