Škoda Octavia Combi 1,2 TSI Elegance [pierwsza jazda autokult.pl]
Škoda Octavia Combi to najlepiej sprzedające się w Europie auto z nadwoziem tego typu. Popyt na poziomie 124 500 egzemplarzy w ubiegłym roku zapewnił temu modelowi trzecie miejsce w ogólnoświatowej sprzedaży Škody, przy czym przez ostatnich 16 lat około 30% klientów wybrało właśnie wersje z nadwoziem dwubryłowym. Czy całkowicie nowa Škoda Octavia Combi ma szansę powtórzyć sukces poprzedników?
29.05.2013 | aktual.: 18.04.2023 11:13
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Škoda Octavia Combi 1,2 TSI Elegance - pierwsza jazda
Nową Škodę Octavię w podstawowym nadwoziu liftback mieliśmy już okazję Wam przedstawić. Po materiale przygotowanym zaraz po premierze auta i pełnowymiarowym teście postaram się więc skupić wyłącznie na różnicach i nowinkach, jakie znajdują się w zaprezentowanej niedawno wersji kombi.
Nowa Octavia to pierwsze kombi w nowym trendzie stylistycznym Škody. Charakterystyczna sylwetka pełna prostych linii i ostrzejszych załamań definiuje nowy wizerunek marki i nadchodzącą ofensywę modelową. Tylna część auta nie wnosi aż tyle zmian co przód, tak naprawdę pod względem stylistycznym różnice są zauważalne gołym okiem, ale nadal niewielkie. Całość została po prostu nieco wyostrzona.
Nowa Škoda Octavia Combi urosła praktycznie w każdym kierunku – wszerz rozciągnięto ją o 45 mm, a wzdłuż aż o 90 mm, przy czym rozstaw osi powiększono o 108 mm. Jedynie wysokość zmniejszyła się o 3 mm względem poprzednika. Tak samo jak w liftbacku linia boczna zwraca uwagę charakterystycznym przetłoczeniem na całej długości. Projektanci nazwali ją „Tornado” i odpowiada ona za grę światłem – ma rozgraniczać strefę światła i cienia. W uzyskaniu pożądanego efektu ma pomagać też wspólna linia bocznych szyb, która sprawia, że wizualnie auto wydaje się większe i lżejsze.
Rozdmuchanie gabarytów zewnętrznych nie miałoby większego sensu, gdyby nie było tego czuć w kabinie. Nowa Octavia Combi ma dłuższą o 33 mm przestrzeń pasażerską, przy czym 26 mm poszło w tylną kanapę w okolicy kolan, a na wysokości głowy jest teraz o 2 mm więcej miejsca z przodu i 11 mm z tyłu. Dodatkowe milimetry szerokości pochłonęły głównie okolice łokci i ramion. Wewnątrz naprawdę miejsca nie brakuje, a wolna przestrzeń bagażowa potęguje to wrażenie.
Teraz za tylną kanapą jest o 5 l więcej niż w poprzedniej generacji. Pojemność 610 l to o 20 l więcej niż w liftbacku, ale realne przełożenie na możliwości przewozowe ma tutaj w miarę foremny kształt. Kanapa składa się cięgnami od strony bagażnika w proporcjach 60:40 i zapewnia zwiększenie tej przestrzeni aż do 1740 l. Tylna pokrywa otwiera się przy tym na tyle wysoko (w opcji elektrycznie), że nawet najwyżsi nie będą mieli problemu z dostępem do swoich pakunków. Otwór załadowczy w pionie ma obecnie 1070 mm, a próg załadowczy 631 mm.
Jeśli chodzi o bagażnik, to Škoda przygotowała całkiem sporo opcji. Można zamówić np. składane oparcie fotela pasażera, co umożliwi przewóz przedmiotów o długości nawet 2920 mm. W ofercie jest również półka bagażnika regulowana na sześć poziomów i dzieląca go na strefy, w zestawie klient dostaje również wtedy płaską podłogę. No właśnie, dopiero w opcji – według mnie jeśli samochód pretenduje do miana najlepszego kombi w swojej klasie, płaska podłoga powinna być w standardzie, bo garb spowodowany położeniem tylnych oparć naprawdę może przeszkadzać.
Nie zmienia to jednak faktu, że przestrzeń bagażowa nowej Octavii Combi jest przemyślana, a producent dodatkowo oferuje mnóstwo przydatnych akcesoriów oraz m.in. schowek pod podłogą na drobne przedmioty. Te większe można zamocować do półki lub ścian za pomocą odpinanych siatek, torby z zakupami można powiesić na czterech rozkładanych hakach, a walizki zablokować np. sztywną przegrodą przyczepianą na rzepy. Elementy te, zwane po prostu Cargo, pomogą też np. w unieruchomieniu lodówki turystycznej (w bagażniku jest gniazdo 12V). Na wypadek wylania się jakichś płynów lub przewozu brudnych przedmiotów z pomocą idzie dwustronna mata podłogowa, która od spodu pokryta jest łatwo zmywalną gumą. Jeśli chodzi o przewóz bagażu, to chyba wszystkie ważniejsze cechy, o których warto wspomnieć.
