Samochody w Japonii już ze sobą rozmawiają. Niedługo ma to być standard

Volkswagen niedawno zapowiedział, że jego samochody już niedługo będą potrafiły wymieniać między sobą informacje, a także zbierać je od infrastruktury drogowej. Podobne rozwiązanie posiada już Toyota, której wybrane modele korzystają z niego w Japonii. O czym samochody "rozmawiają między sobą"?

Infrastruktura miejska informuje samochody o ruchu
Infrastruktura miejska informuje samochody o ruchu
Źródło zdjęć: © materiały prasowe
Szymon Jasina

30.10.2017 | aktual.: 01.10.2022 19:36

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Za pośrednictwem ITS (Intelligent Transportation System) samochody wiedzą, czy mogą bezpiecznie skręcić w lewo, wjechać na skrzyżowanie lub jakie światło obowiązuje na kolejnej krzyżówce i jak szybko się zmieni. Bezprzewodowo odbierają także informację od pojazdów uprzywilejowanych jadących na sygnale, dzięki czemu kierowca nie musi polegać wyłącznie na własnym słuchu, żeby się zorientować, że powinien ustąpić drogi karetce.

Pierwszym krajem, w którym ITS został wprowadzony do użytku w niektórych aglomeracjach, jest Japonia. Toyota jako pierwszy producent zaczęła wyposażać swoje wybrane, dostępne na japońskim rynku modele w urządzenia ITS Connect. Program stopniowo jest rozszerzany na kolejne miasta, modele samochodów i marki.

W Montrealu odbył się 24. Światowy Kongres ITS, na którym zostanły zaprezentowane nowe technologie, rozwiązania i usługi w dziedzinie łączenia samochodów w chmurze, zautomatyzowanego prowadzenia, smart cities i nowych środków transportu. Toyota pokazała tam system bezpieczeństwa "Cooperative ITS", opracowany z myślą o eliminacji wypadków drogowych. Składają się na niego m.in. układ zapobiegania kolizjom podczas skrętu w lewo, który uniemożliwia wjechanie na drogę, jeśli nadjeżdża nią inny pojazd, oraz układ zapobiegający wjechaniu na skrzyżowanie, jeśli grozi to zderzeniem z innym samochodem.

Na stoisku marki zostały zaprezentowane także serwisy mobilne wykorzystujące bezprzewodowy rejestrator danych, który zbiera i przetwarza w czasie rzeczywistym nagrania z przedniej kamery i dane o parametrach jazdy. Dobrym przykładem zastosowania rejestratora jest serwis w formie dynamicznej mapy informującej o zagęszczeniu ruchu na poszczególnych pasach drogi wielopasmowej. Dane pochodzą z przednich kamer zamontowanych w 500 taksówkach w Tokio.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (9)