Spyker chce 3 mld dol. od General Motors za doprowadzenie Saaba do bankructwa

Spyker, który do niedawna był właścicielem marki Saab, oskarża koncern General Motors o celowe doprowadzenie szwedzkiego producenta do bankructwa. GM zablokował transakcję przejęcia Saaba przez chińskich inwestorów, w wyniku czego firma z Trollhättan musiała ogłosić upadłość.

Fabryka Saaba w Trollhättan (fot. Reuters)
Fabryka Saaba w Trollhättan (fot. Reuters)
Wojciech Kaczałek

08.08.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:47

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Spyker, który do niedawna był właścicielem marki Saab, oskarża koncern General Motors o celowe doprowadzenie szwedzkiego producenta do bankructwa. GM zablokował transakcję przejęcia Saaba przez chińskich inwestorów, w wyniku czego firma z Trollhättan musiała ogłosić upadłość.

Telenowela, w której główną rolę gra Saab Automobile, wydaje się nie mieć końca. Jej kolejny odcinek z zapartym tchem będą śledzić nie tylko fani szwedzkiej marki, ale cała branża. Na naszych oczach rozegra się bowiem batalia o 3 mld dol.

Zacznijmy od początku. Koncern General Motors, który przechodził głęboką restrukturyzację, sprzedał na początku 2010 roku nierentownego Saaba firmie Spyker. Holenderski producent supersamochodów nie miał jednak wystarczających funduszy, żeby dźwignąć szwedzką spółkę z tarapatów.

W kwietniu 2011 roku poddostawcy przestali zaopatrywać Saaba w niezbędne części, ponieważ od dłuższego czasu nie dostawali pieniędzy za swoje usługi. Fabryka w Trollhättan kilkukrotnie wstrzymywała produkcję, by w czerwcu na dobre zamknąć swoje podwoje. Saab nie był też w stanie wypłacić pracownikom zaległych pensji.

Szef Spykera Victor Muller próbował ratować firmę i rozpoczął negocjacje z chińskimi przedsiębiorstwami, które miały przejąć Saaba. Z transakcji z Hawtai Motor Group nic nie wyszło, ale ratunkiem dla szwedzkiego producenta miała być umowa z Zhejiang Youngman Lotus Automobile i Pang Da.

Przedstawiciele związków zawodowych we wrześniu ubiegłego roku złożyli do szwedzkiego sądu wniosek o ogłoszenie upadłości Saaba, co pozwoliłoby pracownikom odzyskać chociaż część pieniędzy. Göteborski sąd postanowił jednak dać Spykerowi i Saab Automobile ostatnią szansę i zapowiedział, że wstrzyma decyzję o bankructwie do 19 grudnia.

Zhejiang Youngman Lotus Automobile i Pang Da miały przejąć całe przedsiębiorstwo wraz podległymi spółkami. Poza Saab Automobile AB, Saab Automobile Powertrain AB, Saab Automobile Tools AB i siecią dealerską w Wielkiej Brytanii w ręce Chińczyków miały trafić wszelkie technologie będące w posiadaniu Szwedów. Transakcja miała zostać sfinalizowana 16 grudnia, trzy dni przed terminem wyznaczonym przez sąd.

Niestety, sprzedaż Saaba została zablokowana przez General Motors. Koncern twierdził, że w ten sposób chroni swoją własność intelektualną. Produkcja szwedzkich samochodów przez lata opierała się bowiem na podzespołach dostarczonych przez GM.

Saab 19 grudnia został zmuszony ogłosić bankructwo. To, co zostało z firmy po upadku, przejęło chińsko-japońskie konsorcjum National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS). Kwota transakcji pozostaje tajemnicą, ale podobno zamknęła się w przedziale od 208 do 250 mln dol. NEVS planuje wznowić produkcję w 2014 roku, a pierwszym autem skonstruowanym pod okiem nowego właściciela ma być elektryczny pojazd bazujący na 9-3.

Dla Spykera i Saaba to jednak nie koniec batalii. Holendrzy właśnie złożyli w sądzie w Michigan przygotowywany od grudnia 2011 roku wniosek o wypłatę odszkodowania od General Motors w wysokości 3 mld dol. Spyker twierdzi, że działania amerykańskiego koncernu były bezprawne. GM miał celowo doprowadzić do bankructwa Saaba, bojąc się, że wyrośnie mu poważny konkurent na chińskim rynku.

Spyker w oświadczeniu prasowym pisze, że szwedzki wytwórca mógłby stać się na powrót prężnie działającym przedsiębiorstwem. W planach było rozpoczęcie produkcji całkiem nowego 9-3 i SUV-a 9-4X. Auta miały bazować na nowej platformie Phoenix, a do ich budowy nie miały zostać wykorzystane technologie GM. Victor Muller twierdzi, że nie odpuści, a Spyker zebrał wystarczająco duże środki na długotrwałą wojnę w sądzie.

[aktualizacja 5 października]

General Motors złożył w sądzie w Michigan wniosek o odrzucenie roszczeń Spykera. Koncern pisze w uzasadnieniu, że zarzuty są bezpodstawne. GM twierdzi, że Saab przyznał mu prawo do wyrażenia zgody lub zablokowania ew. przejęcia, zwłaszcza, jeśli będzie ono obejmowało transfer technologii przekazanej Szwedom przez Amerykanów. Spyker kupując szwedzką firmę przejął również wyżej wymienione zobowiązania.

Dowiedz się więcej o samochodach marki Saab:

Źródło: WorldcarfansCarscoop

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (19)