Sprzedaż Volkswagenów w USA spadła w październiku o 25 procent
Podsumowanie sprzedaży samochodów w USA w październiku przyniosło obraz strat, jakie spowodowane są przez tak zwaną aferę spalinową.
03.12.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:01
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Poważne oszustwa Volkswagena przy badaniach emisji spalin wyszły na jaw w drugiej połowie września tego roku. Auta zostały wyposażone w oprogramowanie, które wykrywało, że realizowany jest cykl testowy i natychmiast wprowadzało zmiany w sterowaniu jednostką napędową sprawiające, że silnik pracował bardziej ekologicznie. Ta afera pociągnęła za sobą konsekwencje na giełdzie, konsekwencje personalne i ostatecznie także prawne, na których finalizację jeszcze poczekamy.
Naturalnie spadek zaufania do Volkswagena i samo jego uczestnictwo w jakiejkolwiek aferze w roli oskarżonego sprawiły, że sprzedaż samochodów w USA gwałtownie spadła. Październik 2014 przyniósł sprzedaż aut tego producenta w Stanach Zjednoczonych na poziomie 23 882 egzemplarzy. W tym roku, w tym samym miesiącu Volkswagen sprzedał w USA 8000 aut mniej. Największymi przegranymi tego nurkowania statystyk są Passat i Golf, których wyniki spadły o odpowiednio 60 i 64 procent.
Niestety dla Volkswagena, to dopiero początek. Przed nami jeszcze statystyki z listopada i z grudnia. Później być może będzie trochę lepiej - w końcu producent nieustannie pracuje nad poprawieniem swojego wizerunku. Klientów czekają promocje i inne bonusy, które mogą przyczynić się do wzrostu sprzedaży.
Pod względem sprzedaży Volkswagen może otrząsnąć się z afery znacznie szybciej niż wcześniej mogliśmy przypuszczać. To nie zmienia faktu, że niełatwo będzie odrobić straty wynikające z giełdowej katastrofy, wynikającej z afery spalinowej oraz z kar nakładanych w różnych krajach. Spore koszty zostaną też spowodowane przez akcje serwisowe, które Volkswagen będzie musiał przeprowadzić. To wszystko kosztuje i koncern przed tym nie ucieknie. Nie pomogą w tym też cięcia i zamykanie mniej istotnych projektów. Musi minąć sporo czasu by Volkswagen wrócił do formy sprzed tzw. Dieselgate.
Warto tu dodać, że w Polsce VW trzyma się dobrze. Nasz rodzimy klient nie przejął się aferą spalinową i wciąż jest zainteresowany samochodami grupy VW AG. W październiku wciąż najpopularniejszym nowym samochodem była Škoda Octavia, drugie miejsce zajął tuż za nią Volkswagen Golf, a na trzeciej pozycji uplasowała się Fabia. W czołowej dziesiątce polskiego rynku nadal mają się dobrze także Passat i Rapid.