Sprzedaż aut w Europie najniższa od 1993 roku

Popyt na nowe samochody spadł w tym roku na naszym kontynencie o ponad 7%. Jak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA, tak słabych wyników branża nie notowała od 19 lat.

Nad europejskim rynkiem wiszą ciemne chmury
Nad europejskim rynkiem wiszą ciemne chmury
Wojciech Kaczałek

16.12.2012 | aktual.: 07.10.2022 21:05

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

ACEA informuje, że w listopadzie w krajach Unii Europejskiej (nie licząc Malty) oraz Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA - w skład wchodzą Islandia, Liechtenstein, Norwegia i Szwajcaria) zostało sprzedanych 965 918 nowych samochodów. To o 10,1 % mniej, niż w tym samym miesiącu w 2011 r.

Rejestracja nowych samochodów w UE na przestrzeni 12 miesięcy
Rejestracja nowych samochodów w UE na przestrzeni 12 miesięcy

W ciągu 11 miesięcy tego roku z salonów wyjechało 11 690 109  aut, co oznacza spadek w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego o 7,2 %. W samej Unii Europejskiej popyt spadł o 7,6 %, do 11 255 094. Jest to najgorszy wynik od 1993 r. Przed 19 laty UE była sporo mniejsza, ale wg informacji prasowej ACEA pod uwagę przy tym wyliczeniu były brane także kraje, które w końcu weszły w struktury Wspólnoty.

Spośród producentów samochodów popularnych, wzrost zanotowali tylko wytwórcy z Korei Południowej. W okresie od stycznia do listopada 2012 r. Hyundai sprzedał 397 871 samochodów, czyli o 9,5 % więcej, niż w takim samym okresie 2011 r. Na auta marki Kia znalazło się aż 15,2 % klientów więcej, dokładnie 313 054.

Najbardziej poprawiła się popularność grupy Jaguar Land Rover. Już kilka miesięcy temu pisaliśmy, że z powodu rosnącego popytu musiała ona zatrudnić dodatkowych pracowników. W sumie marki Jaguar i Land Rover sprzedały aż 28,8 % więcej aut, niż w 2011 r. (115 045 egzemplarzy).

Liderem w Unii Europejskiej i EFTA jest Grupa Volkswagena, której udział w rynku wynosił na koniec listopada 24,9 %. Na samochody koncernu w 2012 r. znalazło się 2 912 025 chętnych (spadek o 0,8 %). Na drugiej pozycji plasuje się PSA, czyli Peugeot i Citroën. Wynik na poziomie 1 373 513 sztuk jest o 12,5 % gorszy, niż w ubiegłym roku. Udział PSA w rynku spadł z 12,5 do 11,7 %.

Trzecią pozycję zajmuje Grupa Renault, w której skład wchodzi też Dacia. Liczba sprzedanych egzemplarzy konglomeratu wynosi 1 373 513 (- 18,8 %, udział w rynku 8,4 % w porównaniu do 9,6 w 2011 r.).

Rejestracja nowych samochodów w UE w latach 2003-2012
Rejestracja nowych samochodów w UE w latach 2003-2012

Czwarte jest General Motors. Popularność modeli marek Opel, Vauxhall i Chevrolet zmniejszyła się o  12,5 % w porównaniu z poprzednim rokiem, do 943 118 sztuk. Słabiej wiedzie się też następnym w kolejności przedsiębiorstwom Ford (885 041, mniej o 11,8 %) oraz Fiat (spadek o 15,6 %, 885 041 sprzedanych aut, licząc marki Fiat, Lancia, Chrysler, Alfa Romeo, Jeep, Dodge, Ferrari, Maserati).

Niewielkie straty zanotowały BMW Group (BMW i MINI, 733 915, - 1,4 %), Daimler (Mercedes-Benz i Smart, 607 982, - 1,8 %) oraz Toyota liczona z Lexusem (502 876, - 0,7 %).

Źródło artykułu:WP Autokult
CitroënFiatHyundai
Komentarze (0)