Sprzedaż aut elektrycznych w Europie spada. Producenci tracą, a Tesla zwalnia ludzi
Tylko sprzedaż samochodów hybrydowych typu plug-in wzrosła w Europie, ale producenci samochodów najbardziej tracą na elektrykach. Tesla zwolni 10 proc. załogi w odpowiedzi na malejący popyt.
19.04.2024 | aktual.: 19.04.2024 09:46
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Producenci wycofujący samochody spalinowe na rzecz elektrycznych tracą. Jednak dotyka to niemal wszystkich marek, w tym Tesli, która zapowiedziała zwolnienia. W Europie najwięcej traci Volkswagen i Stellantis. Obie te firmy mocno idą w auta elektryczne, których Europejczycy nie chcą kupować.
Według doniesień Automotive News Europe spadek sprzedaży nowych samochodów w marcu 2024 r. wynosi 2,8 proc. względem marca 2023. O 11 proc. spadła sprzedaż aut elektrycznych w Niemczech, a także Szwecji i Norwegii. We Włoszech sprzedano o 34 proc. mniej samochodów na prąd. Wzrosty odnotowano tylko we Francji i Wielkiej Brytanii.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Spadki dotyczą także samochodów benzynowych (8 proc.) i diesli (18 proc.). To jednak może częściowo wynikać z mniejszej dostępności takich aut, które zostały zastąpione przez samochody na prąd. Jedynie hybrydy plug-in zyskały względem ubiegłorocznego marca, ale tylko o 0,7 proc.
Ogólny spadek sprzedaży samochodów staje się faktem w obliczu wysokich stóp procentowych i spowolnienia gospodarczego. Nie bez znaczenia są także wysokie ceny samochodów, zarówno tych elektrycznych, jak i spalinowych. Producenci aut mogą zostać ekonomicznie zmuszeni do zrewidowania swoich planów obejmujących wycofanie aut spalinowych jeszcze przed rokiem 2035.