Sportec Cayenne S Diesel SP 420 (2013)
Sportec jest pierwszą firmą tuningową, która wzięła na warsztat 4,1-litrowego turbodiesla montowanego w Porsche Cayenne. Teraz Cayenne S Diesel osiągami niemal dorównuje pierwszej generacji Cayenne Turbo.
22.04.2013 | aktual.: 13.10.2022 14:06
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Widlasta ósemka o objętości skokowej 4,1 l została włączona do palety silnikowej Porsche Cayenne jako druga jednostka o zapłonie samoczynnym. Podstawowym motorem nadal jest 3-litrowa V-szóstka. Większy silnik jest wykorzystywany między innymi w Volkswagenie Touaregu. W SUV-ie z Wolfsburga ma on moc 340 KM.
W Porsche ta sama konstrukcja legitymuje się mocą 382 KM przy 3750 obr./min i momentem obrotowym 850 Nm przy 2000-2750 obr./min. Różnica w mocy w Porsche i Volkswagenie wynika głównie z różnic w prestiżu obu marek (jak Porsche mogłoby być tak „słabe” jak jakiś tam Volkswagen). W obu samochodach 4,1-litrowiec ma bezpośredni wtrysk oleju napędowego i dwie chłodzone cieczą turbosprężarki z łopatkami kierownic o zmiennym, sterowanym elektrycznie ustawieniu.
Tuning motoru przeprowadzony przez Sporteca ogranicza się do zainstalowania nowych map sterujących jednostką napędową, co wystarcza, żeby podnieść w niej dość wyraźnie moc i moment obrotowy. Po przeróbce silnik ma 420 KM mocy przy 3850 obr./min i równe 1000 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 2140 obr./min.
Sportec SP 420 ma nieco lepsze przyspieszenie do 100 km/h od seryjnego Porsche. W zmodyfikowanym samochodzie wynosi ono 5,30 s, podczas gdy w fabrycznym Cayenne – 5,70 s. Bardziej zauważalna jest różnica w prędkościach maksymalnych. O ile normalne auto rozpędza się do 252 km/h, to stuningowane do 270 km/h. Osiągi Sporteca są niemal identyczne z parametrami poliftingowego Cayenne Turbo pierwszej generacji i odrobinę lepsze od pierwszego Cayenne Turbo.
Tuner ze Szwajcarii montuje regulowane gwintowane zawieszenie, dzięki któremu SP 420 może być niższe maksymalnie o 35 mm od wozu wprost z fabryki. Są też 22-calowe koła o szerokości 10,5, na które założono opony o nieznanym bliżej rozmiarze.
Jak widać na zdjęciach, Cayenne S Diesel po ingerencji Szwajcarów z przodu wygląda jak wersja Turbo. To kwestia nowego przedniego zderzaka, w którym kierunkowskazy ze światłami do jazdy dziennej są umieszczone w innych miejscach.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, ZS, Volkswagen
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4134 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki VGT
- Moc maksymalna: 420 KM przy 3850 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 101,60 KM/l (seryjny – 92,41 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 1000 Nm przy 2140 obr./min
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
- Typ napęd: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 390 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 358 mm
- Koła przednie: 10,5 x 22”
- Koła tylne: 10,5 x 22”
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2270 kg
- Stosunek masy do mocy: 5,41 kg/KM (seryjny – 5,49 kg/KM)
- Długość: 4846 mm
- Szerokość: 1939 mm
- Rozstaw osi: 2895 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,30 s
- Prędkość maksymalna: 270 km/h
Źródło: Sportec