Kolejna ciekawostka jest taka, że tak duże auto jak Škoda Octavia Combi dostępne jest w ofercie z tak małym silnikiem jak 1,2 TSI. Generowana przez niego moc 105 KM pozwala na spokojną jazdę w mieście i na krótkich dystansach, ale przy dłuższej trasie niezbyt zadowalająca dynamika rodzi się w bólu i pocie czoła. Średnie zużycie paliwa na poziomie 7,2 l/100 km może brzmi zachęcająco, jednak bezstresowe wyprzedzanie może być sporym problemem, zwłaszcza jeśli ktoś lub coś będzie na pokładzie poza kierowcą.
Jazda taką wersją po górskich ścieżkach z dwiema walizkami podróżnymi i jednym pasażerem była nie lada wyzwaniem. Ciągłe wachlowanie lewarkiem ręcznej przekładni biegów i redukcje o dwa biegi przy każdym podjeździe kończyły się głośną i wytężoną pracą silnika, który może nie wytrzymać zbyt długo takich prób. Poza tym samochód prowadzi się tak samo dobrze i przewidywalnie jak liftback. Do zestrojenia podwozia, o którym można przeczytać w poprzednich publikacjach, nie mam żadnych zastrzeżeń.
Wiadomo też, że lada moment w sprzedaży obok wersji Combi pojawi się odmiana 4x4. Układ napędu na wszystkie koła z dołączaną tylną osią oparty na sprzęgle Haldex V z elektronicznymi blokadami będzie dostępny do wersji silnikowych 1,6 TDI i 2,0 TDI oraz 1,8 TSI. Na polskim rynku takie wersje mogą okazać się niszowe, jednak w niektórych krajach ich sprzedaż sięga aż 50% ogółu, a w odniesieniu do całkowitej produkcji wariant 4x4 to nawet 20%.
Octavia Combi 4x4 zostanie doceniana przez wszystkich tych, którzy na co dzień lub od święta mają do pokonania jakąś trochę trudniejszą drogę. Sprzęgło Haldex V realizuje i kontroluje napęd AWD poprzez inteligentny i bezstopniowy rozdział momentu obrotowego między osie i w razie potrzeby zaprzęga do pracy elektroniczną blokadę EDS, aby podołać lekkiej jeździe terenowej.
Po dwóch dniach i kilkuset kilometrach z nową Škodą Octavią Combi jestem w stanie stwierdzić, że ten samochód z pewnością godnie zastąpi dotychczasowy model. Pozycja dwubryłowej wersji w palecie Škody nie jest zagrożona. Różnica między wariantem Combi i Liftback to około 4000 zł, koszt dopłaty do napędu 4x4 nie jest jeszcze znany. Nowa Octavia Combi w sprzedaży pojawi się już w czerwcu, a pierwsze egzemplarze trafią do klientów miesiąc później.
- Właściwości jezdne
- Własności przewozowe i przestrzeń w kabinie
- Liczne akcesoria do bagażnika
- Wykończenie wnętrza
- Brak płaskiej podłogi w standardzie
- Silnik 1,2 TSI to za mało
Škoda Octavia Combi 1,2 TSI Elegance - dane techniczne
Testowany egzemplarz: | Škoda Octavia Combi 1,2 TSI Elegance | |
Silnik i napęd | ||
Układ i doładowanie: | R4, Turbodoładowanie | |
Rodzaj paliwa: | Benzyna | |
Ustawienie: | Poprzecznie | |
Rozrząd: | SOHC 8V | |
Objętość skokowa: | 1197 cm3 | |
Stopień sprężania: | 10,5 | |
Moc maksymalna: | 105 KM przy 4500-5500 rpm | |
Moment maksymalny: | 175 Nm przy 1400-4000 rpm | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 87,5 KM/l | |
Skrzynia biegów: | 6-stopniowa manualna | |
Typ napędu: | Przedni (FWD) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumna typu McPherson | |
Zawieszenie tylne: | Belka skrętna | |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany | |
Średnica zawracania: | 10,4 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 195/65 R15 | |
Koła, ogumienie tylne: | 195/65 R15 | |
Masy i wymiary | ||
Typ nadwozia: | Kombi | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | 0,303 | |
Masa własna: | 1167 kg (bez kierowcy) | |
Stosunek masy do mocy: | 11,1 kg/KM | |
Długość: | 4659 mm | |
Szerokość: | 1814 mm | |
Wysokość: | 1465 mm | |
Rozstaw osi: | 2686 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1549/1520 mm | |
Prześwit (przód/tył): | 140 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 50 l | |
Pojemność bagażnika: | 610/1740 l | |
Specyfikacja użytkowa | ||
Ładowność maksymalna: | 645 kg | |
Maksymalna masa holowanej przyczepy: | 1500 kg | |
Osiągi | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 10,5 s | |
Prędkość maksymalna: | 193 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 6,6 l/100 km | |
Zużycie paliwa (trasa): | 4,4 l/100 km | |
Zużycie paliwa (mieszane): | 5,3 l/100 km | 7,2 l/100 km |
Emisja CO2: | 122 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | |
Cena | ||
Testowany egzemplarz: | ok. 77 350 zł | |
Model od: | ok. 63 500 zł | |
Wersja silnikowa od: | ok. 67 850 zł |