Silnik nie zapala? Sprawdź stan "magicznego oczka"

Obecnie lwią część akumulatorów samochodowych stanowią modele bezobsługowe. W przypadku jakichkolwiek problemów z ich działaniem, jedynymi dostępnymi opcjami jest doładowanie lub wymiana całego urządzenia. Informacje na temat stanu akumulatora oraz zaleceń co do dalszych działań dostarcza nam tzw. "magiczne oczko".

Magiczne oko znajduje się na środku akumulatora - pomiędzy miejscami podłączenia do instalacji elektrycznej pojazdu
Magiczne oko znajduje się na środku akumulatora - pomiędzy miejscami podłączenia do instalacji elektrycznej pojazdu
Źródło zdjęć: © WP
Aleksander Ruciński

13.10.2023 | aktual.: 09.01.2024 12:42

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

"Magiczne oczko" to specjalny wizjer, który jest umieszczony na górnej części akumulatora. Jego wygląd przypomina małą diodę, jednak wewnątrz nie znajduje się żadne źródło światła. Zamiast tego, "magiczne oczko" zawiera prosty areometr z zieloną kulką, który służy do mierzenia siły wyporu elektrolitu zawartego w akumulatorze.

Mechanizm działania "magicznego oczka" jest dość prosty. Gdy gęstość elektrolitu jest niska, kulka opada na dno. Natomiast, gdy gęstość elektrolitu jest wysoka, kulka unosi się do góry. Dzięki temu, "magiczne oczko" pozwala nam na orientacyjną ocenę stanu akumulatora.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kolor zielony w "magicznym oczku" oznacza, że gęstość elektrolitu jest właściwa, co z kolei sugeruje, że poziom naładowania akumulatora jest prawidłowy. Kolor czarny wskazuje na niską gęstość elektrolitu, co sygnalizuje konieczność doładowania baterii. Bezbarwny lub żółty kolor informuje natomiast, że poziom elektrolitu jest zbyt niski. W praktyce, w przypadku akumulatora bezobsługowego, oznacza to konieczność wymiany całego urządzenia.

Jednakże, warto pamiętać, że "magiczne oczko" nie jest równoznaczne z profesjonalnymi urządzeniami pomiarowymi. Jego wskazania powinny być traktowane jedynie jako orientacyjne. Zielony kolor nie musi bowiem oznaczać pełnej sprawności baterii. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, zawsze decydująca powinna być opinia specjalisty.

Komentarze (1)